Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 8:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Consumentenkoop/derdenbescherming?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan77

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006 13:32    Onderwerp: Consumentenkoop/derdenbescherming? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagstukje?

A steelt een personenauto van D. B( een reguliere autohandel) koopt de personenauto van A op. A heeft de personenauto dusdanig omgekat dat B ,zonder expertise, niet kan waarnemen dat de personenauto van diefstal afkomstig is. B verkoopt de personenauto aan C.

Bij een verkeerscontrole wordt de personenauto van C inbeslagenomen daar wel wordt waargenomen dat deze van diefstal afkomstig is.

eigenlijke vraag? Na het politieonderzoek moet C "zijn" personenauto terug krijgen? toch?

Ik ben er nog niet helemaal zeker van... Confused Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, naar mijn mening heeft C het eigendom gekregen van de auto en kan D de auto niet meer opeisen als zijn eigendom. Zie art. 3.86 lid 3 sub a en het arrest Uitslag/Wolterink. Want D heeft auto auto gekocht bij een autohandelaar (B), en dat voldoet aan de eis van 3.86. D moet jegens B een schadeclaim indienen.

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Johan77

BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Xman83 schreef:
nee, naar mijn mening heeft C het eigendom gekregen van de auto en kan D de auto niet meer opeisen als zijn eigendom. Zie art. 3.86 lid 3 sub a en het arrest Uitslag/Wolterink. Want D heeft auto auto gekocht bij een autohandelaar (B), en dat voldoet aan de eis van 3.86. D moet jegens B een schadeclaim indienen.

Dan zijn we het met elkaar eens?
Xman83

Xman83

BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jep Very Happy. sorry, ik was je laatste zin ff vergeten met antwoord Embarassed

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Xman83 schreef:
D moet jegens B een schadeclaim indienen.

Waar zou D dan zijn schadeclaim op baseren?
Xman83

Xman83

BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 2:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
D moet jegens B een schadeclaim indienen.

Waar zou D dan zijn schadeclaim op baseren?

Ik zat te denken aan OD 6.162. En dan met name op onzorgvuldig handelen van B (inbreuk op ongeschreven recht lid 2 art. 6.162 en naar verkeersopvatting van lid 3), omdat hij met zijn expertise had moeten zien dat de auto gestolen was (door bijvoorbeeld de chassisnummers te controleren).

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Koen

Koen

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diefstal vormt per definitie een onrechtmatige daad en vormt dus een basis voor schadevergoeding. Ik ben het verder helemaal eens met jullie oplossing. Laughing
bona fides

BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Koen schreef:
Diefstal vormt per definitie een onrechtmatige daad en vormt dus een basis voor schadevergoeding. Ik ben het verder helemaal eens met jullie oplossing. Laughing

Wie heeft er dan gestolen? Niet B.

Xman83 schreef:
Ik zat te denken aan OD 6.162. En dan met name op onzorgvuldig handelen van B (inbreuk op ongeschreven recht lid 2 art. 6.162 en naar verkeersopvatting van lid 3), omdat hij met zijn expertise had moeten zien dat de auto gestolen was (door bijvoorbeeld de chassisnummers te controleren).

De casus geeft: "A heeft de personenauto dusdanig omgekat dat B ,zonder expertise, niet kan waarnemen dat de personenauto van diefstal afkomstig is." B heeft dus niet de expertise om te kunnen zien dat de auto omgekat is. Je redenering gaat m.i. daarom niet precies op zoals je het opschrijft.

Het is wel denkbaar dat een reguliere autohandelaar de expertise had moeten hebben en achter het omkatten had moeten komen. Ik weet niet of er een ongeschreven rechtsnorm is die dit van een reguliere autohandelaar verlangt. Uit de casus kan ik het zelf niet afleiden. Het lijkt me ook af te hangen van hoe professioneel het omkatten is gebeurd. En dan is het nog de vraag of de handelaar onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens D.

Als een willekeurig persoon X, met dezelfde kennis als B, de gestolen auto van A koopt, zou die persoon X m.i. niet onrechtmatig handelen jegens D. Zou de autohandelaar B dan wél onrechtmatig handelen jegens D? Dat weet ik zonet nog niet. Ik kan me wel goed voorstellen dat een handelaar B door gebrek aan expertise wanprestatie kan plegen jegens zijn klanten of leveranciers, maar een onrechtmatige daad jegens een hem onbekende derde?

Samenvattend, misschien heb je gewoon gelijk en kan D op basis van 6:162 schadevergoeding vorderen van B, maar ik ben er zelf nog niet over uit Wink.
RCat

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om een auto te kopen zijn er bepaalde formaliteiten nodig zoals een deel 3 van het kentekenbewijs. Als het omkatten zodanig gebeurd is dat B niet wist of kon weten dat er met de papieren geknoeid is (dus B is te goedertrouw) dan valt B niets te verwijten. Wel moet B bij navraag kunnen aantonen van wie hij de auto gekocht heeft.

Rest dat alleen A aansprakelijk gesteld kan worden.
Xman83

Xman83

BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als het omkatten zodanig gebeurd is dat B niet wist of kon weten dat er met de papieren geknoeid

Ik vind dus eigenlijk dat de autohandelaar verzuimd heeft in art. 3.11. Zijn onderzoeksplicht naar zijn verkoopwaar. Dus dat hij dat wel had moeten weten. Niet zozeer door het controleren van de papieren maar door bijvoorbeeld de chassisnummers na te checken (dacht dat er zoiets bestond, ik ga er even van uit). Maar als de autohandelaar met geen mogelijkheid had kunnen weten dat de auto gestolen was, doordat dus ook die nummers er niet zijn en de papieren erg goed vervalst zijn. Dan valt hem naar mijn mening niets te verwijten. Maar in de autohandel kent men elkaar wel denk ik en een autodief zal niet 1 auto stelen etc , maar dat is allemaal weer criminologie enzo haha Laughing

Ow en als ze die dief hebben, sja dan moet die dief dokken natuurlijk Smile

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
RCat

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Niet wist of kon weten" is een juridisch begrip. Dat houdt in dat indien en voorzover er een onderzoeksplicht bestaat -in dit geval- B zich niet kan beroepen op het feit dat hij niet wist dat het om een gestolen auto ging.

Als B namelijk door onderzoek (binnen bepaalde grenzen) er achter kon komen dat het om een gestolen auto ging en dat onderzoeken nalaat, dan kan hij ook aansprakelijk gesteld worden.

Voorts: als B niet kan aangeven van wie hij de auto gekocht heeft, dan heeft deze hele discussie geen zin. B is dan geheel aansprakelijk en het zal mij niet verbazen als hij ook nog strafrechtelijk vervolgd wordt.
Johan77

BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

toelichting:

In de casus is enkelt aan het chassienummer waar te nemen dat het voertuig van diefstal afkomstig is. Dit echter alleen middels chemische middelen. Kentekenpapieren en chassienummer waren dus in eerste opzicht dik in orde.

De politie heeft het voertuig inbeslaggenomen aan de hand van een tip.
Door de politie is bij nader onderzoek vast gesteld dat het voertuig idd van diefstal afkomstig is.

In bovenstaande berichten wordt er gesuggereerd dat B eventueel wist dat A als autodief bekend stond en daarom wel enige aanspraak gemaakt kan wordenop B. A stond idd als autodief bekend. Maar wist B dit? En zo ja, toon dat maar is aan...........
Xman83

Xman83

BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk dat Rcat het beste argument heeft. Namelijk dat B moet kunnen aantonen hoe hij aan de auto is gekomen.

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Xman83 schreef:
Denk dat Rcat het beste argument heeft. Namelijk dat B moet kunnen aantonen hoe hij aan de auto is gekomen.

B als autohandelaar zal dat op geen andere wijze aantonen dan hoe hij iedere andere tweedehandsauto inkoopt. De hele casus met toelichting geeft duidelijk aan B geen onrechtmatig handelen verweten kan worden, en dat hij bij de koop te goeder trouw was.
Lexbridge

Lexbridge

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Xman83 schreef:

B als autohandelaar zal dat op geen andere wijze aantonen dan hoe hij iedere andere tweedehandsauto inkoopt. De hele casus met toelichting geeft duidelijk aan B geen onrechtmatig handelen verweten kan worden, en dat hij bij de koop te goeder trouw was.

Volgens mij bedoelde Xman83 dat de bewijslast bij B ligt; pas als hij aan zijn bewijslast heeft voldaan, is hij van de haak.

En dan rest, inderdaad, alleen A. De boze slechterik Smile
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds