Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 7:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract Energieleverancier
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janssenj

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 12:02    Onderwerp: Contract Energieleverancier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb met een energieleverancier een jaarcontract afgesloten waarbij ik een korting krijg als nieuwe klant. Heb destijds (telefonisch) aangegeven dat ik als verhuurder misschien binnen een jaar contract moet beeindigen als ik een nieuwe huurder vind; dit zou geen probleem zijn.
Nu is dat inmiddels het geval en wil men mij op basis van de voorwaarden een zgn. wettelijk vastgestelde vergoeding in rekening brengen ivm voortijdig verbreken van het contract. Dit is nooit aan mij aangegeven.
De voorwaarde waarop men zich beroept luidt:
21.3
Indien de leverancier en de contractant een leveringsovereenkomst voor een bepaalde tijd zijn overeengekomen, en de contractant de overeenkomst voor het verstijken van de overeengekomen tijd beeindigt is de contractant de voor voortijdige beeindiging overeengekomen vergoeding aan de leverancierverschuldigd.

Ik ben helemaal niets met de leverancier overeengekomen en mijns inziens is daarom de leverancier niet gerechtigd mij een zgn. wettelijk vastgestelde vergoeding in rekening brengen.

Iemand enig idee wat mijn rechtspositie is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lesleytje.

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat u een schriftelijke overeenkomst heeft getekend, waarbij de algemene voorwaarden waren ingesloten? Bekend maken waar de algemene voorwaarden kunnen worden geraadpleegd, is eveneens voldoende (artikel 6:234 lid 1 BW).

Zo ja, dan gaat u bij het aangaan van de overeenkomst eveneens akkoord met de algemene voorwaarden, welke van toepassing zijn (artikel 6:231 sub a BW).

Mocht u geen exemplaar van de algemene voorwaarden hebben gekregen of mocht u geen kennis van hen hebben mogen nemen, dan is het beding vernietigbaar (artikel 6:233 sub b BW). Dit betekent dat zij u niet aan het beding kunnen houden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er valt heel veel over algemene voorwaarden te zeggen. Ik neem aan dat u handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf, namelijk als verhuurder van (woon-/winkel-/bedrijfs-)ruimte. Van belang is dan of u o.g.v. 6:235 BW een beroep kunt doen op een vernietigingsgrond van 6:234 BW. Als u namelijk NIET handelde uit naam van een rechtspersoon, of uit naam van een bedrijf met 50 of meer werkzame personen, kunt u mogelijk een beroep doen op de vernietigingsgronden.

Als voorbeeld geef ik daarbij het volgende. Een consument die een contract ondertekent waarbij voorgedrukt staat: "Hiermee verklaar ik akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden", kan zich (in voorkomende gevallen) met succes beroepen op een "verklaringsfictie" omtrent het akkoord gaan met de algemene voorwaarden en kan daarmee een beroep doen op 6:234.

Zie bijvoorbeeld: LJN: BJ7081 en BA4281

Laatst aangepast door DENNIS79 op wo 30 mrt 2011 13:16, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat de hoogte van de vergoeding ook in de algemene voorwaarden? Zo nee, dan heeft men pech. Uit art. 21.3 begrijp ik echter dat dit wel het geval is.

Een echte "wettelijk vastgestelde vergoeding" bestaat volgens mij niet. Bedoeld wordt ongetwijfeld het bedrag genoemd in de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders. Bij een vroegtijdig afgebroken jaarcontract bedraagt de maximale opzegvergoeding volgens deze richtsnoeren 50 euro. Als er bij de aanvang van het jaarcontract een cadeau is verstrekt, kan bovendien de reële waarde van het cadeau tot een maximum van 50 euro in rekening worden gebracht.

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:41    Onderwerp: Reactie Janssenj Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle reacties; als antwoord het volgende:

1. Ik heb de algemene voorwaarden en actievoorwaarden per email (zonder ontvangstbevestiging) ontvangen van Gaslicht.com en neit van de leverancier zelf.
2. Er is nooit een opzeggingsvergoeding overeengekomen; men beroept zich op de zgn. wettelijk vastgestelde vergoeding.
3. Ik handel als particulier; expat die zijn woning soms verhuurd en soms staat deze leeg.
4. Ik heb nooit iets getekend.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 13:56    Onderwerp: Re: Reactie Janssenj Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
2. Er is nooit een opzeggingsvergoeding overeengekomen; men beroept zich op de zgn. wettelijk vastgestelde vergoeding.

Ook niet in de algemene voorwaarden?

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zichzelf is het ondertekenen niet een uiterste vereiste om een overeenkomst aan te gaan. Wel is het van belang op welke wijze jij eventueel verklaard hebt akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

Hoe is jou meegedeeld dat er algemene voorwaarden van toepassing waren op de overeenkomst? En hoe heb jij daarop gereageer?

Ter voorbeeld:
Situatie 1. Jij wordt gevraagd om een overeenkomst aan te gaan met de leverancier. Jij vraagt eerst de algemene voorwaarden op. Vervolgens besluit je op het aanbod in te gaan.
Situatie 2. Jij krijgt een aanbod om van leverancier te veranderen. Jij gaat daar op in. Vervolgens krijg je enige tijd later de algemene voorwaarden (ongevraagd) binnen.
Bij situatie 1 zul je eerder gehouden zijn aan de algemene voorwaarden, dan bij situatie 2.
janssenj

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, in het contract of algemene voorwaarden staat niets vermeld over overeengekomen vergoeding.

Ik heb daarnaast de volgende Actievoorwaarden ontvangen:

Actievoorwaarden Prijszeker garantie 1jr. stroom + gas actie.
• Actie geldt alleen bij de afname van een combinatie van stroom en gas. Indien men na de
aanmelding 1 keuze (stroom of gas) annuleert, ontvangt met 50% van de korting.
• Met dit contract ontvangt u 1 jaar lang zowel gas als grijze elektriciteit van Energie:direct
tegen een vaste prijs en mét de laagste prijsgarantie Basis. Ontvangt u een voordeliger
aanbod? Energie:direct betaalt u het verschil terug.
• Voor de exacte productvoorwaarden van Prijszeker Garantie kunt u terecht op MijnEnergie.
• U ontvangt een actiekorting van 220 euro welke wordt verrekend met uw jaarnota.
• Opzegging geschiedt d.m.v. verzending van een aangetekende brief met inachtneming van een
opzegtermijn van tenminste 30 werkdagen tegen het einde van de dan lopende jaarperiode.
• U kunt 1 keer gebruik maken van het actiepakket (en de eventueel bijhorende korting).
• Het actiepakket geldt niet voor mensen die nu of minder dan een jaar geleden klant van
Energie:direct zijn geweest!

De aanmelding vond plaats via GasLicht.com[/i]
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Nee, in het contract of algemene voorwaarden staat niets vermeld over overeengekomen vergoeding.

Over welke energieleverancier gaat het?

Als het contract en de AV echt zwijgen over de hoogte van de vergoeding, dan zie ik niet in hoe een vergoeding kan worden gevraagd. Dat er in de richtsnoeren bedragen worden genoemd helpt de energieleverancier niet.

Laatst aangepast door bona fides op wo 30 mrt 2011 14:23, in totaal 1 keer bewerkt
janssenj

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EnergieDirect
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
EnergieDirect

Ok, ik kan het ook niet vinden Wink

Blijkbaar had die vergoeding in het jaarcontract zelf moeten staan. Pech voor de energieleverancier.

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het zo dat men mij dat de aangeboden korting van EUR. 220 kan weigeren nu ik geen volledig jaar energie heb afgenomen?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, die korting lijkt mij wel te vervallen. Je voldoet niet meer aan de actievoorwaarden.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die korting kan hooguit worden gezien als "cadeau", en kan dan maar tot 50 euro worden teruggevorderd.

Verder lijkt er mij voor de terugvordering een bepaling nodig in het contract of algemene voorwaarden.

Merk op dat de opzegging wordt geregeld door art. 95m lid 7 en 8 Elektriciteitswet 1998:
Quote:
7. Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.

8. Indien sprake is van een overeenkomst voor bepaalde duur, kan de leverancier in deze overeenkomst opnemen dat bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst de afnemer een redelijke vergoeding is verschuldigd. Indien sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde duur, kan een dergelijke vergoeding niet in de overeenkomst worden opgenomen.

Dat het om een "jaarcontract" gaat heeft dus slechts een zeer beperkte betekenis. Opzeggen kan sowieso. Het enige verschil is dat de leverancier bij een jaarcontract een opzegvergoeding kan bedingen. Heeft hij dat niet gedaan, dan is dat zijn probleem.

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat de algemene voorwaarden en actievoorwaarden niet duidelijk aangeven in welk geval de de korting komt te vervallen lijkt mij dat ik hier toch recht op heb.
Omdat de hoogte van de "boete" bij voortijdig beeindiging niet vastligt lijkt mij dit ook niet van toepassing.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds