Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 10:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Cocaine in keukenkastje: uitleg gevraagd Keukenkastje-arrest
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Garcia

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2007 22:33    Onderwerp: Cocaine in keukenkastje: uitleg gevraagd Keukenkastje-arrest Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ik ben bezig met voorbereiding voor tentamen strafprocesrecht. Kan iemand mij misschien het Keukenkastje-arrest beter uitleggen of sterk verduidelijken. ik kan de verschil niet uit elkaar halen tussen doorzoeking en rondkijken uit het arrest. De HR oordeelde hierin dat er geen sprake was van een huiszoeking/doorzoeking in de zin van art. 97 Sv. Het verblijf in de woning was volgens de Raad van korte duur en werd er in de woning niet stelselmatig en gericht doorzocht?

Mijn vraag is dus, hoe kan het nou zijn dat er geen sprake is van een doorzoeking als opsporingsambtenaren intussen al weten waar ze op zoek naar zijn (cocaine) en daarbij de kasten open trekken. Er wordt naar mijn mening toch echt wel gericht gezocht Rolling Eyes Owja ze hebben trouwens ook nog eens de machtiging.

Hoop snel reacties binnen te krijgen, alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ron61

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2007 23:04    Onderwerp: keukenkastjes arrest Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het arrest is eigenlijk simpel. De machtiging die is afgegeven op grond van de Opiumwet is simpel met de handen in de zakken rondkijken in de woning. Datgene wat je aantreft op het eerste zicht is vatbaar voor inbeslagneming.
Het doorzoeken van de woning op grond van de Opiumwet, dus het kijken in kastjes en in lades, en in of achter de diepvries is slechts voorbehouden met een machtiging van de Rechter Commissaris.
Volgens mij zit daarin het verschil
Garcia

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2007 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk, hier heb ik wat aan! Smile Ik haalde ze sterk door elkaar, maar het is nu voor mij duidelijk. Dank je wel Wink
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De machtiging die was afgegeven was slechts ter binnentreding van de woning. In dit arrest geeft de HR meer een aantal criteria wanneer iets al dan niet een doorzoeking/zoekend rondkijken. De criteria op een rijtje:
1. Het verbrekingscriterium: indien iets kapot is gemaakt (gebeurd nl (vrijwel) altijd bij een doorzoeking) duidt dit op een doorzoeking.
2. De duur dat de opsporingsambtenaren er waren (in casu: een uur). Een doorzoeking zal langer duren dan een uur.
3. In casu waren slechts een aantal keukenkastjes opengemaakt. Dat is niet stelselmatig doorzoeken; dan ga je namelijk door elk kastje, kijk je onder de vloer, controleer je op holle ruimtes enzovoort enzovoort. Zeker bij vermoedens van drugs zullen ze bijvoorbeeld ook gewoon de hele parketvloer uit je prachtige huiskamer halen (bij doorzoeking uiteraard) en ook je bloemetjesbehang is niet veilig Wink. De HR vond dit (uit mn hoofd) het belangrijkste criterium.
4. Hoe eenvoudiger het onderzoek, hoe meer dat duidt op rondkijken (volgt eigenlijk al uit het hiervoor genoemde). Dit zeker indien je (opnieuw) let op de belangen die op het spel staan: zoals eerder gezegd zullen ze bij een verdenking van aanwezige drugs, toch echt een zwaar onderzoek instellen. Hier was dit veel te eenvoudig.
5. Waar je ook op moet letten (is meer een algemeen criterium, zit niet in het Keukenkastje-arrest geloof ik): zijn er privacygevoelige ruimtes doorzocht, zoals slaapkamers. Indien het geval: doorzoeking.
Ik hoop het je hiermee nog wat verder verduidelijkt te hebben.

Leeftijd: 57
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 14:20    Onderwerp: Re: keukenkastjes arrest Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron61 schreef:
Het arrest is eigenlijk simpel. De machtiging die is afgegeven op grond van de Opiumwet is simpel met de handen in de zakken rondkijken in de woning. Datgene wat je aantreft op het eerste zicht is vatbaar voor inbeslagneming.
Het doorzoeken van de woning op grond van de Opiumwet, dus het kijken in kastjes en in lades, en in of achter de diepvries is slechts voorbehouden met een machtiging van de Rechter Commissaris.
Volgens mij zit daarin het verschil

Dat is een duidelijk verhaal maar..... Wat kun je doen als de verdachte tegen je zegt dat er in het bovenste kastje van de keuken een kilo cocaine ligt. Wat mag je dan doen? Volgens mij mag je dat kastje dan openmaken en de cocaine in beslga nemen toch? Alleen als je zeker weet dat er iets dáár ligt dan mag je deuren openen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit het bericht van GJudge maak ik op dat het met een machtiging tot binnentreden sowieso is toegestaan in keukenkastjes te kijken. Die bevoegdheid verdwijnt niet doordat de verdachte zelf aangeeft dat in een bepaald kastje cocaine ligt.

Daarnaast kun je ook direct naar art. 9 Opiumwet kijken (waar het in het arrest om gaat). Op grond van dit artikel heeft een opsporingsambtenaar toegang tot de plaatsen waar een overtreding van de Opiumwet wordt gepleegd of waar redelijkerwijze vermoed kan worden. Als de bewoner zelf aangeeft dat in een bepaald keukenkastje cocaine zit, dan heeft de opsporingsambtenaar dus toegang tot dat kastje.

Het lijkt me dat de opsporingsambtenaar op grond van art. 9 Opiumwet ook wel een parketvloer mag openbreken als de bewoner zelf aangeeft dat hij onder die vloer cocaine bewaart.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit mijn hoofd het volgende. Ik heb ooit dit arrest en ook het arrest Linnenkast (HR 1987) moeten vergelijken. In beide gevallen gaat het om verdovende middelen. In het eerste geval oordeelde de HR dat er geen sprake was van een doorzoeking en in het tweede geval wel. Mij staat bij dat het verschil niet zo scherp is. De criteria die genoemd worden zijn richtinggevend, maar wij kunnen allemaal bedenken dat er allerlei nuanceringen te maken zijn.

Wat m.i. een belangrijke rol speelt is de omvang van het voowerp. Bij vermoeden van een hennepplantage wordt in de regel nooit o.l.v. de R.C. gezocht, maar wordt volstaan met het zoekend rondkijken. Elke ruimte kan dan betreden worden, immers kan de plantage achter elke gesloten deur zitten. Hiervoor mag m.i. de deur ook gerust verbroken worden. Een lade opentrekken is dan weer minder goed te verdedigen, immers is het niet redelijk dat in deze lade de plantage zou zitten.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@BF: is dat wel zo, dat art. 9, van de Opiumwet, het doorzoeken toestaat van een dergelijk kastje zonder machtiging tot doorzoeken/inbeslagname van de R-C?

Ik dacht dat het betreden van plaatsen alleen het 'binnentreden' betrof en daarmee het 'zoekend rondkijken'. Het openen van kasten en het slopen van een vloer is niet toegestaan zonder machtiging.

Wat wel mogelijk is dat de bewoner toestemming geeft zodat de AWBI en de opsporingsbevoegdheden niet van toepassing zijn. Maar alleen het aangeven dat het er ligt levert voor zover ik weet geen toestemming op.

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
@BF: is dat wel zo, dat art. 9, van de Opiumwet, het doorzoeken toestaat van een dergelijk kastje zonder machtiging tot doorzoeken/inbeslagname van de R-C?

Dat je in kastjes mag kijken volgt uit het arrest. In beslag mogen nemen volgt uit de tekst van art. 9 Opiumwet.

Het slopen van een vloer op zoek naar drugs valt vermoedelijk niet onder art. 9 Opiumwet, maar als de bewoner zelf aangeeft waar de cocaïne ligt is er m.i. geen sprake van doorzoeking.

Voor het binnentreden van de woning is natuurlijk nog steeds een machtiging nodig (of toestemming), zie de Awbi.

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, dus als je aangeeft waar het ligt word je dubbel gen**id!

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Elke ruimte kan dan betreden worden, immers kan de plantage achter elke gesloten deur zitten. Hiervoor mag m.i. de deur ook gerust verbroken worden.

Dat mag inderdaad, zie HR 25 mei 2004, LJN AO6419:
HR schreef:
3.5. 's Hofs oordeel dat er in dit geval geen sprake is geweest van een doorzoeking, nu door middel van het forceren van een ruit aan de achterzijde van de woning en meerdere deuren in de woning de toegang tot dat pand en tot de in dat pand aanwezige ruimten is verkregen, alwaar vervolgens hennepplanten in beslag zijn genomen die aldaar zijn aangetroffen door zoekend rond te kijken, geeft geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting, nu de bevoegdheid tot het binnentreden in een perceel waar redelijkerwijze vermoed kan worden dat de Opiumwet wordt overtreden, de bevoegdheid omvat om zich de doorgang in dat perceel te verschaffen, terwijl voorts in het derde lid van art. 9 Opiumwet de bevoegdheid tot inbeslagname van de daarvoor vatbare voorwerpen is gelegen (vgl. HR 21 oktober 2003 LJN AH9998).

In tegenstelling tot wat GJudge schreef vermoed ik dat het betreden op grond van art. 9 Opiumwet van een pricaygevoelige ruimte als een slaapkamer ook geen probleem is (tenzij het redelijkerwijs is uitgesloten dat daar het object van de verdenking zal worden aangetroffen).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds