Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 18:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Certificaat golfclub
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
surlement

Leeftijd: 79
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 14:58    Onderwerp: Certificaat golfclub Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 25 jaar zijn we (man & vrouw) lid van een golfclub. Om destijds lid te kunnen worden moest naast het inschrijfgeld ook een certificaat gekocht worden. Dit ene certificaat was voldoende voor ons beiden.
Nu na 25 jaar heeft de club besloten dit aan te passen. Het certificaat is nu nog maar te gebruiken door één van ons beiden. Er kan nu een certificaat bijgekocht worden voor de tweede persoon. Doe je dit niet dan berekent de club € 60,- per jaar extra bijdrage.
Mijn vraag: •Kan een club zo maar besluiten om na 25 jaar een voorwaarde te wijzigen? Is hier geen sprake van een verworven recht?
Wie kan mij hier antwoord op geven?
M.vr.gr. Geert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om de contributie van een vereniging?

Dan is er geen sprake van een verworven recht, maar dien je verplichtingen jegens de vereniging te voldoen. Indien de rechten van de leden beperkt worden, kunnen de leden die beperkt worden binnen een maand nadat ze met de beperkende voorwaarden bekend zijn, hun lidmaatschap opzeggen.

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 23:54    Onderwerp: Certificaat golfclub Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord!
Nee, het gaat niet om contributie.

Met een het aankopen van een certificaat participeer je bij de vereniging. Het was een verplichting om naast het betalen van een jaarlijkse contributie een dergelijk certificaat te kopen als je lid wilde worden.
Als je de club verlaat krijg je onder voorwaarde het gestorte kapitaal weer terug.
Ergo, 25 jaar geleden hadden ook wij de verplichting om een dergelijk certificaat te kopen dus. Eén certificaat gaf het recht om daar met twee personen gebruik van te maken. Per 1 januari moeten we nu één certificaat bijkopen. Doe je dat niet dan betaald één van ons €60, - meer contributie per jaar.

Waar het voor een grote groep leden (ca. 100 leden)van het eerste uur nu om gaat is dat wij vinden dat je een verworven recht niet zo maar aan de kant kunt schuiven.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
M.vr.gr. Geert
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 10:37    Onderwerp: Re: Certificaat golfclub Reageer met quote Naar onder Naar boven

surlement schreef:
Dank voor je antwoord!
Nee, het gaat niet om contributie.

Met een het aankopen van een certificaat participeer je bij de vereniging. Het was een verplichting om naast het betalen van een jaarlijkse contributie een dergelijk certificaat te kopen als je lid wilde worden.
Als je de club verlaat krijg je onder voorwaarde het gestorte kapitaal weer terug.
Ergo, 25 jaar geleden hadden ook wij de verplichting om een dergelijk certificaat te kopen dus. Eén certificaat gaf het recht om daar met twee personen gebruik van te maken. Per 1 januari moeten we nu één certificaat bijkopen. Doe je dat niet dan betaald één van ons €60, - meer contributie per jaar.

Waar het voor een grote groep leden (ca. 100 leden)van het eerste uur nu om gaat is dat wij vinden dat je een verworven recht niet zo maar aan de kant kunt schuiven.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
M.vr.gr. Geert

Zoals jij het nu schetst gaat het dus wel om contributie. Het gaat namelijk om de verplichte bijdrage die elk van de leden dient te betalen aan de vereniging om lid te blijven.

Wijziging van de contributie is niet zo maar mogelijk, maar niet onmogelijk. Ook andere voorwaarden en regelingen uit de statuten kunnen gewoon gewijzigd worden. Op welke wijze dit dient te gebeuren, dan wel kan gebeuren, kun je terugvinden in de statuten van jullie vereniging.

Uitgangspunt is natuurlijk ook dat je als lid verbonden bent aan de vereniging, en niet dat je als klant een dienst afneemt. Alle leden zijn gelijk, zeker indien de statuten dat (voortaan) bepalen!

Van een verworven recht kan eenvoudigweg geen sprake zijn.

Wel kun je als meerderheid (met andere leden) forceren dat de contributieverpichtingen niet aangepast worden, of wederom gewijzigd worden. Je moet je echter afvragen of een dergelijke machtsgreep goed is voor de vereniging, of enkel goed is voor de eigen portemonnee.

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry?

Nee, het gaat beslist NIET om een contributie. Jaarlijks wordt de contributie, zoals bij bijna elke club, geïndexeerd en daar hebben we ook geen enkele moeite mee.

Eén certificaat gaf het recht om daar met twee personen gebruik van te maken.
Onder deze voorwaarden zijn wij dus lid geworden!

Waar het voor een grote groep leden (ca. 100)van het eerste uur nu om gaat is dat wij vinden dat je een verworven recht niet zo maar aan de kant kunt schuiven. Allen zijn lid geworden onder de voorwaarde 2 personen op 1 certificaat. Nu, na 25 jaar worden we verplicht om er 1 bij te kopen a raison van € 1.150,-!

Dat kan de vereniging volgens mij niet zo maar beslissen.

M.vr.gr. Geert
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk heb je mijn subtiele hint over het gebruik van vetgedrukte tekst niet helemaal juist op waarde geschat. Daarnaast lijk je ook overige informatie die ik je heb gegeven totaal niet gelezen te hebben...

Ik probeer het dan nog maar voor een laatste keer.

surlement schreef:
Sorry?

excuses aanvaard...

Quote:
Nee, het gaat beslist NIET om een contributie. Jaarlijks wordt de contributie, zoals bij bijna elke club, geïndexeerd en daar hebben we ook geen enkele moeite mee.

(...)

Doe je dit niet dan berekent de club € 60,- per jaar extra bijdrage.

(...)

Doe je dat niet dan betaald één van ons €60, - meer contributie per jaar.

Contributie? Zoek bovendien eens op wat contributie precies betekent. Daarnaast heb ik je al verteld dat overige reglementen en statuten ook aangepast kunnen worden, mits de daarvoor in statuten vastgelegde formaliteiten in acht zijn genomen.

Quote:
Eén certificaat gaf het recht om daar met twee personen gebruik van te maken.
Onder deze voorwaarden zijn wij dus lid geworden!

Precies, je bent lid geworden. Een lidmaatschap van een vereniging is iets anders dan een overeenkomst met een dienstverlener als klant. De vereniging kan, mits de daarvoor in statuten vastgelegde formaliteiten in acht zijn genomen, reglementen statuten etcetera wijzigen!

[quoteWaar het voor een grote groep leden (ca. 100)van het eerste uur nu om gaat is dat wij vinden dat je een verworven recht niet zo maar aan de kant kunt schuiven.[/quote]
Er bestaat in dit geval niet zoiets als een verworven recht.

Quote:
Allen zijn lid geworden onder de voorwaarde 2 personen op 1 certificaat. Nu, na 25 jaar worden we verplicht om er 1 bij te kopen a raison van € 1.150,-!

Daarom biedt de wet dan ook de mogelijkheid aan leden van een vereniging, die in hun rechten beperkt worden, om hun lidmaatschap om die reden te beëndigen.

Quote:
Dat kan de vereniging volgens mij niet zo maar beslissen.

Klopt! Niet zomaar, maar wel mits de daarvoor in statuten vastgelegde formaliteiten in acht zijn genomen.... *zucht*
M.vr.gr. Geert
[/quote]

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zucht……? Zucht!!!
(DENNIS79, als je er moe van wordt kun je beter niet meer antwoorden)

Wij kopen een verplicht aandeel (ook wel een certificaat of participatie genoemd) voor twee personen.
Aandeelhouders beslissen wat er gebeurd o.a. op het gebied van investeringen, leden niet!
Nu na 25 jaar is nog maar één van ons kennelijk aandeelhouder.

Verdere discussie? Graag, maar ik wil wel serieus genomen worden en niet met een ZUCHT!
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

surlement schreef:
Wij kopen een verplicht aandeel (ook wel een certificaat of participatie genoemd) voor twee personen.

Aandeelhouders beslissen wat er gebeurd o.a. op het gebied van investeringen, leden niet!
Nu na 25 jaar is nog maar één van ons kennelijk aandeelhouder.

Verdere discussie? Graag, maar ik wil wel serieus genomen worden en niet met een ZUCHT!

Maar heb je dan wel in de gaten dat je zelf helemaal niet discussieert, of toch in ieder geval niet ingaat op mijn opmerkingen?

Ik heb namelijk het gevoel dat je mij niet serieus neemt. Je vertelt namelijk in drie reacties exact hetzelfde, in telkens iets andere bewoordingen, endenkt dat ik het beter ga snappen als je bepaalde frases in bold schrijft.

Ik wil de discussie dan ook best voortzetten, maar wel op voorwaarde dat je ook op mijn reacties inhoudelijk reageert.

Het helpt daarnaast als je ook wat juridische onduidelijkheden wegneemt.

Bij wie heb je nu precies dat certificaat gekocht? Bij de vereniging? of wellicht bij een afzonderlijke stichting? (Of een andere rechtspersoon?)

Lid ben je in ieder geval van een vereniging, want dat heb je bevestigd in je tweede post.

Met betrekking tot het lidmaatschap van zo'n vereniging heb ik een en ander reeds uit doeken gedaan. Het is gewoon mogelijk dat verplichtingen, regels, voorwaarden etcetera voor alle leden gewijzigd worden. Er kan geen sprake zijn van een verworven recht.

Verworven rechten zoals jij ze lijkt te bedoelen, bestaan überhaupt niet eens. In het arbeidsrecht wordt er met de term "verworven recht" wel eens bedoeld dat de feitelijke situatie en beschreven situatie niet overeen komen, en dat werkgever daarom niet kan terugvallen op de (sobere) beschreven situatie.

Met betrekking tot een vereniging, althans het wijzigen van de voorwaarden die gesteld worden om lid te zijn of lid te blijven, moet begrepen worden dat er niet zoiets als verworven rechten bestaan.

Als die vereniging nu bepaalt dat er per certificaat/aandeel/participatie maar één iemand lid kan zijn, dan kan dat gewoon. De constructie dat ontevreden leden kunnen opzeggen, borgt dat het risico op verkeerde besluiten minimaal zal zijn. Daarnaast kun je ook nog gewoon een gekwalificeerde meerderheid organiseren, die conform de statuten, de nieuwe beslissing kan wijzigen.

Met betrekking tot jouw aandeel. Dat kan natuurlijk uiteindelijk maar van één iemand zijn. Althans één certificaat kan natuurlijk maar één stem zijn bij een stemming over beslissingen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds