Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus (1e jaars)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fruity

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: za 08 mei 2010 16:04    Onderwerp: Casus (1e jaars) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Als opdracht van school heeft mijn groep verschillende casussen gekregen om te oefenen. Het ging hartstikke goed, totdat ik die van strafrecht tegen kwam. De bedoeling van deze casus is dat ik de meneer uit de casus (Harry) een juridisch advies geef:

De casus
In deze variant besloot Harry Seur, eveneens na een paar borreltjes, het recht in eigen hand te nemen en met een hamer op de molen in te meppen. Ben de Groot, gealarmeerd door het lawaai, kwam naar buiten gestormd, overmeesterde Harry Seur, en gaf Harry Seur een klap op zijn gezicht. Harry Seur vluchtte naar huis, maar liet het er niet bij zitten.
Harry Seur is al jaren het mikpunt van spot, grove belediging en mishandelingen. En altijd staat Ben de Groot vooraan.
Harry Seur kon er niet meer tegen. Hij mocht dan gehandicapt zijn, maar hij zou zich ditmaal niet meer laten tegenhouden door dat ‘lulletje rozenwater’. Hij nam zijn honkbalknuppel, die hij al jaren onder zijn bed heeft bewaard en ging terug naar buiten. Ben de Groot stond de schade aan de molen op te nemen. Harry Seur bedacht zich niet. Hij snelde op Ben de Groot toe en gaf hem met de knuppel een klap op het achterhoofd. Ben de Groot stortte in elkaar.
Harry Seur – geschrokken van zijn daad – ging terug naar huis.
Ben de Groot werd door een ambulance opgehaald. De volgende dag bleek dat Ben de Groot in het ziekenhuis was overleden. De chirurg had een bloeduitstorting over het hoofd gezien, waaraan Harry Seur was komen te overlijden.
Harry Seur verklaarde later tegenover de politie dat hij niet wist wat hij deed. Hij had wat borreltjes op. En zoals wel vaker als hij wat gedronken had, werd hij wat ‘wazig’ en kon hij in woede uitbarsten. Misschien was er een link met zijn medicatie? Dit was niet de eerste keer.
Daarnaast verklaarde Harry Seur dat hij de jarenlange treiterijen met zijn vermeende geaardheid niet langer kon verduren. Verblind van woede pleegde hij de daad. Hij kon zich niet langer inhouden, nadat Ben de Groot riep: ‘Hier, manke nicht.’

Mijn groepsgenoten en ik dachten eerst om Harry zich te laten beroepen op noodweerexces. Dat de klap de aanranding is die een hevige gemoedsbeweging heeft veroorzaakt. Maar nu zijn we gaan twijfelen, zoals bij de proportionaliteitseis: slaan met een knuppel tegenover een klap met een blote hand.. En daarnaast heeft die hevige gemoedsbeweging geen andere oorzaken.

Heeft iemand een idee/tips om ons in de goede richting te sturen? We zouden het waarderen! Bedankt

[/u]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 08 mei 2010 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noodweerexces is kansloos, denk ik zo.

Ik zou eens naar de causaliteit gaan kijken, als ik jullie was.
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 08 mei 2010 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waaraan is Groot overleden? Is duidelijk dat de klap hem fataal is geworden?
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 08 mei 2010 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste klap lijkt me noodweerexcess, bij de fatale klap is het verweer te voeren van de schulduitsluitingsgrond van (psychische) overmacht (art. 40 Sr), hetzij voor (zware) mishandeling hetzij voor een strafbaar feit waaraan Ben is gestorven. Dit ligt aan de tenlastelegging.

Als het gaat om de dood van Ben, kan/moet Harry natuurlijk het verweer voeren dat hij hem niet zo'n harde klap heeft gegeven dat Ben daaraan dood zou moeten gaan.
En ik zou lekker verwijzen naar de chirurg die vanuit zijn beroep een nog grotere verantwoordelijkheid heeft voor (lees: schuld heeft aan) de dood van Ben (Garantenstellung cq. arrest Verpleegster)
Fruity

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt mensen! vandaag er weer aan werken en dit zal heel veel helpen Very Happy
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
De eerste klap lijkt me noodweerexcess, ...

Dit lijkt mij niet correct. Noodweer en noodweerexces kunnen niet aan de orde zijn nu er geen sprake was van een ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding. De aanranding was al voorbij toen Harry uit eigener beweging terug naar buiten ging om te meppen met de knuppel. Deze eigen richting kan niet onder de genoemde strafuitsluitingsgronden vallen. Er was geen noodzakelijke verdediging meer vereist (noodweer) en dus ook geen disproportionele noodzakelijke verdediging (noodweerexces).

Het causaliteitsvereiste biedt meer kansen.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het over deze eerste klap:

"Ben de Groot, gealarmeerd door het lawaai, kwam naar buiten gestormd,
overmeesterde Harry Seur, en gaf Harry Seur een klap op zijn gezicht"

Maar je kunt je wel afvragen of het hier gaat om een exces van het noodweer, omdat deze klap zeer waarschijnlijk proportioneel was.
lampje

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noodweerexces komt ook voor in de variant tardief exces, waarbij de noodweersituatie al voorbij is, maar waarbij iemand toch door die noodsituatie de vereiste hevige gemoedsbeweging krijgt, die weer de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging veroorzaakt (dubbele causaliteitseis). Echter, als er veel tijd tussenzit, bijvoorbeeld omdat iemand zich gaat bewapenen, is er vaak al geen sprake meer van tardief exces. De noodsituatie is dus nog steeds een vereiste, maar die mag voor noodweerexces al voorbij zijn.

Hoewel een beroep op noodweerexces dus niet snel aangenomen zal worden, is het niet geheel onmogelijk. Er heeft een noodweersituatie ontstaan, die noodweersituatie heeft een hevige gemoedsbeweging veroorzaakt en daarom is hij alsnog op Ben in gaan hakken. Dat er óók oud zeer de oorzaak was, is niet noodzakelijkerwijs een probleem.

Dit lijkt me trouwens allemaal wat ver gaan voor eerstejaars, ik denk dat een beroep op tardief noodweerexces wel degelijk kan. Dat de grenzen van de proportionaliteit zijn overschreden is in beginsel geen probleem, dat is namelijk precies een vereiste voor het aannemen van noodweerexces.

Overmacht lijkt me een minder haalbare kaart. Bestaat hier een situatie waaraan een normaal mens redelijkerwijs geen weerstand kan bieden? Aangezien het hele conflict alweer voorbij is, lijkt me dat eerlijk gezegd niet waarschijnlijk. We stellen redelijk hoge eisen aan mensen wat dat betreft.

Ik zou in ieder geval ook naar de causaliteit kijken. Had het slachtoffer nog geleefd indien de arts geen foute diagnose had gesteld?
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb juist bij strafrecht geleerd dat de rechter rondom causaliteit korte metten maakt met het leggen van de schuld bij de chirurg.

Als Harry Ben geen klap had gegeven was hij nooit in het ziekenhuis terechtgekomen en had de chirurg de fout niet gemaakt zou de rechter dan kunnen zeggen.

Bij noodweerexces vraag ik me af of de situatie in eerste instantie dreigend genoeg is geweest. Dus mocht je als verdediging iets op willen werpen dan zou ik toch voor causaliteit gaan, al geef ik dat een kleine kans.

Ik zou het gooien op psychische overmacht. Mij lijkt dat dat de meeste kans van slagen heeft.
MSN messenger
Sanderdh

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maartjedevries schreef:
Ik heb juist bij strafrecht geleerd dat de rechter rondom causaliteit korte metten maakt met het leggen van de schuld bij de chirurg.

Als Harry Ben geen klap had gegeven was hij nooit in het ziekenhuis terechtgekomen en had de chirurg de fout niet gemaakt zou de rechter dan kunnen zeggen.

Bij noodweerexces vraag ik me af of de situatie in eerste instantie dreigend genoeg is geweest. Dus mocht je als verdediging iets op willen werpen dan zou ik toch voor causaliteit gaan, al geef ik dat een kleine kans.

Ik zou het gooien op psychische overmacht. Mij lijkt dat dat de meeste kans van slagen heeft.

Dat klopt in zijn geheel niet, de vraag is of de wijze van intreden van de dood typisch is voor het delict. Op jouw manier zal een chirurg dus nooit schuldig zijn aan een fout?

Wat betreft noodweerexces zal dat hier ook niet opgaan omdat er geen sprake is van een ogenblikkelijke aanranding. Voor noodweerexces moet er sowieso sprake zijn van een noodweersituatie en dat is het geval bij:

1. Ogenblikkelijke aanranding van
2. lijf, eerbaarheid of goed
3. wederrechtelijk
4. Noodzakelijk

Dan moet je nog kijken naar de subsidiariteit en proportionaliteit. Als daaraan voldaan wordt is er sprake van noodweer, anders kan je het eventueel nog via noodweerexces proberen.

Hier loopt het spaak op de proportionaliteit dus maar er is al geen sprake van een noodweersituatie omdat hij eerst naar huis gaat. De aanranding is al ten einde als hij weer terug komt.
Via het arrest: ruzie te loon op zand zou je misschien nog kunnen opwerpen dat daar de ogenblikkelijke aanranding ook al voorbij was maar de HR stelde dat de reactie wel 'meteen' volgen op de aanranding. Ook dat is hier niet het geval.

Overigens is het vaak zo dat de onderbouwing het belangrijkste is en niet zozeer je uiteindelijke antwoord. Klinkt misschien raar maar als je goed kan motiveren waarom jij vindt dat er geen sprake is van een ogenblikkelijke aanranding en verder goed onderbouwt wat de gevolgen zijn met eventuele relevante arresten, zou je een heel eind op weg zijn.

ps. waarschijnlijk is de casus allang afgedaan maar wilde toch even reageren. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitgekomen is en wat de beoordeling is.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In bijvoorbeeld Engeland wordt in strafzaken nog wel eens een beroep gedaan op het 'battered person syndrome', ook wel 'battered wife syndrome'. Jarenlange treitereien (meestal echtgenoot tegen echtgenote) worden dan als verweer voor moord en doodslag gebruikt.

Is zoiets hier ook te gebruiken?

Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
In bijvoorbeeld Engeland wordt in strafzaken nog wel eens een beroep gedaan op het 'battered person syndrome', ook wel 'battered wife syndrome'. Jarenlange treitereien (meestal echtgenoot tegen echtgenote) worden dan als verweer voor moord en doodslag gebruikt.

Is zoiets hier ook te gebruiken?

Dan zit je meer in de hoek van de psychische overmacht denk ik. Maar de rechter zou het ook via noodweerexces kunnen doen, arrest Loon op Zand is misschien relevant. Ik weet niet of dat opgaat maar bij Loon op Zand was het niet relevant dat de noodweersituatie reeds niet meer bestond op het moment dat verdachte de tegenaanval inzette, mits deze het onmiddellijke en rechtstreekse gevolg was van een heftige gemoedsbeweging die door de aanval in het leven was geroepen.

Blijft een lastig vraagstuk.
Melzzz

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maartjedevries schreef:

Enkel als het een grove fout van de chirurg is, doorbreekt deze fout de causaliteitsketen. bij een geringe fout is dit niet het geval.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds