Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 2:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Consumentenrecht: aankoop op afstand
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik deel de opvatting van de ACM. Prefabricatie is het proces van het op afstand maken van onderdelen, deze verschepen en dan elders assembleren. De computeronderdelen zijn standaard. De computer kan gedeassembleerd worden en dan heb je weer je standaard onderdelen. Je kunt voor 1500 euro uitgeven aan onderdelen. Vervolgens kun je kiezen om die zelf in elkaar te zetten of om dat te laten doen voor 45 euro. Het gaat te ver om de consument in het laatste geval het herroepingsrecht te ontzeggen.

Maar die 45 euro (voor een geleverde service) hoeft van mij dan niet te worden teruggestort.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens, ik denk zelfs dat de winkelier nog eens 45 euro in rekening mag brengen als hij moet gaan deassembleren.

Leeftijd: 95
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je 90/120 euro (assembleren en weer deassembleren) kwijt bent aan de dienst die bij het kopen van een product met herroepingsrecht komt kijken, wat heb je dan nog aan het herroepingsrecht?

Je moet dan waarschijnlijk ook nog de retourkosten betalen. Dan ben je gebruikmakend van je herroepingsrecht een smak geld kwijt en je hebt er in feite niets voor in huis. Zo worden het eerder annuleringskosten.
Dan wordt het herroepingsrecht voor een samengesteld product een wassen neus. Ik vraag me af of de ACM dat zo heeft bedoeld. Het idee is juist het beoordelen van het product thuis en bevalt het niet dan zijn er geen kosten behalve die voor terugzenden.

In die trant zou je ook nog kunnen bedenken dat de consument zelf even het samengestelde product thuis uit elkaar haalt om de deassemblagekosten te ontlopen en het dan in delen terugstuurt. Dat lijkt me toch een zot idee.

Ik zie dan wel mogelijkheden voor webshophouders om al hun spullen samengesteld aan te bieden. Bijv. wij leveren uw bank in verschillende maten en kleuren, basisuitvoeringen die u zelf op de site kunt aanklikken: voor de dienst 'rode kussens erin vast zetten' vragen wij 50 euro. U heeft wel herroepingsrecht, maar de dienst van 50 euro moet sowieso worden betaald. Stuurt u de bank terug, dan moet u ook weer 50 euro betalen voor het eruit halen van de rode kussens. Het geraamte van de bank en de kussen zijn immers als aparte delen naar ons uit Verweggistan verscheept en die worden dan door ons in elkaar gezet.

Hetzelfde geldt voor een een pc. Je biedt hem aan zonder harde schijf. Voor 20 euro zetten wij hem er voor u in, die komt uit Thailand, maar dan heeft u ook wat. Je verkoopt gewoon al je producten 'samengesteld'. De kosten van de dienst die hiermee gepaard gaan zijn van een hoogte dat het voor de consument erg onaantrekkelijk wordt om het product terug te sturen.

Wat is dan het verschil tussen bijv. het thuisbezorgen met het speciale koeriersbedrijfje van het bedrijf en het samenstellen van producten? Dat de verkoper kosten maakt en een dienst verleend is evident, maar kan hij dan die vervoerskosten als 'dienst' inbrengen? Als we het eindproduct gaan loskoppelen van de diensten die moeten worden geleverd om het eindproduct goed en wel bij de klant te krijgen?

Het is niet dat ik de wens van de verkoper onredelijk vindt, maar het herroepingsrecht geldt volgens mij voor het eindproduct en dan mogen aan de consument alleen kosten worden gerekend voor het terugzenden bij het gebruik maken van het herroepingsrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je suggestie dat het hier zou gaan om een gezochte methode om de consument het herroepingsrecht te ontzeggen is misplaatst. Bij dergelijke webwinkels kun je uit een zeer divers aanbod kiezen van behuizingen, extra ventilators, voedingen, moederboards, koelblokken, processors, videokaarten, intern geheugen, SSD en HDD harde schrijven, CD/DVD/blue-ray lezers en schrijvers kiezen. Voor alles worden losse prijzen gecommuniceerd. Daarnaast kun je kiezen om de computer zelf in elkaar te schroeven of om dat te laten doen. En daarnaast kun je nog kiezen voor een kant en klare computers kiezen.

Een dienst is een economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt (art. 6:230a BW). Als een product en een dienst samen worden afgenomen dan gelden de herroepingsregels voor een koop, met uitzondering van de regel dat de consument naar ratio moet betalen voor geleverde diensten (art. 6:230g lid 2 jo 6:230s lid 4 jo 6:230v lid 8 BW).

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@alfatrion.
Ik vind je reactie erg tegenvallen.

Ik heb niet gesuggereerd dat het in dit specifieke geval zou gaan om een gezochte methode om de consument het herroepingsrecht te ontzeggen. Dus dat 'misplaatst' vind ik nu weer misplaatst.

Het gaat mij erom waar dit naartoe zou kunnen leiden.

Ik probeer het hellende vlak aan te geven als je een samengesteld eindproduct wel onder het herroepingsrecht laat vallen, maar de service/dienst die het samenstellen mogelijk maakt niet.

Als je meer dan 100 euro kwijt bent als je van je herroepingsrecht gebruik maakt en waarbij je dus in feite meer dan 100 euro uitgeeft voor het hebben van niets, dan heeft het herroepingsrecht weinig nut voor het samengestelde eindproduct, het kost gewoonweg te veel als je je toch nog achteraf bedenkt. En wat als je voordat het product is opgestuurd al van de koop afziet, dan moet je in jouw visie evengoed voor de dienst betalen (ook al kun je niet controleren of die dienst ook daadwerkelijk is verricht) en natuurlijk ook weer voor het de-assembleren (in jouw visie dan natuurlijk). De vraag van dit topic gaat bijv. ook over het ontbinden van de overeenkomst voordat het product is opgestuurd.

Je herroepingsrecht wordt je niet ontzegd, maar een behoorlijke ontmoediging is het wel.
Dat dit tot veel samengestelde eindproducten zou kunnen leiden om zo het herroepingsrecht te ontmoedigen lijkt me helemaal geen vreemde gedachte.

Het verbaast me dan ook dat je niet op de rest van mijn eerdere reactie ingaat.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

miss marple schreef:
Als je 90/120 euro (assembleren en weer deassembleren) kwijt bent aan de dienst die bij het kopen van een product met herroepingsrecht komt kijken, wat heb je dan nog aan het herroepingsrecht?

De onderdelen zijn duurder. En je kunt de computer ook zelf in elkaar zetten.

Quote:
Je moet dan waarschijnlijk ook nog de retourkosten betalen. Dan ben je gebruikmakend van je herroepingsrecht een smak geld kwijt en je hebt er in feite niets voor in huis. Zo worden het eerder annuleringskosten.
Dan wordt het herroepingsrecht voor een samengesteld product een wassen neus.

Het enige alternatief is dat er voor het samengestelde product in het geheel geen herroepingsrecht geldt.

Quote:
In die trant zou je ook nog kunnen bedenken dat de consument zelf even het samengestelde product thuis uit elkaar haalt om de deassemblagekosten te ontlopen en het dan in delen terugstuurt. Dat lijkt me toch een zot idee.

Dat kan natuurlijk en is zo zot niet. Een computer in elkaar schroeven is niet zo moeilijk. Op youtube kun je zien hoe eenvoudig het is.

Quote:
Ik zie dan wel mogelijkheden voor webshophouders om al hun spullen samengesteld aan te bieden. Bijv. wij leveren uw bank in verschillende maten en kleuren, basisuitvoeringen die u zelf op de site kunt aanklikken: voor de dienst 'rode kussens erin vast zetten' vragen wij 50 euro. U heeft wel herroepingsrecht, maar de dienst van 50 euro moet sowieso worden betaald.

We hebben het hier over het bestellen van los verkochte onderdelen met een vinkje "assembleer". Je koopt dan geen computer maar die losse onderdelen plus de assemblagedienst. Je kunt los verkochte onderdelen - per definitie - ook los kopen.

Wordt losse verkoop niet aangeboden als optie, dan is het verkochte product het samengestelde product. Of daar dan nog een herroepingsrecht op van toepassing is, is maar de vraag. Het zal van de precieze omstandigheden afhangen. Gaat er veel tijd en geld zitten in het assembleren, dan is het herroepingsrecht m.i. niet van toepassing.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

miss marple schreef:
Het verbaast me dan ook dat je niet op de rest van mijn eerdere reactie ingaat.

Jij mag vinden dat het herroepingsrecht niet zoveel voorstelt als je bij een beroep op het herroepingsrecht honderd euro moet betalen (omdat er wel een dienst is verricht) en dat, als de aankoop vijf honderd euro kosten, dat je dan vier honderd euro terug krijgt. Maar waarom zou ik daar op zou moeten reageren.

bona fides schreef:
Gaat er veel tijd en geld zitten in het assembleren, dan is het herroepingsrecht m.i. niet van toepassing.

Wat is je redenatie?
Wat is volgens jou prefabricatie?

Stel dat je dit online zou kunnen kopen:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prefabricated_house_construction.gif

Er is een kraan nodig, een paar mensen en het kost zo te zien een paar dagen tijd.

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maakt helemaal niet uit of het product 500 euro kostte, 1000 of 200 euro. Dat heeft op het herroepingsrecht geen effect. Want je hebt uiteindelijk niets in huis, dat had je voor de aankoop niet en na gebruik te maken van je herroepingsrecht ook niet. Als je iets van 500 euro terugstuurt of iets van 1000 euro terugstuurt, het is in feite teruggaan naar een situatie van voor de aankoop.

Je bent alleen in dit geval 100 euro lichter en verder is er niets in je leven veranderd. Noch de aankoop noch de dienst hebben je verrijkt, omdat ze aan elkaar gelieerd zijn. Je bent alleen maar 100 euro verarmd. Dat is uiteindelijk de uitkomst van de hele transactie. Voordat je alles aanklikte op de site had je bijv. 1000 euro op je rekening staan en nadat de overeenkomst is ontbonden heb je 900 euro op je rekening staan.
En dat lijkt mij een beroerde uitkomst voor iemand die gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.

Je mag dan hopen dat iemand die een samengesteld product koopt goed wordt geïnformeerd dat bij terugzenden de kosten voor het samenstellen in rekening worden gebracht. En natuurlijk kan iemand dan het product in losse delen terugsturen nadat die op YouTube heeft gezien hoe de onderdelen uit elkaar moeten worden gehaald. Dat scheelt dan weer deassemblage kosten, die (volgens Alfatrion) in rekening zouden moeten worden gebracht.

Dat zou dan eigenlijk ook op de website moeten staan.... het in losse delen terugsturen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds