|
Auteur |
Bericht |
jumparound
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 feb 2006 16:13 Onderwerp: Conflict schutting |
|
|
Wij hebben samen met de buren een schutting geplaatst en betaald. Onze buren gaan nu verhuizen en willen hun deel van het betaalde bedrag terug of anders nemen ze hun deel van de schutting mee, kunnen wij dan de politie inschakelen voor diefstal ?
De schutting staat op ons erf, het andere huis is een huurwoning de onze een koopwoning. Heeft iemand hier ervaring mee wat je rechten zijn ? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 11 feb 2006 16:38 Onderwerp: Re: Conflict schutting |
|
|
jumparound schreef: | Wij hebben samen met de buren een schutting geplaatst en betaald. Onze buren gaan nu verhuizen en willen hun deel van het betaalde bedrag terug of anders nemen ze hun deel van de schutting mee, kunnen wij dan de politie inschakelen voor diefstal ?
De schutting staat op ons erf, het andere huis is een huurwoning de onze een koopwoning. Heeft iemand hier ervaring mee wat je rechten zijn ? |
De politie voor diefstal inschakelen is sowieso geen optie, want buurman zal ervan overtuigd zijn dat de helft van de schutting van hem is; het 'oogmerk van wederrechtelijke toeëigening' wordt dan al heel lastig.
Maar waarom politie ? Ik denk dat je (of eigenlijk je buurman) bij de verhuurder moet zijn; het zijn volgens de wet (BW 5:49) de eigenaars van naburige erven die bij moeten dragen in de kosten.
En als je toch graag naar de politie wilt rennen, roep dan 'vernieling', niet 'diefstal'. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 11 feb 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
Is nog niet bekend wie de nieuwe huurders zijn? Je zou het de buurman of de verhuurder kunnen vragen en proberen de zaak in der minne te schikken. Een tuin met een schutting levert voor de nieuwe buren immers ook woongenot op en meestal praat je over een niet zo hoog bedrag.
Want wat is dan het deel dat van de buren zou zijn volgens buurman? Voordeel? Achterdeel? Dan krijg je weer een conflict over wat hij gaat weghalen .... zucht ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
business1
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 feb 2006 20:30 Onderwerp: |
|
|
Als de schutting op de erfgrens staat, is er toch sprake van een mandelige zaak? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 11 feb 2006 22:15 Onderwerp: |
|
|
TS stelt dat de schutting op eigen erf staat, deze wordt dan eigendom door natrekking.
De schutting is dus jullie eigendom.
Tenzij er destijds afspraken zijn gemaakt over het terugbetalen van een bedrag, geloof ik niet dat je buur het hard kan maken dat je de helft ervan moet terugbetalen. Jullie hebben samen de schutting gekocht, buur heeft er evengoed plezier van gehad, en nu gaat hij verhuizen. Schutting blijft achter.
Je zou de politie kunnen bellen als je buurman bezig is de helft van de schutting eruit te slopen. (??? Wat moet ie daar dan mee?!) Wellicht valt dat onder vernieling o.i.d., het is immers jouw schutting en hij sloopt hem.
Als je buur het bedrag van je wilt hebben, zal hij het moeten claimen voor de rechter, en afgezien van de vraag of hij het zo ver door zal drijven, geloof ik niet dat een rechter dit zal toewijzen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
jumparound
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 10:42 Onderwerp: |
|
|
De zaak in der minne schikken is geen optie meer, de buurman wil alleen zijn zin en dat is geld of anders gaat de schutting eruit.
Reden voor mij om uit te zoeken waar ik wettelijk sta, want dit muisje krijgt nog een staartje.
Als er sprake zou zijn van mandeligheid, moet hij de schutting laten staan. Maar de schutting staat net op mijn erf, volgens mij ben ik dan wettelijk eigenaar geworden, wie weet meer ? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 11:30 Onderwerp: |
|
|
Misschien ben je wel eigenaar geworden, maar er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.
Nogmaals: ik zou eerst eens kijken of de verhuurder of een nieuwe huurder wellicht dat deel wil betalen (waarbij je overigens natuurlijk niet moet uitgaan van de nieuwprijs, tenzij de schutting echt nieuw is). Ik heb geen idee over welk bedrag de twist gaat, maar je zou je kunnen afvragen of het je alle energie en gelazer waard is.
Praktisch gezien lijkt het me dat buurman liever geld zou hebben, want als je maar een halve schutting hebt, dan moet je daar weer een nieuw deel tegenaan zetten en dat is nu eenmaal niet echt mooi (tenzij je de schutting verft). Dat geldt ook voor jullie.
Mij bekruipt het gevoel dat je alleen wilt horen dat het ding van jou is en dat je buurman op geen enkele wijze tegemoet hoeft te komen. Dat recht heb je, om dat te willen. Redelijk en billijk vind ik dat echter niet. Als de schutting van jou zou zijn (omdat hij op je grond staat) heeft buurman dat bij de aanschaf en plaatsing er van waarschijnlijk nooit beseft.
Dus: plaats jezelf eens in de schoenen van buurman en wie weet komen jullie er dan toch nog uit. Dat hoop ik van harte voor jullie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 12:18 Onderwerp: |
|
|
jumparound schreef: | De zaak in der minne schikken is geen optie meer, de buurman wil alleen zijn zin en dat is geld of anders gaat de schutting eruit.
Reden voor mij om uit te zoeken waar ik wettelijk sta, want dit muisje krijgt nog een staartje.
Als er sprake zou zijn van mandeligheid, moet hij de schutting laten staan. Maar de schutting staat net op mijn erf, volgens mij ben ik dan wettelijk eigenaar geworden, wie weet meer ? |
Dat klopt: 'natrekking' is het juiste woord. Aangezien de relatie toch al gebrouilleerd is, kun je beter de man schriftelijk meedelen dat:
1. De schutting jouw eigendom is op grond van natrekking
2. Dat hij volgens de wet de eigenaar verplicht was de helft te betalen, dus dat hij verhaal moet zoeken bij de verhuurder
3. Dat je bij enige actie van zijn kant zowel een civiele actie in zult stellen wegens onrechtmatige daad als aangifte zult doen van vernieling. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 13:19 Onderwerp: |
|
|
Steven, de schutting staat op de grond van TS, niet op de grens (waar de door jou genoemde bepaling over gaat). Hij is eigenaar doordat het ding op zijn eigen grond staat. Jij meet nu volgens mij met twee maten.
Zodra je iets op je eigen stuk grond neerzet kun je niet in rechte vorderen dat een ander daar de helft van gaat betalen. Dat zou me wat moois zijn, zeg!! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 13:40 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Steven, de schutting staat op de grond van TS, niet op de grens (waar de door jou genoemde bepaling over gaat). Hij is eigenaar doordat het ding op zijn eigen grond staat. Jij meet nu volgens mij met twee maten.
|
Afaik gaat die bepaling ook op wanneer de erfafscheiding niet precies op de grens staat, wat ook bijna altijd het geval is.
Quote: |
Zodra je iets op je eigen stuk grond neerzet kun je niet in rechte vorderen dat een ander daar de helft van gaat betalen. Dat zou me wat moois zijn, zeg!! |
Juist daar is deze bepaling voor: binnen de bebouwde kom kun je dat wel Anders zou een buurman er altijd onderuit kunnen komen door te weigeren dat het ding ook maar één centimeter op zijn grond komt. |
|
|
|
 |
jumparound
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 17:46 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Misschien ben je wel eigenaar geworden, maar er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. |
In alle redelijkheid heb ik mijn buurman al meegedeeld dat hij degene is die dit volgens mij zou moeten regelen met de nieuwe bewoners van de woning.
Stel je eens een situatie voor dat je ergens komt wonen en de achterbuurman komt je een rekening brengen voor een al bestaande schutting, lijkt me een vreemde situatie
[/quote] |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 18:42 Onderwerp: |
|
|
Vriendelijk de vraag stellen is natuurlijk iets anders dan een rekening onder iemand's neus schuiven.
En v.w.b. het contact met de nieuwe buren: tja, iemand moet het leggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 20:45 Onderwerp: |
|
|
Ik ben er niet geheel van overtuigd dat 5:49 inderdaad het recht geef om de eigenaar van een naastgelegen erf te dwingen voor de helft mee te betalen aan een schutting die je volledig op eigen grond zet, en dus volledig jouw bezit wordt. Maar misschien is dat hier niet zo van belang.
De buurman heeft ooit ingestemd om gezamenlijk de schutting te betalen. Waarom zou hij nu hij verhuisd recht hebben op terugbetaling? De enige mogelijkheid zou zijn op grond van onverschuldigde betaling of ongerechtvaardigde verrijking. Van geen van beide lijkt mij hier sprake. Er is op grond van een overeenkomst betaald. Met die overeenkomst heeft de buurman noodzakelijkerwijze ingestemd, wat in mijn ogen elke verrijking van zowel de vragensteller als van de verhuurder rechtvaardigt. |
|
|
|
 |
|