Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 13:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Onvoltooid Delict
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
X-force

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 24 dec 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Misschien tijd om mijn carriereplannen te herzien? Wink

Ik snap nog steeds niet waarom er geen sprake is van vrijwillige terugtred, daar mij is verteld dat voor vrijwillige terugtred van een poging geen actus contrarius vereist is..

Het is eigenlijk heel simpel ( denk ik Wink )
Stel een terrorist maakt een constructie op de NS station, bestaande uit een ontstekingsmechanisme die in werking treedt als er een trein overheen rijdt. De terrorist wil een ontploffing teweeg brengen.
Stel de terrorist heeft zijn constructie afgemaakt en hij gaat weg..
Op dat moment is er een poging tot het teweeg brengen van een ontploffing. Dat hij weggaat doet daar niks aan af en dat het feit niet gevolgd is, doet niks af aan de strafrechtelijke aansprakelijkheid.
Er is dan geen sprake van een vrijwillige terugtred.

In de casus van jou is er een valstrik gemaakt, is er een touw tussen de deur geklemd, en als de deur opengaat, dan knalt er iets tegen iemands hoofd.

Het zou pas een vrijwillige terugtred zijn als zij uit eigen beweging spontaan de constructie ( valstrik) onbruikbaar had gemaakt.
Dit is i.c. niet het geval en is er geen sprake van een vrijwillige terugtred.
Het gevaar is er immers nog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan jullie natuurlijk niet het gepubliceerde standaardantwoord onthouden, waaruit blijkt dat er geen sprake is van een poging *gniffel*

Quote:

Er wordt gedoeld op de strafbare voorbereiding van zware mishandeling , art. 46 lid 1 jº 302 (1 punt) (NB: strafbare poging is natuurlijk niet van toepassing, de valstrik staat op scherp maar is nog niet in werking gezet en het is de vraag of dat ooit zal gebeuren). Voor een strafbare voorbereiding is vereist dat het gaat om een misdrijf waar acht jaar of meer op is gesteld (2 punten), en dat de dader opzettelijk voorwerpen, etc. kennelijk bestemd tot het begaan van dat misdrijf vervaardigt, etc. (2 punten).In het onderhavige geval is het mogelijk Nina met succes te vervolgen voor de strafbare voorbereiding (1 punt; mits onderbouwd in de lijn van het onderstaande). Nina vervaardigt de valstrik door middel van voorwerpen als de kandelaar en het gordijnkoord, en uit het feit dat het gaat om een valstrik is dan ook af te leiden dat de vervaardigde voorwerpen kennelijk zijn bestemd (bedoeld en geschikt) om het strafbare feit mee te plegen. Op zware mishandeling staat overigens acht jaar. Van een eventuele vrijwillige terugtred is geen sprake, zeker gezien het feit dat in het geval van de strafbare voorbereidingshandelingen doorgaans is vereist dat je de voorbereidingen ongedaan maakt. (2 punten [ter beoordeling van docent]).

Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat ik naar die poging kijk, wat was vraag 3 i) dom geformuleerd:
Quote:
Leg uit wat het subjectieve bestanddeel culpa omvat en ga in op de verschillende componenten daarvan.

Wegens het woord 'subjectieve' heb ik gezegd dat het om de verwijtbaarheid gaat (tegenover de vermijdbaarheid). De componenten van verwijtbaarheid begreep ik dan ook niet, dus heb ik het maar over bewuste en onbewuste schuld gehad, wat aardig aansloot bij vraag ii) (ook al stoorde ik me aan het gebruik van het woord 'component', maar ik stoor me wel vaker aan vreemde terminologie).

Maar dat was dus niet de bedoeling. Het woord 'subjectieve' had er gewoon niet moeten staan, dan had ik correct geantwoord.

De Hullu schreef:
Culpa kent, in ieder geval materieelrechtelijk gezien, twee kanten: de dader moest anders handelen én kon ook anders handelen. Men spreekt in dit verband ook vaak over vermijdbaarheid en verwijtbaarheid of over de objectieve en de subjectieve kant van de culpa. (p.245)

De normering is hier kennelijk wel een beetje aangepast, ik ben benieuwd of men ook in de gaten had wat de reden was voor deze misslag van velen. En ik heb vermoedelijk ook wel iets gezegd over verwijtbaarheid.

Ik snap trouwens het standaardantwoord niet, vermijdbaarheid gaat zoals ik het had begrepen juist niet over de vraag of de verdachte onoplettend, onvoorzichtig, onbewust, roekeloos, etc. gehandeld heeft...

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat had je voor cijfer?

Ik ben best verbaasd dat kennelijk 62% het gehaald heeft (zie vraag en antwoord rubriek)
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik kan jullie natuurlijk niet het gepubliceerde standaardantwoord onthouden, waaruit blijkt dat er geen sprake is van een poging *gniffel*

Ik kan het er alleen maar mee oneens zijn.

Quote:
(NB: strafbare poging is natuurlijk niet van toepassing, de valstrik staat op scherp maar is nog niet in werking gezet en het is de vraag of dat ooit zal gebeuren).

Nina heeft de poging reeds voltooid! Ze hoeft niets meer te doen. Het is alleen nog maar de vraag wanneer (en inderdaad: of) het misdrijf voltooid raakt.

Stel dat Lucas de kamer binnenloopt, daarmee de valstrik in werking stelt en de kandelaar op zijn hoofd krijgt. Dan heeft Nina zware mishandeling gepleegd, dat lijkt me duidelijk. Hoe moet je het stadium noemen een seconde voordat Lucas de deur opendoet? Ik kan dat alleen maar poging noemen.

Volgens het standaardantwoord is hier kennelijk geen ruimte tussen voorbereiding en voltooing van het misdrijf. Dat is gewoon raar.

Alleen als Nina zelf nog een handeling had moeten verrichten kan ik me iets bij voorbereiding voorstellen. Dat is echter niet het geval.

Wat vinden anderen?

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Wat had je voor cijfer?

Ik ben best verbaasd dat kennelijk 62% het gehaald heeft (zie vraag en antwoord rubriek)

Ik had een 8, en jij?

En een 9 voor int+eur.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nina ontwerpt voor haar ontsnapping een valstrik. Ze bindt een gordijnkoord aan de voet van één van de zware kandelaars die in het verblijf staan en gooit dat koord over een dwarsbalk. De kandelaar hangt nu boven de ingang van het verblijf en Nina kan door het touw los te laten de kandelaar op het hoofd van Lucas laten vallen als hij het verblijf binnen stapt. [..]
Stel dat uiteindelijk niemand het verblijf van Nina betreedt, maar dat zij aan de deur voelt en merkt dat deze niet langer op slot is en dat ook de waaksters zijn verdwenen. Nina glipt naar buiten en klemt het touw waaraan de kandelaar is bevestigd tussen de deur die zij dichttrekt. Zij wil de kandelaar namelijk niet laten vallen, dat zou teveel geluid maken en misschien de aandacht trekken van de andere sekteleden.

Quote:
Er wordt gedoeld op de strafbare voorbereiding van zware mishandeling , art. 46 lid 1 jº 302 (1 punt) (NB: strafbare poging is natuurlijk niet van toepassing, de valstrik staat op scherp maar is nog niet in werking gezet en het is de vraag of dat ooit zal gebeuren).

Yeah right. Want wat gebeurt er als Lucas de deur opendoet?????? Dan werkt dat ding toch gewoon?

Ik geloof dat ik maar een ander vak ga kiezen ..... tssss....
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had natuurlijk niet anders van je verwacht Wink '

M.i. is het verschil dat ze op dat moment helemaal geen enkele wil meer heeft op het voltooien van het delict, ik vind wel dat de opmerking over "natuurlijk geen sprake van een poging" in het standaardantwoord wat vreemd geformuleerd is, omdat er m.i. sprake is van een vrijwillige terugtred van de poging (zoals ik reeds eindeloos in deze draad betoogd heb..)
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een 7, Int. en Eur. heb ik hopeloos gefaald, maar dat wist ik al, ik wist helemaal niks van het mededingingsrecht deel omdat ik daar echt helemaal niks aan had gedaan..
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
M.i. is het verschil dat ze op dat moment helemaal geen enkele wil meer heeft op het voltooien van het delict

Die moet je m.i. bepalen op het moment van haar handelen. Natuurlijk is het niet aannemelijk dat ze het oogmerk had op zware mishandeling, maar met voorwaardelijk opzet kun je er wel komen, lijkt me.

En als het delict voltooid raakt is ze gewoon hard schuldig, toch? Dat is ook zo als je voor voorbereiding zou hebben gekozen.

Quote:
ik vind wel dat de opmerking over "natuurlijk geen sprake van een poging" in het standaardantwoord wat vreemd geformuleerd is, omdat er m.i. sprake is van een vrijwillige terugtred van de poging (zoals ik reeds eindeloos in deze draad betoogd heb..)

Maar je hebt het over een hele andere poging, namelijk de poging waarbij Nina het touw in handen heeft in afwachting van Lucas die binnen kan komen, om het touw dan los te laten. Hier is de poging uiteraard nog niet voltooid, omdat Nina nog zelf moet loslaten. Maar ook hier ben je natuurlijk al veel verder dan voorbereiding (ook al is Nina minder ver dan wanneer ze het touw tussen de deur had geklemd, er is nog een wilshandeling nodig!).

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar jij ziet het hele tussen de deur klemmen als een heel aparte poging, terwijl ik het in de hele context van het verhaal zie; ze had dat plannetje bedacht omdat ze wilde vluchten, haar plannetje bleek niet meer nodig om te kunnen vluchten, ze zag er dan ook van af door gewoon weg te gaan, daarbij klemde ze het touw tussen de deur om niet het risico te lopen dat ze herrie zou maken met het neerlaten van de kandelaar. Zo gezien is het m.i. dus zo dat er sprake is van vrijwillige terugtred (want ze ging haar plannetje niet meer uitvoeren), dus geen poging, maar wel strafbare voorbereiding omdat de terugtred daar niet meer van toepassing is omdat er geen sprake van een actus contrarius is.
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ja maar jij ziet het hele tussen de deur klemmen als een heel aparte poging

Het is ook een aparte vraag met een aparte inleiding.

Ik geef wel toe dat het gegeven standaardantwoord wat meer in jouw lijn ligt. Misschien is men zo op die vraag gekomen in een wat krampachtige poging een situatie te construeren waarin de voorbereiding niet ongedaan wordt gemaakt. Daarbij is men eraan voorbijgegaan dat dit een regelrechte poging deed ontstaan.

Op zich zou het juist voorbereiding zijn wanneer het stuk touw niet tussen de deur was geklemd. Ze heeft de spullen in handen gehad en daarmee het feit strafbare voorbereiding (van zware mishandeling) gepleegd. Door weg te lopen maak je een eenmaal begane voorbereiding niet meer ongedaan (althans, volgens de boekjes), tenzij er sprake is van een vrijwillige terugtreden. In casu kun je wel volhouden dat er niet zoveel vrijwilligs aan het vluchten voor Lucas was. Na ja.

Quote:
terwijl ik het in de hele context van het verhaal zie; ze had dat plannetje bedacht omdat ze wilde vluchten, haar plannetje bleek niet meer nodig om te kunnen vluchten, ze zag er dan ook van af door gewoon weg te gaan, daarbij klemde ze het touw tussen de deur om niet het risico te lopen dat ze herrie zou maken met het neerlaten van de kandelaar.

Maar op het moment dat Lucas de kamer inloopt en de kandelaar op zijn kop krijgt is van die context niet veel meer te zien. Voor mij is de eindsituatie gewoon heel duidelijk een poging.

Quote:
Zo gezien is het m.i. dus zo dat er sprake is van vrijwillige terugtred (want ze ging haar plannetje niet meer uitvoeren), dus geen poging, maar wel strafbare voorbereiding omdat de terugtred daar niet meer van toepassing is omdat er geen sprake van een actus contrarius is.

Zo ziet de staf het inderdaad, de ogen sluitend voor de juridische realiteit.

Want laten we wel wezen: hoe noem je het wanneer iemand op nekhoogte een draad over een fietspad spant? Dat zou voor 2002 niet strafbaar zijn geweest? (Toen voorbereiding nog in vereniging moest etc.) Ja doeiiiii......

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Want laten we wel wezen: hoe noem je het wanneer iemand op nekhoogte een draad over een fietspad spant? Dat zou voor 2002 niet strafbaar zijn geweest? (Toen voorbereiding nog in vereniging moest etc.) Ja doeiiiii......

Een poging. En het verschil is dat er in het geval van Nina een heel duidelijke keuze is voor het niet meer willen plegen van het delict, terwijl als je die draad laat hangen (die je daar niet hebt gespannen uit zelfverdediging maar met oogmerk iemand pijn te doen) er heel duidelijk voorwaardelijk opzet is op het delict... ofzo... Ik vind het vooral gevoelsmatig een totaal andere casus...
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar Nina spant juist de draad! Met voorwaardelijk opzet op een ongeluk.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist niet... Ze wil alleen maar zo snel mogelijk vluchten en de enige oplossing zonder herrie te maken is dat touw tussen de deur klemmen.. Overigens meldt het verhaal ook niet wat het gevolg is van het tussen de deur klemmen van dat touw, of daarmee de val net zo werkt als wanneer zij het touw zelf vast had...
Pet Shop Boys - Integral
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds