|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 okt 2013 2:55 Onderwerp: |
|
|
EdwinW1972 schreef: | ^Het lijkt mij dat je daar als huurder ook een onderzoeksplicht hebt gehad. ^
Het lijkt mij dat het aan de verhuurder is om te leveren wat is afgesproken/vastgelegd. Dit is omgekeerde bewijsvoering. |
Het heeft er alle schijn van dat de verhuurder de huurovereenkomst geheel is nagekomen. Niets wijst erop dat het stuk aan de overburen in bruikleen gegeven grond aan TS is verhuurd.
Alleen als uit de schriftelijke huurovereenkomst blijkt dat de kadastrale grens bepalend is voor de omvang van het verhuurde heeft TS een poot om op te staan. Er is geen enkele reden waarom niet een deel van het kadastrale perceel zou kunnen worden verhuurd, net zoals slechts een deel van het kadastrale perceel aan de overburen in bruikleen is gegeven.
Op het moment dat TS de huurovereenkomst aanging had hij zeer duidelijk niet het idee ook een deel van de bij de overburen in gebruik zijnde grond te gaan huren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 okt 2013 7:23 Onderwerp: |
|
|
EdwinW1972 schreef: | Misschien een domme vraag, maar wordt er in het huurcontract gerept over het aantal vierkante meters grond? | Met welke woorden staat de grond eigenlijk omschreven in het huurkontrakt?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
EdwinW1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 okt 2013 0:24 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | EdwinW1972 schreef: | ^Het lijkt mij dat je daar als huurder ook een onderzoeksplicht hebt gehad. ^
Het lijkt mij dat het aan de verhuurder is om te leveren wat is afgesproken/vastgelegd. Dit is omgekeerde bewijsvoering. |
Het heeft er alle schijn van dat de verhuurder de huurovereenkomst geheel is nagekomen. Niets wijst erop dat het stuk aan de overburen in bruikleen gegeven grond aan TS is verhuurd.
Alleen als uit de schriftelijke huurovereenkomst blijkt dat de kadastrale grens bepalend is voor de omvang van het verhuurde heeft TS een poot om op te staan. Er is geen enkele reden waarom niet een deel van het kadastrale perceel zou kunnen worden verhuurd, net zoals slechts een deel van het kadastrale perceel aan de overburen in bruikleen is gegeven.
Op het moment dat TS de huurovereenkomst aanging had hij zeer duidelijk niet het idee ook een deel van de bij de overburen in gebruik zijnde grond te gaan huren. |
Zoals je hem nu stelt ben ik het helemaal met je eens. Ik heb nog wel een opmerking: Ik kan me (gevoelsmatig) alleen amper voorstellen dat een verhuurder er aan denkt daaropvolgend zijn huurcontract aan te passen. |
|
|
|
 |
EdwinW1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 okt 2013 0:30 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | EdwinW1972 schreef: | Misschien een domme vraag, maar wordt er in het huurcontract gerept over het aantal vierkante meters grond? | Met welke woorden staat de grond eigenlijk omschreven in het huurkontrakt?? |
Helemaal niet.
Dus stel dat het kadestraak 1.000m2 is, volgens het huurcontract 1.000m2 en 90m2 blijkt achteraf in bruikleen te zijn gegeven door de verhuurder, dan heeft de huurder mijn inziens wel een punt.
Andere insteek:Als je een particulier hebt en die wil iets voor de huurcommissie brengen, dan wordt het aantal m2 tuin ook meegerekend.
Een extra toelichting door de topicstarter lijkt mij wenselijk om iets te kunnen zeggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 22 okt 2013 0:49 Onderwerp: |
|
|
EdwinW1972 schreef: | Dus stel dat het kadestraak 1.000m2 is, volgens het huurcontract 1.000m2 en 90m2 blijkt achteraf in bruikleen te zijn gegeven door de verhuurder, dan heeft de huurder mijn inziens wel een punt. |
Maar aan een oppervlakteindicatie kunnen typisch geen rechten worden ontleend, zie bijv. art. 7:17 lid 6 BW (ziet weliswaar op koop).
TS heeft bovendien, naar we mogen aannemen, gezien wat hij ging huren. Op dat moment kan hij niet het idee hebben gehad dat die strook grond bij het gehuurde zou horen. Als het huurcontract niet specifiek verwijst naar de kadastrale grens zie ik niet in hoe die strook onder het contractueel verhuurde valt te praten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|