Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 14:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract Energieleverancier
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
bona fides schreef:
DENNIS79 schreef:
De schenking vergt dat de ontvanger het cadeau in eigendom heeft gekregen. Daarvan is in casu geen sprake.

Koop vereist zoiets niet. Schenking ook niet.

Bij koop kan ik nog wel wat gebruikelijke vormen bedenken waarbij het eigendom niet per definitie overgaat. Echter bij de schenking kan ik mij niet zo snel bedenken, hoe je een kado schenkt aan een ander, zonder dat je daarbij het eigendom overdraagt.

Koop en schenking zijn overeenkomsten die als titel kunnen dienen voor een eigendomsoverdracht.

De schenking van de korting aan TS vond plaats op het moment van tekenen. De nakoming van deze schenking vindt plaats door verrekening met de jaarnota.

Quote:
Als je iets aan iemand geeft als een kado, geef je die betreffende zaak ook daadwerkelijk in iemands macht en is mijns inziens bij een schenking ook het eigendom altijd overgegaan. Schenking van een kado zonder eigendomsoverdracht zie ik niet.

Als A en B overeenkomen dat A aan B 10 jaar lang op 1 januari een bedrag van € 5.000 schenkt, is dat één schenking van € 50.000 (nou ja, te verdedigen valt dat de precieze waarde in het economisch verkeer berekend naar nu wat lager is).

Quote:
Hij dient daarvoor eerst de actievoorwaarden te aanvaarden en zich daaraan te conformeren.

En die voorwaarde is: vóór het einde van de looptijd van de actie...

De actie luidt: neem nu een jaarcontract, dan krijg je € 220 korting (te verrekenen met de jaarnota).

Een jaarcontract impliceert wettelijk dat op ieder moment kan worden opgezegd met een opzegtermijn van 30 dagen, eventueel tegen betaling van een overeengekomen opzegvergoeding. Niet meer, niet minder.

Dat het niet mogelijk is om met dure kortingen iemand te ontmoedigen om tussentijds op te zeggen is uitdrukkelijk de bedoeling van de wettelijke regeling. Het is begrijpelijk dat energieleveranciers proberen dit toch te doen, maar dat wil niet zeggen dat dat juridisch mogelijk is.

Quote:
Quote:
Stel dat er een paraplu cadeau was gegeven, zou het moeten teruggeven van die paraplu bij vroegtijdige beëindiging dan ook deel uitmaken van de actievoorwaarden?

Ongetwijfeld zal een dergelijke bepaling in de actievoorwaarden moeten staan.

Over het niet-toekennen van de korting bij vroegtijdige beëindiging staat in dit geval niets in de (actie)voorwaarden.

Quote:
Trouwens, dat heb jij al helemaal uitgezocht in de Richtlijnen. (Voor zover je althans een geldelijke vergoeding bedoelt met teruggave van het kado)

Dat is iets anders. In de richtsnoeren staat dat zo'n contractvoorwaarde onredelijk zou zijn (en daarmee vernietigbaar lijkt me).

Dus: ten eerste zeggen de voorwaarden niets over het niet-toekennen van de korting bij tussentijdse beëindiging (terwijl de kosten van vroegtijdig opzeggen nu juist duidelijk in de overeenkomst moeten staan). Ten tweede zou zo'n beding onredelijk zijn (want korting > 50 euro).

Quote:
bona fides schreef:
Quote:
Ik ben het echter pertinent oneens met de stelling dat "een korting op basis van actievoorwaarden" hetzelfde zou zijn als een "eenmalig geschonken bedrag".

En is "een paraplu op actievoorwaarden" dan ook geen "eenmalig geschonken paraplu"?

Zit er voor jou dan geen verschil in het geld dat je al op je rekening hebt staan, en het geld dat je als korting krijgt op je jaarfactuur?

Dat was hier mijn vraag niet.

Maar nu je het toch vraagt: nee, ik zie daar geen essentieel verschil tussen. In beide gevallen gaat het om een lokkertje om nieuwe klanten te winnen. Te dure lokkertjes (> 50 euro) mogen mensen niet achteraf worden onthouden enkel omdat ze vroegtijdig het contract beëindigen. Moeten de energieleveranciers maar geen dure lokkertjes beloven.

Interessant is trouwens ook dat het energiebedrijf zelfs na verrekening van de korting nog geld van TS te goed heeft. TS heeft in feite die korting dus al ontvangen. TS moet echt 220 euro méér betalen als de korting vervalt. Geen idee of dit een gebruikelijke praktijk is bij deze energieleverancier.

Quote:
Dat eenmalig geschonken bedrag, of die geschonken paraplu zijn natuurlijk ook gewoon "voorwaardelijk" geschonken. Want daar zullen zeker ook actievoorwaarden aan ten grondslag liggen.

Voor zover dat bedrag en die paraplu op basis van de actievoorwaarden daadwerkelijk voorwaardelijk zijn geschonken, zit er een limiet op van 50 euro (zie richtsnoeren).

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En die voorwaarde is: vóór het einde van de looptijd van de actie...

De actie luidt: neem nu een jaarcontract, dan krijg je € 220 korting (te verrekenen met de jaarnota).

Een jaarcontract impliceert wettelijk dat op ieder moment kan worden opgezegd met een opzegtermijn van 30 dagen, eventueel tegen betaling van een overeengekomen opzegvergoeding. Niet meer, niet minder.

We zijn het dan kennelijk wel eens over het feit dat de actievoorwaarden van toepassing zijn op de korting cq. schenking?

Want dit bedoel ik nu juist met mijn opmerking over de letterlijke uitleg van de actievoorwaarden. Zoals jij de actie uitlegt, zo leg ik hem namelijk niet uit. En dat is wel relevant voor het voeren van deze discussie.

Het komt uiteindelijk neer op interpretatie van de actievoorwaarden. Wat hebben partijen daarover afgesproken? Wat mocht de afnemer verwachten op basis van deze voorwaarden?

Jouw stelling is dat hij geen rekening hoefde te houden met teruggave, nu het daadwerkelijk afnemen van energie voor de duur van een jaar niet uit de voorwaarden begrepen mag worden. ("neem nu een jaarcontract, dan krijg je € 220 korting")

Mijn stelling is dat die voorwaarde daar wel uit begrepen mag worden. ("neem nu een jaarcontract, en indien je daadwerkelijk een jaar bij ons blijft, dan krijg je € 220 korting")

Daar hebben we allebei onze argumenten voor, maar het komt er dan uiteindelijk toch op neer hoe een rechter tegen deze voorwaarden aan kijkt en hoe hij ze beoordeelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
janssenj

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 16:53    Onderwerp: Eindnota ontvangen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vandaag de eindnota van Energiedirect ontvangen:
De actie korting van EUR. 220,00 is in mindering gebracht op het eindbedrag maar er is twee maal EUR. 50,00 (gas en electra apart)opzegvergoeding in rekening gebracht.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe komen ze op 2x 50 euro? Heb ze je (naast die korting) nog een cadeau gegeven?

Het is gelet op de richtsnoeren duidelijk dat die 2x50 euro beslist niet is toegestaan, tenzij het contract er duidelijk over is dat dit bedrag in rekening wordt gebracht (en je inderdaad een cadeau hebt ontvangen dat meer waard is dan 50 euro).

Wat betreft de korting denk ik daar niet anders over, zie bovenstaande discussie.

Zie hier over hoe je moet klagen.

edit: die 2x 50 euro heeft natuurlijk te maken met gas (50 euro) en elektriciteit (50 euro) en niet met een welkomstcadeau. Die 2x 50 euro zijn in orde als het contract daar tenminste duidelijk over is (wat niet het geval lijkt te zijn, maar ik heb het contract niet gelezen).

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 2x 50 euro boete heeft inderdaad te maken met gas (50 euro) en elektriciteit (50 euro).

De voorwaarden zeggen hierover:

21.3 Indien de leverancier en de contractant een
leveringsovereenkomst voor een bepaalde tijd zijn
overeengekomen, én de contractant de overeenkomst voor
het verstrijken van de overeengekomen tijd beëindigt, is de
contractant de voor voortijdige beëindiging overeengekomen
vergoeding aan de leverancier verschuldigd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
De voorwaarden zeggen hierover:

En de richtsnoeren zijn er duidelijk in dat dit te weinig is. Het bedrag zelf moet worden genoemd, en (als ik het goed begrijp) in het contract zelf (en dus niet alleen in de algemene voorwaarden, maar daarin staat het ook niet).

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides en Dennis79,

Hartelijk dank voor jullie boeiende bijdragen.

Ik houd jullie op de hoogte over het verder verloop van de zaak.
janssenj

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij stuur ik de reactie van EnergieDirect:

Uit uw bericht begrijp ik dat u aangeeft geen klant te zjin bij energiedirect.nl, u geeft aan nergens voor getekend te hebben. Graag bericht ik u het volgende.

Om antwoord te geven op uw eerste vraag, u geeft aan niets getekend te hebben dus het beding zou volgens u vernietigbaar zijn. Uit de administratie kan ik herleiden dat u klant bent geworden via de prijsvergelijkingssite www.gaslicht.com . Naar aanleiding van deze aanmelding heeft u schriftelijk van ons een welkomsbrief ontvangen. Deze zal ik voor u als bijlage toevoegen aan de e-mail,zodat u deze nogmaals kunt inzien. Vanaf de datum van de brief krijgt u 7 wettelijke dagen bedenkttijd. Wanneer energiedirect.nl niets van u verneemt in deze 7 dagen is het contract ingegaan en rechtsgeldig. U heeft dus wel degelijk een contract bij energiedirect.nl.

U heeft zelfs nog geluk gehad want u heeft door middel van het beeïndigen van uw contract een opzegvergoeding in rekening gebracht gekregen van 2x 50 euro, 100 euro in totaal. Echter toen u zich aanmelden op de vergelijkingssite heeft u gekozen voor een actiekorting van 220 euro. Normaal gesproken wordt deze op de jaarnota in mindering gebracht maar door een fout van energiedirect.nl is deze al op uw eindnota ervan afgehaald terwijl deze 220 euro eigenlijk had moeten komen te vervallen omdat u het beeïndigd heeft. Dus zo te zien heeft u geluk gehad met uw energietegoed.

In uw tweede vraag gaat over uw opzegvergoeding . De hoogte van de opzegvergoeding word bepaald door de resterende looptijd van het contract. Uw contract liep tot 11-11-2011. Omdat u het contract dus voortijdig heeft beeïndigd wordt dat gezien als contractbreuk en is de opzegvergoeding dus terecht. (alhoewel u deze dus niet heeft hoeven betalen omdat u al 220 euro energietegoed onterecht heeft teruggekregen).

Resterende looptijd Opzegvergoeding (inclusief BTW) (per aansluiting)

Stilzwijgend verlengd: € 25,-
Minder dan 1,5 jaar: € 50,-
1,5 jaar - 2 jaar: € 75,-
2 jaar - 2,5 jaar: € 100,-
Meer dan 2,5 jaar: € 125,-

Uw derde vraag luid dat volgens u de NMA richtsnoeren heeft en dat de opzegvergoeding niet wettelijk vastgelegd zou zijn. Dit is wel het geval. Energiedirect.nl mag niet zomaar even een opzegvergoeding verzinnen wat ze maar willen ontvangen. Dat begrijpt u wel, dit is gewoon wettelijk vastgelegd. Zoals hierboven het schema aangeeft zijn dit de prijzen indien de klant bij een energiebedrijf contractbreuk pleegt.

De hoogte van de opzegvergoeding heb ik u aangegeven en deze zijn ook gewoon terug te vinden in de algemene voorwaarden. Indien u nog vragen heeft wil ik u verzoeken deze middels een reactie op deze e-mail aan energiedirect.nl door te geven.

Ik hoop dat ik u naar tevredenheid heb geholpen.

Met vriendelijke groet,
energiedirect.nl
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Uit uw bericht begrijp ik dat u aangeeft geen klant te zjin bij energiedirect.nl, u geeft aan nergens voor getekend te hebben. Graag bericht ik u het volgende.

Ik weet niet wat je precies hebt geschreven. Je hebt/had natuurlijk wel een contract, maar dat contract zegt (als ik je goed begrijp) niets over een opzegvergoeding bij vroegtijdige beëindiging.

Quote:
U heeft zelfs nog geluk gehad want u heeft door middel van het beeïndigen van uw contract een opzegvergoeding in rekening gebracht gekregen van 2x 50 euro, 100 euro in totaal. Echter toen u zich aanmelden op de vergelijkingssite heeft u gekozen voor een actiekorting van 220 euro. Normaal gesproken wordt deze op de jaarnota in mindering gebracht maar door een fout van energiedirect.nl is deze al op uw eindnota ervan afgehaald terwijl deze 220 euro eigenlijk had moeten komen te vervallen omdat u het beeïndigd heeft. Dus zo te zien heeft u geluk gehad met uw energietegoed.

Klopt het dat je die 220 euro korting uiteindelijk hebt ontvangen?

Quote:
In uw tweede vraag gaat over uw opzegvergoeding . De hoogte van de opzegvergoeding word bepaald door de resterende looptijd van het contract. Uw contract liep tot 11-11-2011. Omdat u het contract dus voortijdig heeft beeïndigd wordt dat gezien als contractbreuk en is de opzegvergoeding dus terecht. (alhoewel u deze dus niet heeft hoeven betalen omdat u al 220 euro energietegoed onterecht heeft teruggekregen).

Van contractbreuk is geen sprake, want je hebt het wettelijke recht om op ieder moment (wel met een opzegtermijn van 30 dagen) op te zeggen, zie de Elektriciteitswet en de Gaswet. Die wetten in combinatie met de richtsnoeren geven wel de mogelijkheid om een opzegvergoeding in rekening te brengen, maar op voorwaarde dat het contract daar duidelijk over is. Het contract is daar niet duidelijk over, dus een opzegvergoeding is niet verschuldigd.

Quote:
De hoogte van de opzegvergoeding heb ik u aangegeven en deze zijn ook gewoon terug te vinden in de algemene voorwaarden.

In de AV heb ik geen hoogte van de opzegvergoeding teruggevonden.

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Het contract zegt niets over de hoogte opzegvergoeding. De AV zeggen alleen iets over een overeengekomen opzegvergoeding; niet over de hoogte ervan.
2. EUR 220 wordt op de eindnota in mindering gebracht.
3. Ik heb binnen 7 dagen opgezegd; dat was volgend EnergieDirect mogelijk.

Nieuwe reactie van EnergieDirect:

Beste Jos,

Je geeft in je e-mail aan dat de opzegvergoeding niet terug te vinden zijn in de Algemene Voorwaarden. Hierover bericht ik je het volgende.

Gegevens over de opzegvergoeding staan in artikel 21 in de Algemene Voorwaarden. Gemakshalve heb ik deze hierover neergezet. De hoogte van de opzegvergoedingen staan op een onafhankelijke site. Zie
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=371

Artikel 21 Duur leveringsovereenkomst/opzegging
21.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geldt de
leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
21.2 De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden
opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30
kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is
overeengekomen.
Indien een contractant binnen 10 werkdagen na
bekendmaking van een wijziging van de kwaliteitscriteria, de
leveringsovereenkomst opzegt mist het bepaalde in de vorige
volzin toepassing.

Ik hoop dat ik je naar tevredenheid heb geholpen. Reageer gerust op deze e-mail als je nog meer vragen hebt over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
energiedirect.nl
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Gegevens over de opzegvergoeding staan in artikel 21 in de Algemene Voorwaarden. Gemakshalve heb ik deze hierover neergezet. De hoogte van de opzegvergoedingen staan op een onafhankelijke site.

En dat is dus niet genoeg. Zie artikel 8 en de toelichting op artikel 8 in de richtsnoeren.

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een mooi draadje!

Ik heb een zelfde akkefietje met de vrienden van RWE. Zij maken het nog bonter. In de brief aangaande de opzegging wordt gesteld dat voor de hoogte van deze vergoeding telefonisch contact opgenomen dient te worden. Deze staat dus niet in de overeenkomst zo concreet als de richtsnoeren voorschrijven. Telefonisch heeft een klacht nog niets uitgehaald, maar daar gaat straks bij eindafrekening een mooie brief van naar RWE.

Ik ben overigens ook benieuwd naar de uitleg van artikel 3 van de Richtsnoeren in relatie tot de opzegtermijn van één maand.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds