|
Auteur |
Bericht |
wilfred
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 16:56 Onderwerp: Concurrentiebeding |
|
|
Na het niet doorgaan van een bedrijfsovername, heb ik zelf ontslag genomen per 1-2-2007 (even afgezien van het feit of dat wel zo verstandig was). Mijn oude werkgever zit mij nog achter de broek aan inzake mijn concurrentie- en relatiebeding. Ik ben inderdaad voornemens om binnen de gestelde straal van 10 km een vergelijkbaar bedrijf te starten.
Feit is dat ik in 1994 in dienst ben getreden met een contract voor bepaalde tijd, wat na een jaar van rechtswege zou eindigen. Er staat niets in over stilzwijgend verlengen enz. Nu stelt hij dat dit contract vanzelf is overgegaan naar een contract voor onbepaalde tijd inclusief het concurrentie-/relatiebeding. Er is nooit meer een ander contract getekend en mijn functie is niet heel erg verzwaard tijdens deze periode.
Kan dat zomaar, of had er een nieuw contract getekend moeten zijn? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:07 Onderwerp: |
|
|
Stond het concurrentie-/relatiebeding in je eerste contract?
Arnoud |
|
|
|
 |
wilfred
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:09 Onderwerp: aanvulling op concurrentiebeding |
|
|
Ter info: Het bedrijf van mijn oude werkgever heeft ondertussen
zijn assurantieportefeuille verkocht. De overnemer dreigt mijn oude werkgever met een schadeclaim als deze mij niet houdt aan het concurrentiebeding. De oude werkgever heeft nu dus een lege BV, maar hij vult zijn dagen nu met het opjagen van mij. Je snapt dat de verhouding dermate verstoord is met deze oude werkgever dat een schikking er niet meer inzit. |
|
|
|
 |
wilfred
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:11 Onderwerp: eerste contract? |
|
|
In het eerste en ook enige contract wat er ooit is opgemaakt. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:17 Onderwerp: Re: Concurrentiebeding |
|
|
wilfred schreef: | [...] Nu stelt hij dat dit contract vanzelf is overgegaan naar een contract voor onbepaalde tijd inclusief het concurrentie-/relatiebeding. Er is nooit meer een ander contract getekend en mijn functie is niet heel erg verzwaard tijdens deze periode.
|
Dit is correct.
Je ex-werkgever zal je aan het concurrentiebeding kunnen houden.
wilfred schreef: | Ter info: Het bedrijf van mijn oude werkgever heeft ondertussen
zijn assurantieportefeuille verkocht. De overnemer dreigt mijn oude werkgever met een schadeclaim als deze mij niet houdt aan het concurrentiebeding. De oude werkgever heeft nu dus een lege BV, maar hij vult zijn dagen nu met het opjagen van mij. Je snapt dat de verhouding dermate verstoord is met deze oude werkgever dat een schikking er niet meer inzit. |
Ik zou er ook werk van maken als ik in de schoenen van je exwerkgever stond en mij een schadeclaim boven het hoofd hing!
Dus wellicht moet je je boosheid even inslikken en wordt het tijd eens een goed gesprek aan te gaan met je concollega's? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
wilfred
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:28 Onderwerp: |
|
|
Maar wat houdt art 7:668 dan in? Na afloop van contract voor bepaalde tijd, loopt deze stilzwijgend toch maximaal 1 jaar door? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:34 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij loopt ie daarna weer door, als geen van beide partijen er op terugkomen vóór het verstrijken van die tijd. Na 3 jaarcontracten heb je als werknemer automatisch een contract voor onbepaalde tijd. Dus op die manier denk ik dat je jaarcontract stilzwijgend een contract voor onbepaalde tijd is geworden. Hoewel ik nu toch ga twijfelen, misschien dat een ander er meer zekerheid over heeft.
Ik denk ook nog aan het vermoeden van een arbeidsovereenkomst als werknemer drie maanden meer dan 20 uren werkt, 7:610A BW.
Deze bepalingen zijn juist bedoeld als bescherming voor de werknemer. Wel grappig dat jij als exwerknemer nu graag wilt dat ze juist niet van toepassing zijn. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:53 Onderwerp: |
|
|
Je kunt de rechter toch vragen het concurrentiebeding niet (meer) geldend te verklaren? Moet ik even voor in de boeken duiken.
Zo kan de ex-werkgever er ook mooi onderuit komen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
wilfred
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 18:09 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij moet daar toch jurisprudentie over zijn, maar ik kan het niet gevonden krijgen. Tevens vraag ik me af, of je voor zgn. automatisch omzetten naar een contract voor onbepaalde tijd niet opnieuw moet laten tekenen voor een concurrentiebeding ogv art 7: 653 (schriftelijkheidsvereiste).
Een kort geding is wellicht een (tijdelijke) oplossing, maar je bent afhankelijk van de pet die de rechter die dag heeft opstaan en uiteindelijk kan die het beding alleen schorsen, waarna de exwerkgever alsnog een bodemprocedure kan starten. Als je dan achteraf alsnog op de vingers wordt getikt, kunnen de druiven met terugwerkende kracht wel heel zuur worden. Correct me if i'm wrong! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 18:23 Onderwerp: |
|
|
Meestal komt zo'n bodemprocedure er dan niet meer, maar in dit geval misschien juist wel, gezien het belang van de ex-werkgever. Overigens denk ik daarom ook niet dat de kortgedingrechter je gelijk zou geven.
Als het beding niet beperkt is in de tijd, zal de rechter dat normaal gesproken wel doen.
Wat betreft het schriftelijkheidsvereiste in relatie tot het stilzwijgend verlengen, dat is een interessante vraag waarop ik niet met zekerheid durf te antwoorden. Ik vermoed dat het beding door het stilzwijgende verlengen niet is komen te vervallen.
Overigens zouden veranderingen in het arbeidsrecht in de periode 1994-nu ook een rol kunnen spelen. Geen idee of dat zo is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 19:23 Onderwerp: |
|
|
Bij elke wezenlijke wijziging van de arbeidsovereenkomst moet het beding opnieuw - schriftelijk - vastgelegd worden.
Het feit dat het contract van rechtswege is omgezet in één voor onbepaalde tijd, maakt dat op dat moment het beding opnieuw vastgelegd had moeten worden, omdat deze omzetting toch wel een wezenlijke is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 19:45 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Bij elke wezenlijke wijziging van de arbeidsovereenkomst moet het beding opnieuw - schriftelijk - vastgelegd worden. |
Deze regel is door de Hoge Raad onlangs gepreciseerd. Zie HR 5 januari 2007, LJN AZ2221.
HR schreef: | 3.4.3 Gesteld voor de vraag of op grond van de genoemde jurisprudentiële regel een concurrentiebeding geheel of gedeeltelijk zijn geldigheid heeft verloren en opnieuw schriftelijk dient te worden overeengekomen, zal de rechter dienen te onderzoeken niet alleen of sprake is van een wijziging van de arbeidsverhouding van ingrijpende aard, maar ook of, en zo ja op grond waarvan, die wijziging meebrengt dat het concurrentiebeding aanmerkelijk zwaarder gaat drukken. Daarbij zal de rechter betekenis mogen hechten aan de mate waarin de wijziging van de arbeidsverhouding redelijkerwijze was te voorzien voor de werknemer toen deze het beding aanvaardde. (...) |
Een omzetting van tijdelijk naar vast lijkt mij redelijkerwijze te voorzien.
Een andere redenering is dat de stilzwijgende verlenging een nieuw contract inhoudt dat echter niet schriftelijk is overeengekomen. Een stilzwijgende verlenging lijkt mij inderdaad een nieuwe arbeidsovereenkomst in te houden: de derde stilzwijgende verlenging van een tijdelijk contract leidt immers tot de vierde, en dus vaste, overeenkomst.
Ik denk echter dat het te formeel is om te redeneren dat zo'n verlengd contract niet meer schriftelijk is. De bepalingen staan uiteindelijk net zo goed nog op papier. Maar goed, hier valt nog wel over te twisten (tenzij het in de jurisprudentie al is beslist). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 3:41 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | Bij elke wezenlijke wijziging van de arbeidsovereenkomst moet het beding opnieuw - schriftelijk - vastgelegd worden. |
Een omzetting van tijdelijk naar vast lijkt mij redelijkerwijze te voorzien.
|
Dat lijkt me wat kort door de bocht: tenzij er in het contract iets is opgenomen over verlenging na afloop, blijft de hoofdregel dat een contract voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 12:15 Onderwerp: |
|
|
Je kunt toch moeilijk volhouden dat het verlengen van een tijdelijk contract niet redelijkerwijze was te voorzien? Dat het niet de hoofdregel is doet er niet toe; iedere wijziging wijkt immers af van de hoofdregel.
In LJN BA4622 weigert de kantonrechter na stilzwijgend verlengen het concurrentiebeding te schorsen, oordelend dat aan het schriftelijkheidsvereiste is voldaan. Om te bepalen of het beding zwaarder is gaan drukken kijkt de kantonrechter slechts naar de functie van de werknemer, die in het geheel niet is gewijzigd.
De HR spreekt over wijziging van de arbeidsverhouding, en dat lijkt mij meer dan alleen de inhoud van de functie. Maar het is m.i. redelijkerwijze niet vol te houden dat omzetting van tijdelijk naar vast niet redelijkerwijze is te voorzien.
Als werknemer zou ik op art. 7:668 lid 1 BW springen: een tijdelijke arbeidsovk die stilzwijgend wordt geacht op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan. Een concurrentiebeding zou dan ook wederom schriftelijk moeten worden aangegaan. De kantonrechter moffelt dit punt naar mijn zin toch een beetje te veel weg. (Maar ik denk niet dat een andere rechter het wel zal honoreren.) Ook zou je kunnen proberen aan te tonen dat de arbeidsovk niet stilzwijgend maar mondeling of per e-mail (maar zonder alle voorwaarden expliciet opnieuw schriftelijk overeen te komen) is verlengd. Als dit soort argumenten door de rechter zonder meer wordt afgeschoten rijst de vraag wat het schriftelijkheidsvereiste eigenlijk waard is. Dan komt de eis erop neer dat het concurrentiebeding ooit ergens een keer is opgeschreven. Veel bescherming biedt dat niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 12:58 Onderwerp: |
|
|
Op arbeidsrechter.nl wordt ingegaan op de vraag wanneer er sprake is van een nieuwe of een gewijzigde arbeidsovk, en wat dit betekent voor het schriftelijkheidsvereiste. Stilzwijgende verlenging lijkt me volgens het schema op die site te vallen onder "opvolgende arbeidsovereenkomst" (in de zin van 4e opvolgende contract is vast) waarvoor geldt:
Quote: | - Dan hoeven bedingen die partijen schriftelijk moeten vastleggen niet opnieuw schriftelijk overeengekomen te worden. Het concurrentiebeding wordt echter wel in iedere nieuwe arbeidsovereenkomst overeengekomen, ook wanneer deze een opvolging is van een eerder contract (1.3.4.1.B.). |
En onder 1.3.4.1.B:
Quote: | B. Wanneer er een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt aangegaan met de medewerker, ook wanneer deze een opvolging is van een eerder contract (2.1.4.)
Komt de werkgever met de medewerker een nieuwe arbeidsovereenkomst overeen, dan wordt het concurrentiebeding opnieuw overeengekomen. Het steeds opnieuw overeenkomen van het concurrentiebeding is geboden, aangezien het concurrentiebeding de medewerker doorgaans ernstig beperkt in zijn mogelijkheden om elders werkzaam te worden.
Mogelijk volstaat de werkgever met een schriftelijke bevestiging dat de overeenkomst wordt opgevolgd, waarbij uitdrukkelijk wordt vermeld dat ook het concurrentiebeding van toepassing is op deze opvolgende arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst kan mogelijk ook verklaren dat ingeval van opvolging van het contract van bepaalde tijd, het concurrentiebeding van toepassing blijft. |
Dus volgens deze bron heeft de kantonrechter het in bovengenoemde zaak bij het verkeerde eind. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|