|
Auteur |
Bericht |
thahare
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 10:46 Onderwerp: Conflict over aanmerking voor glasvezelkabel |
|
|
Goedendag,
Wij krijgen in ons dorp glasvezelkabels. Dat geldt zo'n beetje voor heel ons dorp, behalve voor ons. Nu heb ik op de pagina gekeken van het bedrijf wat deze kabels gaat aanleggen, en hier staat dat je de postcodecheck moet doen om te kijken of de straat in aanmerking komt. Hier staat dat deze wel in onze straat wordt aangelegd en ik kan nergens vinden dat ik hier geen rechten aan kan ontlenen. Nu is mijn vraag, kan ik hier rechten aan ontlenen?
Moderatie: titel aangepast |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 11:01 Onderwerp: |
|
|
Wanneer zo'n postcodecheck zegt dat er aangelegd wordt, kan dat een basis zijn om daar rechten aan te ontlenen.
Dit is anders wanneer het voor de bewoner duidelijk is dat vanwege een bijzondere situatie deze verwachting niet gerechtvaardigd is. Denk bijvoorbeeld aan een straat die heel lang is en waar alle woningen behalve één in de bebouwde kom liggen, maar die éne kilometers daarbuiten. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 11:39 Onderwerp: |
|
|
Stap 1, navragen bij het kabelbedrijf waarom jullie geen glasvezel krijgen. Mogelijk is er sprake van een simpele vergissing, die je er zo al tussenuit kunt halen.
Hoe weten jullie eigenlijk dat jullie geen glasvezel krijgen? Hebben jullie een brief gehad dat jullie niet in aanmerking komen? Of maak je juist uit het feit dat jullie geen bericht hebben ontvangen en anderen wel op dat jullie geen glasvezel krijgen? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
thahare
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 12:30 Onderwerp: |
|
|
Ik heb, na het doen van deze postcodecheck, mij aangemeld voor zo'n aansluiting. Hier heb ik geen reactie op gehad. Dit was inmiddels 2 maanden geleden. Nu kregen wij 2 weken geleden een planning van oplevering en daar viel onze wijk buiten. Hierop heb ik een e-mail verzonden naar het bedrijf dat de kabels gaat leggen, waarop ik als antwoord kreeg dat dit bij ons niet aangelegd werd. Zonder reden waarom niet. De omgevingssituatie is zo: Wij wonen aan een drukke, doorgaande weg door ons dorp. Aan de overzijde van deze weg wordt het wel aangelegd, maar aan onze kant niet.
Hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid verschaffen over wat mijn rechten zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 23:37 Onderwerp: |
|
|
Wie bepaalt waar wel en waar geen glasvezel wordt aangelegd? Als dit een particuliere onderneming is, dan lijkt me daar juridisch weinig aan te doen. Als het de overheid is zijn er meer mogelijkheden. |
|
|
|
 |
thahare
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 12:06 Onderwerp: |
|
|
Dit is een particuliere instelling, maar het gaat, volgens mij, om het feit dat er specifiek wordt aangegeven dat de postcodecheck gebruikt moet worden om te kijken of het wordt aangelegd, en dat ik nergens kan vinden dat ik hier geen rechten aan kan ontlenen.
Het lijkt mij dus da ik hier wel wat rechten an kan ontlenen, of toch niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 12:45 Onderwerp: |
|
|
thahare schreef: | Dit is een particuliere instelling, maar het gaat, volgens mij, om het feit dat er specifiek wordt aangegeven dat de postcodecheck gebruikt moet worden om te kijken of het wordt aangelegd, en dat ik nergens kan vinden dat ik hier geen rechten aan kan ontlenen.
Nou, dat denk ik niet. Maar laten we eens zien. Ik zie twee mogelijkheden: onrechtmatige daad en wanprestatie. Stel die onbetrouwbare postcodecheck is onrechtmatig (wat nog maar zeer de vraag is). Dan heb je op basis van de onjuiste informatie geen actie ondernomen waardoor je schade hebt opgelopen. Dus iets claimen kun je niet.
Via wanprestatie. Dan ga je ervan uit dat het resultaat van de postcodecheck een aanbod tot aansluiting was, en je aanmelding de aanvaarding. Het lijkt me stug dat een rechter hier in mee zou gaan, tenzij de website er duidelijk over was dat je het inderdaad zo mocht lezen. (Heb je op een "Bestel nu" knop gedrukt of iets dergelijks? Wat zeggen de algemene voorwaarden van het bedrijf hierover?) Maar dan nog: wat is je schade? Of eigenlijk, wat is je positief contractsbelang? Het lijkt me uitgesloten dat de rechter het bedrijf zal dwingen een enorme investering te doen die in de ogen van dat bedrijf niet rendabel is. Blijft mijns inziens over dat je de overeenkomst kunt ontbinden. Terug naar af.
Goed, het is dus op voorhand niet uit te sluiten dat je enig recht kunt ontlenen aan de postcodecheck (de hele website zou duidelijk kunnen hebben aangegeven dat je een overeenkomst aan het sluiten was), maar dan nog zie ik niet zo snel in wat je daar effectief mee kunt doen. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 16:34 Onderwerp: |
|
|
thahare schreef: | Dit is een particuliere instelling, maar het gaat, volgens mij, om het feit dat er specifiek wordt aangegeven dat de postcodecheck gebruikt moet worden om te kijken of het wordt aangelegd, en dat ik nergens kan vinden dat ik hier geen rechten aan kan ontlenen.
Weet je zeker dat er nergens onderaan de pagina in kleine lettertjes iets staat? De meeste (grote) bedrijven die een postcodecheck op hun site hebben, bijv ook voor ADSL, zetten echt wel een disclaimer neer...
Ik heb bijv even een check gedaan bij TotalConnect en dan krijg je het volgende in beeld:
Quote: | Deze postcode check geeft informatie over de beschikbaarheid van diensten in het gebied van Essent Kabelcom. Deze informatie kan wijzigen en is dus niet gegarandeerd correct. Essent is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het gebruik van deze informatie. |
_________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
thahare
|
Geplaatst: vr 27 jan 2006 14:11 Onderwerp: |
|
|
Even nog wat extra gegevens:
Het gaat om glasvezel via Kadaka:
www.kadaka.nl
en mijn postcode is:
2182 DN en kies maar een huisnummer tussen 2 en 40.
Ik kom echt nergens tegen dat ik geen rechten kan ontlenen aan de postcodecheck, maar misschien kijk ik er overheen. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 27 jan 2006 14:29 Onderwerp: |
|
|
Aldaar in de algemene voorwaarden:
Quote: |
ARTIKEL I I I Totstandkoming van de
overeenkomsta. Voor zover een door de Aanbieder gedane aanbieding kan worden
beschouwd als een aanbod, is elk door de Aanbieder gedaan aanbod een
vrijblijvend aanbod.
b. De overeenkomst komt als regel tot stand doordat de Aanvrager een
volledig ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier inclusief de
vereiste bescheiden indient en de Aanbieder de ontvangst van het
aanmeldingsformulier schriftelijk aan de Aanvrager bevestigt. Dit
aanmeldingsformulier wordt door of namens de Aanbieder ter beschikking
gesteld.
c. De Aanvrager is verplicht aan de Aanbieder correcte gegevens te
verschaffen die de Aanbieder nodig heeft voor het uitvoeren van de
overeenkomst.
d. De Aanbieder heeft het recht om een Aanvrager zonder opgaaf van
redenen te weigeren.
|
Er komt dus geen overeenkomst tot stand enkel door het inschrijfformulier op te sturen, je moet eerst een ontvangstbevestiging van Kadaka hebben. Je gaf aan deze niet ontvangen te hebben. Dus geen overeenkomst, en dus zeker geen wanprestatie.
Een brief naar Kadaka waarin je de gang van zaken aangeeft, en dat je graag een glasvezelkabel zou hebben, is echter wel op zijn plaats. Het lijkt mij niet meer dan behoorlijk dat Kadaka aangeeft waarom jij daarvoor niet in aanmerking zou komen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
thahare
|
Geplaatst: vr 27 jan 2006 14:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de hulp, jammer dat er niets meer mee te doen is, maar het zij zo... |
|
|
|
 |
|