|
Auteur |
Bericht |
trailer
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 nov 2013 14:29 Onderwerp: Civiele zaak gewonnen en toegewezen onkostenvergoeding |
|
|
Onlangs heb ik een civiele procedure gewonnen bij de rechtbank die door een tegenpartij was aangespannen.
Ik heb 2500 euro advocaatkosten gemaakt en 842 euro griffirecht betaald.
De rechter heeft de tegenpartij veroordeeld tot betalen van slechs ca 1800 euro advocaatkosten + terugbetalen van de griffiekosten.
Ik heb wel gehoord dat het gangbaar is dat je als winnende partij niet al je advocaatkosten krijgt terugbetaald maar naast de advocaatkosten heb ik ook nog vele vrije dagen moeten nemen (gedorven inkomsten zeker 500 euro) en honderden euros reiskosten moeten maken nog los van de hoeveelheid tijd en kopzorgen die het me gekost heeft..
Daarnaast ben ik door de tegenpartij in het openbaar lasterlijk bejegend teneinde mij reputatieschade toe te brengen. Zoiets is moeilijk in geld uit te drukken.
De werkelijke direkte kosten zijn dus zeker 1000 euro hoger dan ik krijg toegewezen. Is het raadzaam dit zomaar te accepteren of dien je teneinde die daadwerkelijke kosten terug te krijgen een nieuwe gerechterlijke procedure aan te spannen wat dus nog meer geld gaat kosten? |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 nov 2013 17:31 Onderwerp: |
|
|
Je hebt deze verlet- en reiskosten echter niet ingediend? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 nov 2013 17:46 Onderwerp: Re: Civiele zaak gewonnen en toegewezen onkostenvergoeding |
|
|
trailer schreef: | of dien je teneinde die daadwerkelijke kosten terug te krijgen een nieuwe gerechterlijke procedure aan te spannen wat dus nog meer geld gaat kosten? |
De werkelijke kosten kosten zijn niet te vorderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
trailer
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 nov 2013 18:28 Onderwerp: |
|
|
ik heb helemaal nog geen kosten ingediend, moet je dat doen bij de advocaat van de tegenpartij?
De toegewezen kosten worden volgens mij via een standaardmethode vastgesteld ?
Je verliest dus altijd een substantieel bedrag als je een civiele rechtzaak wint en daarvoor niet verzekerd bent, daar komt het op neer heb ik de indruk.
Tegenpartij is wel verzekerd en is puur de rechtzaak begonnen om schade te berokkenen aangezien het nergens om ging mij aangaande. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 0:06 Onderwerp: |
|
|
Als jij niet zegt dat je kosten maakt, worden deze kosten natuurlijk ook niet verhaald. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 9:43 Onderwerp: Re: Civiele zaak gewonnen en toegewezen onkostenvergoeding |
|
|
bona fides schreef: | trailer schreef: | of dien je teneinde die daadwerkelijke kosten terug te krijgen een nieuwe gerechtelijke procedure aan te spannen wat dus nog meer geld gaat kosten? |
De werkelijke kosten kosten zijn niet te vorderen. | Waarom niet?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 11:22 Onderwerp: Re: Civiele zaak gewonnen en toegewezen onkostenvergoeding |
|
|
cvb schreef: | bona fides schreef: | trailer schreef: | of dien je teneinde die daadwerkelijke kosten terug te krijgen een nieuwe gerechtelijke procedure aan te spannen wat dus nog meer geld gaat kosten? |
De werkelijke kosten kosten zijn niet te vorderen. | Waarom niet?? |
Art. 6:96 BW en art. 241 Rv. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|