|
Auteur |
Bericht |
praedans
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: vr 21 sep 2007 17:04 Onderwerp: Compensatieregeling AOW |
|
|
Ik wil jullie graag enkele vragen voorleggen waar ik niet helemaal uit kom. Het gaat om het volgende. Zoals bekend is (neem ik aan ) bouwt een persoon die enkele jaren in het buitenland werkt en woont geen AOW-pensioen op. Als iemand 1 jaar of langer niet verzekerd is geweest, wordt voor ieder niet-verzekerd jaar het AOW-pensioen met 2% gekort. Stel nu dat een werkgever een eigen compensatieregeling in het leven wil roepen voor haar werknemers als compensatie voor het verlies aan AOW. Hoe is een dergelijke regeling juridisch te kwalificeren? Valt een dergelijk product onder de Nederlandse wetgeving? Stel bijvoorbeeld dat degene die recht zou hebben op de AOW-compensatie komt te overlijden. Heeft de partner dan recht op deze AOW-compensatie? Vandaar dat de juridische kwalificatie van deze regeling m.i. van belang is (onder meer). Ik hoop dat iemand op deze vragen kan reageren. Alvast bedankt.
N.B. Ik ben op de hoogte van de detacheringsverklaring, maar dat is hier even niet aan de orde. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 21 sep 2007 17:47 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn weten kun je ervoor kiezen om gewoon premie te betalen (of misschien door de werkgever te laten betalen). Je betaalt dan wat een in Nederland werkend persoon maximaal via de inkomstenbelasting aan premie zou betalen.
Deze mogelijkheid is vast en zeker wettelijk geregeld, misschien kun je het zelf vinden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
praedans
|
Geplaatst: ma 24 sep 2007 23:08 Onderwerp: |
|
|
Ja ok, maar hoe is dat dan juridisch te kwalificeren met het oog op bijvoorbeeld het overlijden van degene die recht zou hebben op de compensatie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 24 sep 2007 23:34 Onderwerp: |
|
|
Ik heb je eerste bericht nog eens gelezen. Als het gaat om een eigen regeling van het bedrijf (of door het bedrijf uitbesteed aan een particulier fonds) ter compensatie van het gemis aan AOW, dan gelden de regels van die regeling en moet je die erop naslaan. Veel meer dan dat valt zonder het reglement van die regeling niet te zeggen, lijkt me.
Als het gaat om vrijwillige betaling van de AOW-premie, dan gelden m.i. gewoon de normale AOW-regels. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 26 sep 2007 1:35 Onderwerp: |
|
|
Er bestaat inderdaad de mogelijkheid vrijwillig te verzekeren via de SVB. De werkgever kan die premie eventueel voor z'n rekening nemen. Dat maakt dan wellicht weer deel uit van het loon.
Rechtstreeks via de werkgever heet dat in ieder geval gewoon een pensioentoezegging. De desbetreffende (fiscale/pensioen) regels zijn daar dan ook op van toepassing.
In de praktijk zou ik even na laten kijken of dat via het pensioenfonds kan of op een andere manier geregeld moet worden (bijv. met een lijfrente of whatever). "Extra" pensioen via de werkgever kan handig zijn ivm nabestaandenpensioen.
Hoe dan ook, in beide gevallen zou ik nakijken hoe en wat fiscaal. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
praedans
|
Geplaatst: wo 26 sep 2007 12:33 Onderwerp: |
|
|
Ok, maar als een werkgever in het kader van deze AOW-compensatie een verzekering afsluit bij een verzekeringsmaatschappij, dan is het uiteindelijk uit te keren bedrag (neem ik aan?) aan te merken als ouderdomspensioen in de zin van de Pensioenwet (een geldelijke, vastgestelde uitkering voor de werknemer of de gewezen werknemer bij wijze van inkomensvoorziening bij ouderdom)? Hoe verhoudt deze aanspraak zich dan tot het "normale" AOW-pensioen en het aanvullende pensioen via de werkgever. Dan heb je drie verschillende aanspraken? Misschien een stomme vraag, maar ik ben niet helemaal thuis in het pensioenrecht. Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 sep 2007 12:52 Onderwerp: |
|
|
praedans schreef: | Ok, maar als een werkgever in het kader van deze AOW-compensatie een verzekering afsluit bij een verzekeringsmaatschappij, dan is het uiteindelijk uit te keren bedrag (neem ik aan?) aan te merken als ouderdomspensioen in de zin van de Pensioenwet (een geldelijke, vastgestelde uitkering voor de werknemer of de gewezen werknemer bij wijze van inkomensvoorziening bij ouderdom)? |
Alleen als die regeling als een pensioenregeling is te kwalificeren. Compenseren kan op veel meer manieren. Verder kent volgens mij ieder pensioen een ander reglement, dus dat moet je erbij nemen.
Quote: | Hoe verhoudt deze aanspraak zich dan tot het "normale" AOW-pensioen en het aanvullende pensioen via de werkgever. |
AOW is niet aan te merken als pensioenregeling in de zin van de Pensioenwet (voor alle duidelijkheid).
En hoe dingen zich tot elkaar verhouden hangt dus af van de precieze aard van de compensatieregeling. Zoals gezegd zou die regeling kunnen inhouden dat vrijwillig de AOW-premie wordt doorbetaald. In dat geval is het na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd alsof de betrokkene die jaren gewoon in Nederland heeft doorgebracht. Maar compenseren kan wat mij betreft ook door nu een bedrag op een rekening te storten dat na je 65e vrijkomt, of door eventueel nu gewoon een hoger salaris uit te keren. Compensatie is een heel algemeen begrip.
Quote: | Dan heb je drie verschillende aanspraken? |
Dat is goed mogelijk.
Zolang je niet weet of kunt uitleggen wat de regeling inhoudt kunnen we niets preciezers dan dit zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
praedans
|
Geplaatst: wo 26 sep 2007 13:28 Onderwerp: |
|
|
Ok, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb niet duidelijk gezegd wat voor compensatieregeling ik in gedachten heb.Bij deze. Stel dat de compensatieregeling het volgende inhoudt:
Voor elk jaar dat een werknemer in het buitenland woont/werkt, bouwt hij 2% aanvullend pensioen op (korter dan 6 maanden 1%, andere gevallen 2%). Hierbij is dit aanvullend pensioen gerelateerd aan de hoogte van de AOW voor gehuwden met een partner die 65 jaar of ouder is (50% van 2x AOW gehuwd). Bij ontslag of terugkeer in Nederland eindigt de opbouw van de AOW-compensatie. De betreffende werknemer heeft dan recht op het opgebouwde AOW-compensatiepensioen.
Is een dergelijke regeling aan te merken als ouderdomspensioen in de zin van de Pensioenwet. Naar mijn mening wel, aangezien het gaat om "een geldelijke uitkering terzake van ouderdom". |
|
|
|
 |
|