|
Auteur |
Bericht |
Tim001
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 13:57 Onderwerp: Collectief iemand aansprakelijk stellen |
|
|
Ik heb binnenkort een hertentamen Recht voor mijn opleiding Integrale Veiligheid. Dat is het laatste tentamen dat ik moet halen voor mijn diploma. Bij eerdere tentamens kwam een vraag naar boven die ik nooit heb kunnen beantwoorden. Ik ben absoluut geen ster in recht, dus ik heb alle hulp nodig die ik kan vinden. De betreffende vraag is twee keer gesteld in een andere context, maar is in principe hetzelfde.
Bijvoorbeeld: Er is een evenement. Tijdens dat evenement gaat er iets fout, waardoor enkele bezoekers schade oplopen (zowel fysieke als materiele). De slachtoffers willen de organisatie van het festival aansprakelijk stellen. Dit willen zij als collectief doen. De vraag hierbij is dan hoe ze dit aan moeten pakken. Ik moet de procedure dan stap voor stap beschrijven.
Zoals gezegd is recht niet mijn sterkste kant. Ik heb tijdens mijn tentamens nooit iets kunnen vinden wat ook maar een beetje relevant was. Ook zoeken op Google heeft me tot nu toe niets opgeleverd. Weten jullie hoe het collectief aansprakelijk stellen van een dergelijke organisatie in werking gaat? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 9:00 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij verenigt men zich in zo'n geval in bijv. een stichting (maar een vereniging kan ook). De rechtspersoon moet dan in de statuten hebben vastgelegd dat die belangenbehartiging doel of 1 van de doelen van de RP is.
Zie voor de vereniging bijv. 2:46 BW.
Voor aanpak: kijk bijv. eens in DES-dochters of de Dexia-zaak. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|