Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 8:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Citeren uit Van Dale woordenboek CD-Rom
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liquid98



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:02    Onderwerp: Citeren uit Van Dale woordenboek CD-Rom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb bij Van Dale de woordenboek CD-Rom "Grote van Dale" besteld.
In een computer-applicatie (zelf geschreven) wil ik hieruit citeren.
De applicatie is downloadbaar van internet. Mag dit citeren? En onder
welke voorwaarden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:17    Onderwerp: Re: het woordenboek Reageer met quote Naar onder Naar boven

liquid98 schreef:
Hallo,

Ik heb bij Van Dale de woordenboek CD-Rom "Grote van Dale" besteld.
In een computer-applicatie (zelf geschreven) wil ik hieruit citeren.
De applicatie is downloadbaar van internet. Mag dit citeren? En onder
welke voorwaarden?

Er is volgens mij zelfs een arrest over het citeren uit een (papieren) woordenboek, dat als ik me goed herinner inhield dat het mocht. Maar ik zou niet meer weten hoe dat arrest heet etc.
Ik denk dat het wel uitmaakt of je alleen 'lemma's' (woorden en betekenissen) wilt citeren of ook achterliggende programmatuur van de cd-rom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://nl.wikisource.org/wiki/Auteurswet_1912_-_Hoofdstuk_I#Artikel_15a

bekijk artikel 15 (a) eventjes... staat het in uitgelegd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom84 schreef:
http://nl.wikisource.org/wiki/Auteurswet_1912_-_Hoofdstuk_I#Artikel_15a

bekijk artikel 15 (a) eventjes... staat het in uitgelegd

Als ik me goed herinner ging het arrest over een voorvraag namelijk of een woordenboek wel een werk is waarop in beginsel überhaupt auteursrecht rust. Dan kom je dus niet toe aan 15a.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Citeren in de vorm van "Volgens de Van Dale betekent woord X het volgende:" mag gewoon. Wel altijd er bij zeggen dat het uit de Van Dale komt.

Een serie lemma's overnemen wordt twijfelachtig. Je mag immers niet meer citeren dan voor het doel van je citaat noodzakelijk is. Ga je er iets mee onderbouwen? Ga je die lemma's allemaal afkraken? Wil je een paar aansprekende voorbeelden laten zien van wat er in de nieuwste versie staat?

Zonder eigen bijdrage een aantal lemma's overnemen is geen citeren maar een inbreuk op het auteursrecht.

Ga je geen lemma's overnemen maar alleen woorden, dan wordt het een ander verhaal.

Het enige arrest over woordenboeken dat ik ken is Van Dale/Romme (UvT, Word-document), dat bepaalde dat een werk oorspronkelijk moest zijn en "het persoonlijk stempel van de maker" moest dragen om voor auteursrecht in aanmerking te komen. Op grond daarvan mocht Romme de woorden (lemma's) uit de Van Dale in zijn puzzeloplossoftware kopiëren.

Dit was echter geen citaat uit de Van Dale. Romme mocht de lijst zomaar gebruiken omdat een "verzameling van woorden die deel uitmaken van de Nederlandse taal" (r.o. 3.4) geen beschermd werk was.

De lemma's die bij die woorden hoorden, waren wel beschermd maar die had Romme dus netjes weggelaten.

Alleen wat moet ik me voorstellen bij "In een computer-applicatie (zelf geschreven) wil ik hieruit citeren."?

Een opstartscherm met een plaatje en een definitie, voor het mooi?

Een spellingscontrole met hun woordenlijst?

Een eigen programma om steeds 1 lemma uit de elektronische Van Dale te laten zien?

Ik kan eerlijk gezegd niets bedenken dat een toelaatbaar citaat zou zijn. Dus ik ben heel benieuwd!

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
liquid98



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud,

Quote:
Een eigen programma om steeds 1 lemma uit de elektronische Van Dale te laten zien


Is artikel 15a daarop van toepassing?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

liquid98 schreef:
Arnoud,
Quote:
Een eigen programma om steeds 1 lemma uit de elektronische Van Dale te laten zien

Is artikel 15a daarop van toepassing?

Nee.

Citeren is aanhalen van een stukje van andermans werk in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel. Dat betekent een aankondiging, beoordeling enzovoorts van het werk waar je uit citeert.

"In de nieuwe Van Dale hebben ze het woord 'googlen' gedefinieerd als ..." is een geldig citaat. Dat past b.v. bij een aankondiging van de nieuwe Van Dale, of bij een beoordeling van hoe bij-de-tijd dit woordenboek is.

Bovendien moet je bij elk afzonderlijk citaat kunnen aantonen waarom je het nodig hebt.

Jouw programma is niets meer dan een eigen interface op hun CD-ROM. Ik kan dat programma gebruiken om snel een citaat te doen (ik ken het niet maar het is ongetwijfeld handiger dan dat van Van Dale zelf). Maar daarmee is jouw programma nog geen citaat.

Een programma als dit is verboden omdat het "het herhaald en systematisch opvragen of hergebruiken" van de databank (de CD-ROM) mogelijk maakt zonder toestemming van Van Dale. Databankenwet artikel 2(1)(b).

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

liquid98 schreef:
Quote:
Een eigen programma om steeds 1 lemma uit de elektronische Van Dale te laten zien

Is artikel 15a daarop van toepassing?

Als je de cd zelf gekocht hebt, zie ik niet in waarom je daar niet met een programma in mag zoeken (tenzij je daarvoor een kopieerbeveiliging moet omzeilen, wellicht).

Je zegt dat het programma via internet is te downloaden. Ik neem aan dat (een kopie van) de cd daar niet bij zit. Dat zou ook niet mogen. Al valt de woordenlijst misschien niet onder de Auteurswet, hij lijkt me wel beschermd onder het databankenrecht.

Als iemand jouw programma downloadt en gebruikt, moet die persoon dan zelf een cd aanschaffen, of kan hij via internet jouw cd raadplegen? In het eerste geval zie ik geen probleem (behoudens het eventuele omzeilen van een beveiliging), in het laatste geval is er denk ik wel een probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
liquid98



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De informatie komt idd via internet, en staat op een server in
een ver buitenland.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
liquid98 schreef:
Quote:
Een eigen programma om steeds 1 lemma uit de elektronische Van Dale te laten zien

Is artikel 15a daarop van toepassing?

Als je de cd zelf gekocht hebt, zie ik niet in waarom je daar niet met een programma in mag zoeken (tenzij je daarvoor een kopieerbeveiliging moet omzeilen, wellicht).

Dat wordt in de EULA verboden, zo gok ik met 99% kans dat ik het goed heb.

Ik moet de eerste CD-ROM met een databank nog tegenkomen die a) geen ongelofelijke prutsinterface of b) niet zo'n verbod heeft.

Arnoud
(Nu ook weer met die Kluwer CD, ik wil gewoon een WET op mijn scherm, niet alleen 1 artikeltje - je wordt bedankt, Bojkovski)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds