|
|
| Auteur |
Bericht |
vanzanten
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:18 Onderwerp: Concurrentiebeding: is deze termijn wel rechtsgeldig? |
|
|
Mijn vrouw heeft jarenlang als ICT-deskundige bij een gemeente gewerkt. Ze is vervolgens in dienst getreden bij het bedrijf dat bij die gemeente de software leverde waar ze mee werkte. Ze kreeg een contract voor een half jaar. Daarin stond ook een concurrentiebeding met de duur van 1 jaar (2 keer zo lang als het contract zelf dus).
Mijn vrouw vond dat niet redelijk en heeft gevraagd om dat aan te passen naar een half jaar. Omdat er meerdere wijzigingen in het contract nodig waren heeft ze (blijkt nu) bij het ondertekenen over het hoofd gezien dat de termijn van het concurrentiebeding niet is aangepast en nog steeds op 1 jaar staat. Het contract is op 1-4-2010 geëindigd. Door ziekte van mijn vrouw is het contract niet verlengd. Ze nam aan dat ze per 1-10-2010 gewoon voor wie dan ook weer aan het werk kon, maar ziet nu net dat ze volgens het beëindigde contract op 1-4-2011 'vogelvrij' is.
Mijn vraag: is dat wel rechtsgeldig, een concurrentiebeding waarvan de lengte 2 maal die van het contract zelf bedraagt? |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:30 Onderwerp: |
|
|
| Het meest eenvoudige is om de laatste werkgever te verzoeken het beding alsnog volgens afspraak te wijzigen in zes maanden. In het andere geval komt u terecht in de vraag van redelijkheid en billijkheid, welke dan door de rechter wordt afgewogen. |
|
|
|
|
 |
vanzanten
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:33 Onderwerp: |
|
|
| Maar op zich is het dus niet onmogelijk, een contract voor een jaar en een concurrentiebeding voor één jaar? |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
| Het is niet onmogelijk als men dat in een arbeidsovereenkomst als beding opneemt als een welbewust gekozen onderdeel van alle andere onderdelen van de AO. Als u het achteraf onredelijk bezwarend acht, hetgeen altijd mogelijk is, dan zal de rechter het beding moeten beoordelen en misschien daar ook zo over denken en de rechter heeft een matigingsbevoegdheid. Dat verschilt nogal eens en de jurisprudentie is ook redelijk grillig op dit gebied en zeer afhankelijk van allerlei omstandigheden. Vandaar het simpel verzoeken aan de werkgever wellicht een oplossing is. |
|
|
|
|
 |
vanzanten
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:54 Onderwerp: |
|
|
| OK, duidelijk. Dank voor het snelle antwoord! |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 8:54 Onderwerp: |
|
|
Zo'n beding is er voor de bescherming van de bedrijfsbelangen en of je nu 3 maanden of 3 jaar hebt gewerkt, in beide gevallen ben je op de hoogte van belangrijke zaken. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 10:04 Onderwerp: |
|
|
| Als er echter bewijs is van het feit dat partijen eigenlijk 6 maanden overeen wilde komen, zal het niet moeilijk zijn om dwaling ten opzichte van de uiteindelijk getekende overeenkomst aan te tonen. |
|
|
|
|
 |
vanzanten
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 10:50 Onderwerp: |
|
|
| Ik vrees zelf dat het lastig is om te bewijzen dat je mondeling 6 maanden bent overeengekomen als er een handtekening staat onder 12 maanden..... In elk geval blijkt uit uw antwoorden dat 12 maanden wel mogelijk is in dit geval. Dat is voor mij voldoende op dit moment. Allen dank voor de snelle hulp! |
|
|
|
|
 |
|
|