Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 15:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Constitutionele toetsingsverbod
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg niks... Rolling Eyes

Behalve dit: Volgens mij zijn BF, Cia en ik het wel eens over het volgende: Conceptueel (lees: formeel) is het onmogelijk dat een uitgevaardigde wet, voor zover het de rechter aangaat, ongrondwettig is. De wetgever (het orgaancomplex dus), heeft door de wet vast te stellen geoordeeld dat die grondwettig is. Ook zijn we het er volgens mij (correct me if I'm wrong) wel over eens dat een enkel lid, of meerdere leden) van dat orgaancomplex om opportunistische redenen voor een wet kunnen stemmen terwijl zij eigenlijk menen dat die ongrondwettig is. Als derde kunnen we het er volgens mij ook wel over eens zijn dat een dergelijke mening echter irrelevant is voor zover het de formele grondwettigheid van de wet betreft.

Bedenk hier trouwens wel bij dat een parlementariërs die dat doet een ambtsmisdrijf pleegt en zijn eed op de Grondwet schendt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer het nog een keer.

Bf heeft belangstelling voor situaties waarin "de formele wetgever ooit een wet heeft aangepast omdat hij van mening was dat de wet in strijd was met de Grondwet."

Deze situaties zijn talrijk.

Maar ik ben bang. Zodra ik Bf op zo'n wetsaanpassing attendeer, zegt-ie: de wetgever maakt een conceptuele fout!

Vandaar mijn voorlopige conclusie: ofwel de belangstelling van Bf voor zo'n wetsaanpassing is slechts geveinsd, ofwel Bf zou de theorie van de conceptuele onmogelijkheid moeten opgeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, je bent bang.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook bang voor mijn buurjongetje van drie.

Hij huldigt een theorie dat een vierkanten cirkel een conceptuele onmogelijkheid is.

Maar: mijn buurjongetje veinst niet serieuze belangstelling te hebben voor mijn geslaagde poging een vierkanten cirkel te tekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik zeg niks... Rolling Eyes

Behalve dit: Volgens mij zijn BF, Cia en ik het wel eens over het volgende: Conceptueel (lees: formeel) is het onmogelijk dat een uitgevaardigde wet, voor zover het de rechter aangaat, ongrondwettig is. De wetgever (het orgaancomplex dus), heeft door de wet vast te stellen geoordeeld dat die grondwettig is. Ook zijn we het er volgens mij (correct me if I'm wrong) wel over eens dat een enkel lid, of meerdere leden) van dat orgaancomplex om opportunistische redenen voor een wet kunnen stemmen terwijl zij eigenlijk menen dat die ongrondwettig is. Als derde kunnen we het er volgens mij ook wel over eens zijn dat een dergelijke mening echter irrelevant is voor zover het de formele grondwettigheid van de wet betreft.



Hier ben ik het inderdaad mee eens. Maar richting ella wil ik dan nog benadrukken dat m.i. de formele kijk op deze zaak niet wegneemt dat materieel gezien er theoretisch wel sprake kan zijn van een wet in formele zin die in strijd is met de grondwet, ook al is deze wet niet ongrondwettig volgens de formele leer. Dit is niet nieuw in deze draad want volgens mij schreef Duch ook al zoiets in zijn bericht van zo 20 dec 2009 10:54.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten overvloede voeg ik hier nog aan toe dat ook een voorbeeld van een wetswijziging wegens ongrondwettigheid ervan niets verandert aan het bovenstaande. Formeel gezien kun je dan immers slechts constateren dat de wetgever van mening is verandert (zoals rechters dat bijvoorbeeld ook wel eens doen). Je weet dan nog steeds niet zeker of de wet bij nader inzien ongrondwettig was. Sterker: Ik vrees dat je formeel slechts kunt zeggen dat er sprake is van rechtsontwikkeling of voortschrijdend inzicht ofzo. Juist omdat art. 120 meebrengt dat wetten voor de rechter formeel grondwettig zijn, zijn ze dat ook (geweest) als de wetgever ze wijzigt wegens ongrondwettigheid.

Denk ik... Rolling Eyes
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds