Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
mns1
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 17:06 Onderwerp: Conflict met werkgever. |
|
|
Beste forumleden,
Ik heb onlangs een mail ontvangen van een vriendin die in conflict is met haar werkgever. Ik ben bijna klaar met m'n 2e jaar uni, maar heb nog heel weinig arbeidsrecht gehad. Ik wou jullie vragen om mij te helpen wat antwoorden te formuleren.
Casus:
Hallo M,
Ik werk inmiddels alweer drie jaar bij een logeerhuis voor autistische kinderen en/of kinderen met ADHD en bij een woonvorm voor mensen met hoog niveau asperger, cao welzijn en dienstverlening weet ik sinds deze week.
Mijn contract is al drie jaar lang stilzwijgend verlengt maar ik heb nog steeds een 0 uren contract. De werkzaamheden die ik verricht zijn op HBO niveau omdat ik coordinator ben van de oudste groepen. Nu ben ik er achter gekomen dat er collega`s zijn die een lagere functie dan ik hebben maar meer verdienen,1 daarvan zelfs het dubbele. (ik verdiende toen ik hier begon 10.4 en nu 11.04 bruto) ik krijg tijdens mijn vakantie niet uitbetaald en kan uberhaupt geen vakantie opnemen omdat er niet genoeg personeel is. Andere collega`s met ook een 0 uren contract hebben geeist tijdens hun vakantie betaal te krijgen en hebben dit gekregen.
Op dit moment ben ik samen met Manon en nog een collega´in conflict met mijn manager en directeur. Zij proberen ons af te schepen met een min max contract van 3 tot 20uur per week met een loon van 11,99.
Mijn vragen zijn concreet,¨
- Wanneer je contract drie jaar stilzwijgend verlengt is, welke rechten heb je dan opgebouwd m.b.t. vaste uren, vakantie dagen, loon e.d.
- Wanneer je niet binnen 24 uur gebeld wordt dat je dienst vervalt, mag je dan je uren wel schrijven
- Wanneer ik altijd 20 tot 30 uur in de week gewerkt heb, heb ik daar dan ook recht op wanneer zij mij deze uren niet kunnen bieden nu
- Wat is het minimum loon voor mijn functie plus 6 jaar ervaring,
- Als ik nu ziek word mag ik dan wel mijn uren schrijven die ik heb gewerkt ivm al drie jaar lang een gemiddeld aantal uren van 20 tot 30 uur in de week, vakanties 50 u.
Ik concludeer uit deze feiten, dat haar contract na 3x keer is omgezet in een contract voor onbepaalde tijd (art.7:668a Bw). Ontstaat nu een rechtsvermoeden wat betreft de omvang op basis van art.7:610b BW?
De vakantietoeslag is 8% op basis van art. 4.7 lid 2 cao Welzijn, dus die moet ze sowieso krijgen. Klopt het dat je dit 5 jaar met terugwerkende kracht kan vorderen?
Ze wil geen ontslag nemen, maar graag wat meer info wat betreffende haar rechten zodat ze tijdens besprekingen wat sterker staat.
Alvast dank voor jullie tijd en moeite!
Mense |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 22:35 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Ik kan alleen maar bevestigen wat u schrijft.
- Art. 7:668a lid 1 sub a BW Na drie jaar is een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaan (lid 5 volgens mij wordt hier bij de CAO niet van afgeweken).
- Voor het aantal gewerkte uren geldt het rechtsvermoeden van art. 7:610b BW. Ook bij ziekte wordt uitgegaan van dit rechtsvermoeden.
- De beloning is in de arbeidsovereenkomst geregeld. Het minimumloon staat in de wet. Maar er mag geen sprake zijn van achterstelling op, of discriminatie ten opzichte van collega's in een vergelijkbare functie.
- De duur van de vakantieaanspraak wordt geregeld in art. 7:634 lid 1 BW. Bij een werkweek van 20 uur is dat dus 80 uur per jaar, dat is 20 dagen. Art. 7:638 lid 1 BW De werkgever is verplicht de werknemer in de gelegenheid te stellen dit minimum aan vakantiedagen op te nemen.
- Vakantietoeslag bedraagt volgens de CAO Welzijn 2012 inderdaad 8%. Deze rechtsvordering verloopt na vijf jaar (art. 3:307 BW), dus kan tot vijf jaar terug gevorderd worden, met wettelijke rente ad 4% en vertragingsschadevergoeding art. 7:625 BW.
- De werkgever heeft geen plicht tot feitelijke tewerkstelling, maar als hij mevrouw niet te werk kan stellen en dat aan hem te wijten is, is hij wel gehouden loon door te betalen, krachtens art. 7:628 BW.
Ik hoop u toch enigszins geholpen te hebben. Misschien kan mevrouw zich laten bijstaan door iemand van de vakbond.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
mns1
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 17 jun 2012 11:33 Onderwerp: |
|
|
Hallo Marja,
Bedankt voor uw tijd en moeite. Ik heb zeker wat aan uw antwoord.
Vriendelijke groet,
Mense |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|