|
Auteur |
Bericht |
MaartenHaak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 12:53 Onderwerp: Conflict Huisbaas |
|
|
Het gaat in deze casus eigenlijk om twee problemen omtrent een huurhuis liberale sector.
1) Contract is ondertekend door 2 personen, na enkele maanden is de partner van een van de huurders in komen wonen. Kan dit tegengewerkt worden bij de huurbaas (ca. 80 m2 en 2 slaapkamers). Wat dienen de huurders te doen qua informatieverstrekking?
2) Er zijn 2 honden aanwezig in de woning. In de algemene voorwaarden staat dat er geen huisdieren mogen zijn die overlast veroorzaken. Een van de honden is een pup en heeft wel eens gehuild (husky). Eris toen gelijk een telefoon gekomen van de huisbaas die zei: of jullie doen de honden weg of ik gooi ze er zelf uit.
Zijn huisdieren wel toelaatbaar? Er staat immers geen huisdieren die overlast veroorzaken. Daarnaast was de huisbaas op de hoogte dat wij al 1 hond hadden kort nadat wij de woning betraden en heeft hij er toen niets aan gedaan. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 13:37 Onderwerp: |
|
|
Ad 1. Wat jij doet in je huis moet je in principe zelf weten, voor samenwonen is (gelukkig) de goedkeuring van een huisbaas niet nodig.
Ad 2. Overlast is een rekbaar begrip; dit zal objectiveerbaar en aantoonbaar moeten worden gemaakt door de huisbaas, als hij daar een beroep op wil doen. Ik zou me eerder druk maken om het dreigement, dat hij wel even tegen jullie wil in jullie huis in zal wandelen en jullie huisdieren zal verwijderen. Daar had ik al aangifte over gedaan in jullie plaats, naast het vervangen van de sloten (aangezien hij blijkbaar ook sleutels achter heeft gehouden). _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 14:33 Onderwerp: |
|
|
Dr dunno heeft gelijk dat de huisbaas niet zo maar zonder jullie toestemming jullie woning mag betreden, laat staan jullie goederen mag meenemen. Verwacht niet te veel van een dergelijke aangifte, maar het doen van een melding is altijd handig voor het geval het onverhoopt toch mocht gebeuren.
Aan de andere kant wil ik het bericht van dr.dunno zodanig nuanceren dat overlast misschien wel een rekbaar begrip is, maar dat u dat ook goed zelf in kunt schatten hoeveel last uw huisdier veroorzaakt. Een huilende hond levert naar mijn meing wel degelijk erg veel overlast op.
Uiteindelijk heeft een huisbaas ook de rechten van andere in- en omwonenden te behartigen, dan wel te respecteren en kan een beroep doen op zijn verbod.
Het feit dat de verhuurder het wel toestaat om (geen overlast gevende) huisdieren toe te staan, betekent niet dat je vervolgens wel overlast gevende dieren mag houden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|