|
Auteur |
Bericht |
winus
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 20:40 Onderwerp: Concurrentiebeding |
|
|
Hallo,
In mijn arbeidsvoorwaarden staat een stukje over concurrentie beding, maar ik weer niet of het überhaupt op mij van toepassing is gezien mijn functie (programmeur). Het stukje is als volgt;
Quote: | CONCURRENTIE BEDING (in geval van middle management functies)
Het is de werknemer niet toegestaan, zonder schriftelijke toestemming van de werkgever, om gedurende een half jaar na beëindiging van het dienstverband bij de bedrijven waar de werknemer gedurende het dienstverband met werkgever direct of indirect werkzaam is geweest, tegen vergoeding of om niet, direct of indirecte werkzaamheden te verrichten die werkgever in haar dienstenpakket heeft opgenomen, danwel deze werkzaamheden direct of indirect voor derden te verrichten of deze werkzaamheden direct of indirect voor eigen rekening te verrichten of bij zodanige werkzaamheden op enigerlei wijze betrokken te zijn.
Bij overtreding van dit beding is de werknemer ten gunste van de werkgever, zonder enige gerechtelijke tussenkomst, een direct opeisbare boete van € 500,00 verschuldigd voor elke dag dat de overtreding duurt, onverminderd het recht van werkgever op volledige schadeloosstelling. |
Ik heb in ieder geval geen management functie. Maar de eerste zin is zo lang dat ik hem niet meer helemaal snap. Maar het lijkt erop dat ik hierna mijn beroep 6 maanden niet meer mag uitoefenen zonder toestemming van mijn baas? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 21:48 Onderwerp: |
|
|
De kop is inderdaad misleidend. Je conclusie klopt niet. Je mag niet zonder toestemming bij klanten gaan werken waar je hebt gewerkt (het gedeelte daarna is een toelichting wat daaronder precies verstaan wordt). _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 1:36 Onderwerp: |
|
|
Geachte BG,
Ben helaas niet met u eens. Er staat heel duidelijk dat het alleen voor middle management functies is. Wat er verder voor algemene bewoordingen worden gebruikt, is dan niet meer van toepassing. Dus als TS niet een middle management functie beoefend, dan is TS gewoon vrij en blij om te gaan en staan waar ze/hij wil. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 2:51 Onderwerp: |
|
|
Het beding ziet op werknemers die bij andere bedrijven zijn gedetacheerd, en vermoedelijk is TS zo'n werknemer. In dat geval lijkt het beding mij op TS van toepassing. Managers worden door de werkgever van TS waarschijnlijk helemaal niet gedetacheerd.
Misschien staat ergens in de arbeidsvoorwaarden wat er precies met "middle management functie" wordt bedoeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 11:44 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | De kop is inderdaad misleidend. Je conclusie klopt niet. Je mag niet zonder toestemming bij klanten gaan werken waar je hebt gewerkt (het gedeelte daarna is een toelichting wat daaronder precies verstaan wordt). |
De conclusie van de TS is niet zondermeer onjuist.
Quote: | danwel deze werkzaamheden direct of indirect voor derden te verrichten of deze werkzaamheden direct of indirect voor eigen rekening te verrichten of bij zodanige werkzaamheden op enigerlei wijze betrokken te zijn. |
Het laatste deel van de zin zou kunnen impliceren dat het ook verboden is om dezelfde soort werkzaamheden die werkgever gewoon is te verrichten, voor derden dan wel voor eigen rekening te verrichten. Met betrekking tot de werkzaamheden voor de voormalige klanten staat er namelijk al "tegen vergoeding of om niet, direct of indirect".
Overigens zou het concurrentiebeding ten opzichte van anderen dan voormalige klanten wel nietig kunnen worden verklaard, daar er voor die derden geen geografische afbakening is opgenomen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|