Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Evelyne Stam, pleeggezin en prima mater: 'rootsinfo'
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 18:03    Onderwerp: Casus Evelyne Stam, pleeggezin en prima mater: 'rootsinfo' Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een casus voor jullie ik vroeg me af of jullie me hiermee kunnen helpen! Alvast bedankt voor de moeite


Evelyne Stam is 16 jaar oud en opgegroeid in het pleeggezin van de familie De Vries, waarin zij vlak na haar geboorte is geplaatst. Drie jaar geleden is zij geadopteerd door haar pleegouders, die nu dus ook in juridisch opzicht haar ‘echte ouders’ zijn geworden.
Evelyne heeft toen ook enige duidelijkheid gekregen over haar biologische roots.
Gebleken is dat haar biologische moeder op haar 17e zwanger is geraakt en vlak na de bevalling Evelyne heeft afgestaan aan de instelling ‘Prima mater’ die al decennialang ongehuwde moeders opvangt en begeleidt. Vervolgens is Evelyne in het pleeggezin van de familie de Vries terechtgekomen. Zij voelt zich daar erg thuis en kan goed met haar ‘zusjes’ (de twee biologische dochters van de heer en mevrouw de Vries) opschieten. Toch blijft er nog iets knagen. Zij wil heel graag meer weten over haar biologische familieleden, zodat zij daarna dat hoofdstuk voor eens en voor altijd kan afsluiten. Zij heeft al enkele malen gecorrespondeerd met de instelling ‘Prima mater’, om de identiteit van haar biologische moeder – en hopelijk ook die van haar biologische vader – te achterhalen. ‘Prima mater’ heeft echter laten weten dat het vast beleid is om afstammingsinformatie alleen te verschaffen als daar door haar cliënten toestemming voor is gegeven.
Toen de biologische moeder van Evelyne in 1988 aanklopte bij ‘Prima mater’, wilde zij alleen haar baby afstaan als de instelling volstrekt vertrouwelijk met haar gegevens zou omgaan. Zij heeft toen samen met de instelling een contract ondertekend, waarin stond dat ‘Prima mater’ gegevens over de moeder alleen na toestemming van de moeder aan derden zou verstrekken.
Deze vertrouwelijkheid dient volgens ‘Prima mater’ gerechtvaardigde belangen. De instelling vangt bijvoorbeeld veel jonge vrouwen op die het slachtoffer zijn geworden van een verkrachting of van andere traumatische gebeurtenissen. Zodra cliënten niet meer op deze vertrouwelijkheid kunnen rekenen, zullen ze in het grijze hulpverleningscircuit verdwijnen of overgaan tot abortussen. Dat zou zeer ongewenst zijn, vindt ‘Prima mater’ die op religieuze grondslag sterk tegen abortus is gekant en mede daarom juist baby’s van hulpbehoevende moeders wil trachten te redden.
‘Prima mater’ heeft Evelyne laten weten dat zij wel getracht heeft contact te zoeken met haar biologische moeder, maar deze is inmiddels woonachtig in het buitenland en onvindbaar gebleken. Onder deze omstandigheden kan de instelling helaas geen gevolg geven aan het verzoek van Evelyne.

Evelyne wil het er niet bij laten zitten, omdat zij meent recht te hebben op informatie over haar roots. Dit recht is volgens haar fundamenteel en is ook neergelegd in allerlei verdragen. Zij heeft daarom besloten naar de rechter te stappen. Omdat zij minderjarig is, is zij echter onbekwaam om te procederen. De ouders van Evelyne – de heer en mevrouw De Vries – willen haar in rechte niet vertegenwoordigen, omdat zij het niet eens zijn met het verzoek. Zij vrezen dat de afstammingsinformatie helemaal niet tot rust bij Evelyne zal leiden, maar juist tot grote onrust. Misschien blijkt de biologische moeder van Evelyne wel zwanger te zijn geworden door een verkrachting. De heer en mevrouw De Vries moeten er niet aan denken welke impact een dergelijk nieuws op Evelyne en op het hele gezin zal hebben!
Evelyne laat zich echter niet snel van de wijs brengen en heeft op aanraden van de Kinderrechtswinkel om benoeming van een bijzondere curator gevraagd, die haar processueel kan vertegenwoordigen. Tot haar grote opluchting heeft inmiddels de kantonrechter inderdaad een bijzondere curator benoemd. Deze bijzondere curator bereidt nu namens Evelyne een verzoekschrift voor, waarin de rechter gevraagd wordt om voor recht te verklaren dat ‘Prima mater’ de verplichting heeft om aan Evelyne inzage te verlenen in de dossiers, zodat zij de gewenste informatie kan vergaren over haar biologische moeder en over haar geboorte.


wat zou je doen als je de advocaat van de instelling PRIMA MATER was, graag met verwijzingen naar de wet, literatuur of jurisprudentie!!

nogmaals heel erg bedankt!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat deze geknipt en geplakte casus niet voor ons, maar voor jou is. Het lijkt me beter als je zelf je huiswerk probeert te maken... Veel succes!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 20:15    Onderwerp: casus personen en familierecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk dat deze geknipt en geplakte casus niet voor ons, maar voor jou is. Het lijkt me beter als je zelf je huiswerk probeert te maken... Veel succes!!


Applause
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stresskippetje, wat zou JIJ doen? Ik bedoel: wat is je eigen antwoord op de vraag so far?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad stresskippetje, dit forum is niet bedoeld als huiswerkforum.
Als je aangeeft welke(e) onderde(e)len je moeilijk vindt en wat je eigen ideeën zijn over bepaalde onderdelen dan kunnen we mogelijk antwoord geven.
Ik hoop dat je in staat bent om je probleem goed onder woorden te brengen, dat kan soms al moeilijk genoeg zijn.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2005 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HELP ME ALSJEBLIEFT--->>>PERSONEN EN FAMILIERECHT

->

Casus Evelyne Stam, pleeggezin en prima mater: 'rootsinfo'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2005 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk dat deze geknipt en geplakte casus niet voor ons, maar voor jou is. Het lijkt me beter als je zelf je huiswerk probeert te maken... Veel succes!!


ik ben er al mee bezig geweest, maar ik kom er zelf niet uit. het probleem is dat het dus helemaal niet wettelijk geregeld is. ik heb een arrest gevonden uit frankrijk waarbij tot aan het europese hof het kind zijn gelijk niet kreeg. De moeder werd beschermd! Ik moet dus bewijzen dat art 8 van het EVRM niet geschonden is, maar de motivatie kan ik dus niet vinden!Op het net heb ik niets kunnen vinden alleen maar regels voor adopteren, maar niets over de rechten van het kind(behalve het recht op informatie)ook niet over de rechten van de moeder(die het kind heeft afgestaan) het is niet de bedoeling dat jullie mijn casus oplossen, maar ik weet niet in welke richting ik moet gaan zoeken! alvast bedankt!!!

groetjesss
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2005 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal inderdaad niet de hele casus voor je oplossen maar je kunt iniedergeval het arrest Valkenhorst gebruiken ( HR 15 april 1994, NJ 1994, 608 ) Dit is een vrijwel gelijke casus waarin een dochter wil weten wie haar biologische vader is en de instelling wil dit niet geven als haar moeder niet instemt. Hier heeft de HR korte metten mee gemaakt, een kind heeft altijd het recht te weten van wie het afstamt. Internationaal is dit geregeld in art. 7 IVRK.

Je zult dit verder zelf moeten uitwerken maar de basis lijkt me duidelijk....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peetjepeet








Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2005 15:02    Onderwerp: kijk hier eens Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.adoptie.net/ meestal zijn er mensen die praktijk ervaring hebben en die kunnen je helpen gericht te zoeken Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds