Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
zap
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 dec 2015 21:10 Onderwerp: Cao wordt niet nageleefd door werkgever |
|
|
Goedenavond,
Momenteel begeef ik me in een conflict met mijn werkgever. In de cao van de branche staat vermeldt dat een functiegroep en salarisschaal worden gecommuniceerd bij de aanstelling en dat deze in het arbeidscontract zouden moeten staan. Beiden hebben niet plaatsgevonden. In mijn arbeidsovereenkomst stond alleen een functieomschrijving en een brutosalaris gespecificeerd.
Inmiddels ben in bijna twee jaar in dienst en heb ik een betere functieomschrijving in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst gekregen maar nog is er nooit een functiegroep of salarisschaal gecommuniceerd. Na er specifiek voor te hebben gevraagd blijk ik volgens mijn werkgever in functiegroep 6 vallen. Iets waar ik me overig niet in kan vinden, hier wil ik ook bezwaar tegen indienen, maar dit staat nog los van het primaire conflict.
Op mijn vraag in welke salarisschaal ik val redeneert men dat, omdat er destijds een bepaald brutosalaris is afgesproken wat volgens het cao-salaristabel dan overeenkomt met de combinatie functiegroep 6 + salarisschaal 3, dat ik dan maar hier onder zou moeten vallen. Mijn opleiding, kennis en kunde lijken totaal niet te worden beoordeelt, zolang mijn brutosalaris maar overeenkomt met het in dit tabel gespecificeerde salaris. Ik heb een succesvol afgeronde MBO en HBO opleiding en enkele jaren functie-relevante werkervaring. Salarisschaal 3 lijkt me uiterst onredelijk.
Het lijkt alsof mijn werkgever structureel zich niet aan de cao-afspraken houdt en me onderbetaald. Klopt mijn redenatie en indien dit het geval is, in hoeverre bestaan er mogelijkheden om het te weinig betaalde salaris alsnog te verhalen? Heeft u nog tips? |
|
|
|
 |
Vermeulen_J
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 jan 2016 0:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik zit in een vergelijkbare situatie, al is mij wel duidelijk wat het functieniveau en het daarbij behorende salaris is.
Echter ben ik structureel onderbetaald geweest. De CAO gaf mij duidelijk aan welk salaris ik behoorde te verdienen en kwam tot de conclusie dat ik tot 200 euro per maand te weinig kreeg uitbetaald.
Een eerste stap is om dit samen met je werkgever te bespreken.
Je hebt een arbeidsovereenkomst en hierin zou moeten staan in welke functie je zit. Het zou duidelijk moeten zijn, als er een CAO van toepassing is, welk salaris er aan deze functie hangt.
Bij het ontvangen van een arbeidsovereenkomst wordt deze eerst 'rustig doorgelezen', als er dan onduidelijkheden zijn kunnen deze nog worden besproken. In de arbeidsovereenkomst zou ook moeten staan welke CAO van toepassing is en hierin had u kunnen opzoeken welk salaris behoorde bij de functie. Als u daarvoor een salarisschaal nodig had kon dat op dat moment nog worden toegevoegd aan de arbeidsovereenkomst.
Uit uw verhaal haal ik dat u in 'Functiegroep 6 -> salarisschaal 3 (F6-S3)' zit.
Ik weet niet wat uw huidige salaris is en het salaris behorend bij F6-S3 (en welke CAO dat is)
Uw werkgever acht logisch dat, omdat u een bepaald salaris bent overeengekomen bij indiensttreding, u in een salarisschaal valt die behoort in de range van salarisschaal 3.
U heeft het echter niet zwart op wit, waar waarschijnlijk al de eerste fout zit.
Dit had u kunnen aangeven bij het ontvangen van de arbeidsovereenkomst.
In de CAO waarin ik mij bevind is een functieniveau benoemd, en hieraan zit een range. Laat zeggen 2000 tot 3000 euro salaris per maand.
Als ik ben ingeschaald in functieniveau 3 behoort mijn minimum salaris te zijn 2000 euro. Als daar verder niks over in de CAO vermeld staat is dat ook het minimum en is er geen reden om een hoger salaris te geven vanuit de werkgever.
Veelal krijgt men een hoger salaris in de vorm van:
- Aantal jaar in dienst = salarisverhoging
- Prestatiebeloning = Na x jaar zoveel verbetering, dus salarisverhoging
- Onderhandeling = Zelf een verhoging onderhandelen
- Andere CAO of Arbeidsvoorwaardelijke regelingen
- Nieuwe CAO afspraken (structurele verhogingen)
Voor zover ik dat kan adviseren lijkt het me verstandig 'zwart op wit' te hebben in welke functiegroep en salarisschaal u formeer bent ingeschaald.
Komt hier uit naar voren dat u bent onderbetaald kunt u dat aangeven met uw functieprofiel 'in de linker hand' en de CAO 'in de rechterhand'.
De spreekwoordelijke stok om mee te slaan.
Blijkt er uit dat uw huidige salaris (altijd) binnen of meer is dan de huidige salarisschaal lijkt mij dat er weinig aan de hand is. U heeft tenslotte een salaris ontvangen conform de CAO.
Valt u echter positief uit de huidige salarisschaal dan kan het handig zijn de administratie op orde te brengen, en vragen om u in een hogere salarisschaal te plaatsen.
Dit laatste is overigens het beste te doen op een moment van salarisonderhandeling.
Het is dan kiezen of delen;
- In overleg treden met uw werkgever en een salarisverhoging bespreken met de redenen die u daarvoor relevant acht (werkervaring, scholing).
- Naar de rechter stappen (en een grote kans op verstoorde arbeidsrelatie = ontslag... maar wel je geld)
- Of een andere baan zoeken.
Dat laatste klinkt wat hard, maar u bent ten tijden van indiensttreding akkoord gegaan met het salaris dat u is aangeboden. Als dit conform CAO is (waarbij de werkgever aangeeft dat dit functiegroep 6 en salarisschaal 3 is), lijkt me daar vrij weinig aan te doen dan enkel om een verhoging vragen.
In mijn situatie kreeg ik, kijkend naar het eerdere voorbeeld van de 2000 tot 3000 euro range, een salaris van 1800 euro uitbetaald. Conform arbeidscontract functieniveau 3 en dat is conform CAO minimaal 2000 euro.
De stok die ik nodig had om mee te slaan en intussen na langdurig overleg is het rechtgetrokken.
----------
Ik ben geen rechtspersoon, en aan dit verhaal kunt u dan ook geen rechten ontlenen. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|