|
Auteur |
Bericht |
muts99
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 sep 2007 7:50 Onderwerp: Caravan toch niet oké |
|
|
Hoi allemaal,
Via marktplaats hebben wij een caravan gekocht (1991) voor 3400 euro inclusief inventaris en alles erop en eraan. We zijn natuurlijk eerst gaan kijken en voor zover mogelijk hebben we wat zaken gecontroleerd. Volgens de verkoper (ook particulier) was 'Alles werkt, is netjes en goed onderhouden'(is de tekst uit zijn advertentie)
Gisteren tijdens het schoonmaken van de caravan hebben we echter geconstateerd dat het keukenraam kapot is. Dit is een niet zichtbare schade: er mist een stuk van het plastic raam achter het raamrubber. Op zich is deze schade niet zo'n probleem als je het raam maar dicht had gelaten. Wij wisten van niks en hebben het raam open gezet, het raamrubber was al enigzins kapot en is nu compleet afgescheurd. Resultaat: een raam wat niet meer dicht kan en waar de caravan gaat lekken.
Ook blijkt bij het schoonmaken dat de zogenaamde comb-rollo's (dubbele rolgordijntjes) op twee plaatsen kapot zijn.
Dat laatste is nog tot daar aan toe, maar in hoeverre kunnen we het nieuwe raam (wat er toch echt moet komen) op de verkopende partij verhalen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 16 sep 2007 10:11 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij valt dat onder de onderzoeksplicht die je als koper hebt en wordt het daarom wat lastig. Oftewel: je hád het raam open kunnen doen en zelf kunnen zien wat er gebeurde.
Moet er nu echt een nieuw raam in? Kan het niet met een nieuw rubber worden opgelost?
Mijn tip zou zijn: neem contact op met de verkoper en stel voor de kosten te delen.
Maar wacht vooral de tips van anderen hier af! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 16 sep 2007 13:33 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Volgens mij valt dat onder de onderzoeksplicht die je als koper hebt en wordt het daarom wat lastig. Oftewel: je hád het raam open kunnen doen en zelf kunnen zien wat er gebeurde. |
Dat vraag ik me af. Het is niet met het blote oog te zien.
De vraag lijkt mij of je op basis van de mededelingen van de koper ervan uit mocht gaan dat het raam in goede staat was. De enkele tekst "Alles werkt, is netjes en goed onderhouden" uit de advertentie overtuigt mij daarbij nog niet, want dit is erg algemeen. Maar misschien is er specifiek gevraagd of er kleine gebreken waren, bijvoorbeeld. In dat geval lijkt een beroep op non-conformiteit mij wel te slagen.
Een alternatief is een beroep op dwaling. De verkoper moet van het raam hebben geweten (lijkt mij), dus heeft zijn mededelingsplicht geschonden. De vraag is dan of je kunt aantonen dat je, als je van het raam wist, de caravan niet voor die prijs zou hebben gekocht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
muts99
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 sep 2007 14:35 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor jullie antwoorden: nee, door onderzoek hadden we waarschijnlijk het gebrek niet ontdekt want het was niet te zien. In de advertentie staat: 'dit is gewoon een mooie en ook goede caravan
zonder krasjes ,deukjes,of gebreken. Alles werkt, is netjes en goed onderhouden'
Ik mag er dan dus vanuit gaan dat dat zo is, ook bij bezichtiging heeft hij gemeld dat alles in goede staat is.
Toch?
Wat raden jullie aan welke stappen nu verder te nemen?
groeten! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 16 sep 2007 14:50 Onderwerp: |
|
|
muts99 schreef: | Wat raden jullie aan welke stappen nu verder te nemen? |
Eerst proberen dit in goed overleg op te lossen.
Als dat niet helpt, zou je je rechtsbijstandverzekering kunnen inschakelen. Als je die hebt. Als je die niet hebt is het de vraag of het de moeite (en geld) waard is om hier werk van te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|