Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 11:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Centraal register voor testamenten in België
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: za 29 okt 2005 15:11    Onderwerp: Centraal register voor testamenten in België Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe en waar kan ik terecht, om het Centraal register voor testamenten in België te raad plegen?
Een notaris is n.mm op zoek naar nabestaanden van een overleden persoon.
Waar zit dit Centraal register voor testamenten in België, en kan ik die ook via email bereiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het Centraal Register voor Testamenten; inlichtingen hieruit bij het CREDOC-CRT, Bergstraat 34 bus 1, 1000 Brussel.

Als u wilt weten waar het protocol van een in België gevestigde notaris is te vinden kunt u te rade gaan bij een willekeurige notaris, die een overzicht heeft van alle bewaarde protocollen in zijn arrondissement. of men kan zich wenden aan de Koninklijke federatie van Belgische notarissen, Bergstraat 3032, 1000 Brussel. De oude protocollen zijn ook hier in de archieven terug te vinden.

Google Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed, dat die halfbroer dit jaar overleden is.
Dit is in België gebeurd.

Kan ik dus ook al is het kort geleden gebeurd, wel in Brussel terecht?
Van dat adres in Brussel, is daar een telefoon- nummer/ fax of email bekent?

Of van dat andere adres, email/fax/telefoon nummer?

Ik moet n.m. vanuit Nederland proberen te achter halen, wie die notaris is, zijn naam dus, en waar die hij zit/ of woont.

Die notaris heeft contact gekregen met een neef, en die wil de naam en woonplaats niet zeggen van die notaris, vandaar dat ik op zoek ben.

Het gaat om een kleine erfenis, waar mijn zus en ik recht op hebben, en niet die neef zoals hij zegt.
Hij probeert nu om onze paspoorten en handtekening mee te krijgen, maar ik ben mans genoeg om dit zelf af tehandelen, vandaar

Bedankt voor de moeite, groetje Gerdien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan ik dus ook al is het kort geleden gebeurd, wel in Brussel terecht?
Van dat adres in Brussel, is daar een telefoon- nummer/ fax of email bekent?


De notaris zal het testament registreren bij het CRT, het kan inderdaad zo zijn dat dit nog niet heeft plaatsgevonden.



Koninklijke Federatie Belgische Notarissen
Bergstraat 30 - 32
1000 BRUSSEL
Tel. 02/505 08 61
Enkel maandag : 10u - 12u en 14u - 16u
http://www.notaris.be


Centraal Register Testamenten
Tel. 02/505 08 11
Tussen 08.00 en 17.15 uur
Vrijdag tot 16.30 uur



Sterkte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Harstikke bedankt voor jullie moeite.
Ik ben de naam van de advocaat te weten gekomen, die zit in België.

Nog een vraag, het blijkt, dat de speurtocht naar ons al vanaf 1999 duurt.
Volgens die advocaat, is er nu nog weinig tijd, anders vervalt alles aan de staat.

Moeten wij dit hier in Nederland door geven aan o.a. belasting en dergelijke dat wij wat geèrft hebben, of word dat door gegeven vanuit België?
Ook als het bedrag van de erfenis erg klein is?
Of valt deze erfenis er buiten?

Wanneer weet je, wanneer je de erfenis wil aanvaarden of verwerpen, i.v.m. eventuele schulden ?
Word dat pas na de voorlezing gevraagd, of ervoor, wij weten niet hoe dat precies gaat.


Word er veel afgetrokken in België, want er is vanaf 1999 toch rente of zo, over het bedrag bij gekomen?
Vriendelijk dank Gerdien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nog een vraag, het blijkt, dat de speurtocht naar ons al vanaf 1999 duurt. Volgens die advocaat, is er nu nog weinig tijd, anders vervalt alles aan de staat.


Vraag eens naar de wettelijke grondslag ivm mogelijk Belgisch recht (ik weet nog niet veel van dit onderwerp)

Quote:
Moeten wij dit hier in Nederland door geven aan o.a. belasting en dergelijke dat wij wat geèrft hebben, of word dat door gegeven vanuit België?


Ik denk dat je zelf het een en ander zal moeten opgeven.

Quote:
Ook als het bedrag van de erfenis erg klein is?


http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/ Hier vindt u uitgebreide informatie

Quote:
Wanneer weet je, wanneer je de erfenis wil aanvaarden of verwerpen, i.v.m. eventuele schulden ?
Word dat pas na de voorlezing gevraagd, of ervoor, wij weten niet hoe dat precies gaat.


indien er sprake is van Belgisch recht lijkt het me toch nog (niet in komische zin) aannemelijk dat je zou mogen inzien wat je eventueel verwerpt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, als je iets meer weet, hoor ik het heel graag.

Ik heb nog een vraag, in de brief van die curator stond, kinderen of kleinkinderen van de overledenen erven.

Maar zijn aangenomen dochter had het vruchtgebruik, en die is in 1999 overleden al.
Verder heeft hij geen kinderen, en ook geen kleinkinderen.

Mijn zus en ik, zijn de enigste in de verwantschap met een gezamelijke vader van deze overleden halfbroer.

Komen neefs en nichten die wel de familienaam dragen, nu wel in aanmerking of niet?
Volgens het schrijven van de curator, word alleen vermeld, over kinderen en kleinkinderen van die halfbroer, maar die zijn er niet.

Ik ga nu slapen, maar hoop morgen nog iets van je te lezen, want ik wil Vrijdag als wij daar zijn, van alles op de hoogte zijn.

Bedankt en slaap ze voor straks, groetje Gerdien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2005 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier kan ik je helaas niet mee helpen mede omdat hetgeen in het testament staat mij niet bekend is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo abraxes, na lezen van de brief van die curator, staat er, dat het een onbeheerde nalatenschap is van mijn half broer, en er word niet over een testament gesproken.
Kan je hier iets over zeggen?

Groetje Gerdien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EEN REFERENTIE
Bij gebrek aan een testament duidt de wet de erfgenaam of erfgenamen aan en het erfdeel dat elkeen krijgt toegewezen. De erfelijke graad en volgorde wordt onderzocht. Deze juridische begrippen zijn te complex om hier verder te worden uitgelegd. We onthouden dat de kinderen, de ouders en de ooms en tantes uiteraard prioriteit krijgen, maar in hun afwezigheid kan een neef de volledige nalatenschap erven. Wat gebeurt er met de erfenis als de overledene geen testament heeft opgesteld en er geen wettelijke erfgenaam bestaat? In het recht spreekt men van een aan de staat toegevallen nalatenschap, dus de Staat erft dan alles (art. 769 van het burgerlijk wetboek). Dit is een belangrijk begrip, want er bestaat verwarring tussen een aan de staat toegevallen nalatenschap en een onbeheerde nalatenschap. In de laatste veronderstelling vordert niemand een nalatenschap op na het verstrijken van de termijnen om een boedelbeschrijving op te maken of te beraden (art. 795 en 811 van het burgerlijk wetboek). Bij een dergelijke erfenis zal op verzoek van iedere belangstellende en zelfs van de procureur des konings een curator worden aangesteld. Pas na het verstrijken van een bepaalde termijn zal de Staat ze opvorderen. Een beetje onnuttige technische kwestie, denkt u wellicht. Dit is helemaal niet het geval. Vaak staan er aanzienlijke sommen op het spel. Ter informatie, sinds 1990 ontving de Staat op die manier meer dan een miljard frank. De te volgen procedure moet dus aan het licht gebracht worden, want ze maakt het mogelijk de termijnen te kennen waarbinnen u moet reageren als erfgenaam.
In werkelijkheid is uiterste voorzichtigheid geboden, want het is niet omdat men bij het openvallen van de erfenis de erfgenamen niet kan bepalen, dat ze niet bestaan. De Staat gaat dus te werk alsof hij de goederen van een nog niet gekende derde persoon beheert, alvorens hij eigenaar wordt. Zo is de Staat verplicht de zegels te doen leggen (art. 769 van het burgerlijk wetboek) en de boedelbeschrijving te doen opmaken als bij een aanvaarding van een nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving. Dit betekent dat de Staat moet nagaan dat het actief van de nalatenschap (geld, waardepapieren, onroerende goederen, enz.) groter is dan het passief (schulden, de laatste ziektekosten, begrafenis). Hij moet ook zeker zijn dat alles in het werk werd gesteld om contact op te nemen met de eventuele erfgenamen en/of eventuele schuldeisers van de overledene. Vanuit dit oogpunt zal een document ingediend worden bij de griffie van de bevoegde rechtbank en binnen vijftien dagen moet de aanvaarding van de nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving gepubliceerd worden in het "Belgisch Staatsblad" met het verzoek aan de eventuele schuldenaars, erfgenamen en legatarissen zich bekend te maken binnen de drie maanden. Deze voorzorgsmaatregelen zijn erg belangrijk in die mate dat de wetgever iedere laattijdig ontdekte erfgenaam in staat stelt de Staat te veroordelen tot een schadevergoeding indien er een fout werd gemaakt (art. 772 burgerlijk wetboek). Als de Staat de nalatenschap erft, zal hij alle schulden van de overledene moeten betalen. Het zou onrechtvaardig zijn indien enkel het actief aan de Staat zou toebehoren. Ieder jaar worden op die manier een of meerdere nalatenschappen terugbezorgd aan een later ontdekte erfgenaam.

bron: http://www.cybelweb.be/document/erfenis_nl/page_4.html

nb eerder schreef je:
Quote:
Nog een vraag, het blijkt, dat de speurtocht naar ons al vanaf 1999 duurt. Volgens die advocaat, is er nu nog weinig tijd, anders vervalt alles aan de staat.


Nu er schijnbaar geen sprake is van een testament is het verstandig naar aanleiding van bovenstaande tekst deze vraag nader te bekijken. Alhoewel er reeds contact is en u uitgenodigd bent... Mocht bovenstaande tekst correct zijn (Belgisch BW helaas niet in bezit en kennis omtrent dit onderwerp is nog gering) dan kon/kan de neef onder omstandigheden mogelijk aanspraak doen op de nalatenschap. Het kan natuurlijk zo zijn dat de zaken er anders voorstaan waardoor (mede) u in aanmerking komt voor de erfenis en niet de neef (bijv. verwerping). Of wellicht een combinatie hiervan. In zoverre zou de brief enige duidelijkheid kunnen verschaffen. Misschien kunt u het beste even contact opnemen met de curator. Hij is degene zoiets met zekerheid zou moeten kunnen zeggen nu hij de omstandigheden kent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes, er staat duidelijk in de brief, dat kinderen of kleinkinderen van de overleden erfen.
Maar hij had geen kinderen en ook geen kleinkinderen.
Wij, mijn zus en ik, zijn de enigste nog in leven zijn halfzussen.

Die advocaat zocht, als er geen kinderen waren dan de halfzussen/broers/stiefzussen/broers, verder niets.
Waarschijnlijk is mijn halfbroer in België nog niet eens zo lang geleden overleden, maar dat zal ik wel horen.
Mijn neef heeft mij niet ingelicht, omdat ik te mans ben, en omdat hij bang is dat hij niets erft.

Maar hij werd niet gezocht, maar wel mijn zus en ik, en de 2 echte zussen van de overledene, maar ook die zijn al lang dood.

Die neef denkt, omdat zijn vader, mijn broer dus, die ook al overleden is, dat hij dan erfgenaam is.
Maar alleen omdat zijn adres nog klopte, en omdat hij nooit verhuisd was, kreeg hij die brief van die advocaat, om informatie over onze halfbroer te verstrekken, of deze kinderen had, en waar zijn zussen woonden, zoniet dan zocht hij ons..
Dat was vorige maand al, maar hij heeft niets gezegd hier over.

Mijn oude adres werd wel vermeld, maar de postcode was geheel fout, verder heb ik nooit iets gehoord.

Klopt het dat hij rechten als neef kan laten gelden, terwijl er nog twee halfzusters van de overledene in leven zijn?
Dacht het niet hè.
Groetje Gerdien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Klopt het dat hij rechten als neef kan laten gelden, terwijl er nog twee halfzusters van de overledene in leven zijn?
Dacht het niet hè


Nu uw 'neef' de zoon is van de broer van uw halfbroer en deze broer van uw halbroer eerder overleden is dan de erflater (uw halfbroer), kan het zo zijn dat dmv plaatsvervulling de zoon van de broer van uw overleden halfbroer (uw 'neef') recht heeft op een deel van de nalatenschap. Althans volgens Nederlands recht, tevens speelt op grond van NL recht dat indien halfbroers en -zusters erven, dit in vergelijk met wat broers en zusters erven de helft zal zijn van wat laatstgenoemde toekomt. Denk verder aan bijvoorbeeld verwerping. Onduidelijk is de (rechts)situatie welke in kwestie (België) van toepassing is. Ik kan me zoals uit dit en eerder schrijven blijkt niet vereenzelvigen met uw zienswijze, doch helaas ook geen eenduidig standpunt innemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het wel Vrijdag.

Dus als de erflater al langer dood is, als mijn echte volle broer, dan krijgt mijn neef niets, of zie ik dit verkeerd?

Heb nog één vraagje, ik moet morgen een fax versturen naar België, maar weet het toegangsnummer niet, wel het tel nummer, kan jij mij daar aan helpen?
Groetje Gerdien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heb nog één vraagje, ik moet morgen een fax versturen naar België, maar weet het toegangsnummer niet, wel het tel nummer, kan jij mij daar aan helpen?


Laughing

Sterkte vrijdag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gerdien








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als de erflater al langer dood is, als mijn echte volle broer, dan krijgt mijn neef niets, of zie ik dit verkeerd?
Op deze vraag, had ik nog heel graag een antwoord van je, ik moet er morgen heen n.m.


Heb nog een vraag voor je abraxes.

Er ontbreekt 10.000. Euro aan het bedrag, wat hij schreef, van wat er netto, na aftrek overbleef om te verdelen.
Die advocaat erft meer als de erfgenamen persoonlijk.


Wij zij met 4 personen, met die neef meegerekent.

Ik vraag mij af, hoe hij aan dit bedrag komt, en wat moet hij er wel niet voor gedaan hebben dan?

Het gekke is, dat mijn vorige adres in zijn schrijven vermeld werd, maar toch heb ik nooit iets ontvangen.
Groetje Gerdien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds