Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Bones
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 11 sep 2013 20:59 Onderwerp: CJIB incasso |
|
|
Hallo allemaal,
Het volgende:
In januari van dit jaar heb ik via domeinen (ministerie van financiën) een auto gekocht middels de online veiling van in beslag genomen goederen. Na een 3tal dagen de auto in mijn bezit te hebben gehad, bedacht ik me dat ik niet wist wanneer de auto APK gekeurd moest worden. Ik opzoeken, blijkt dat de APK verlopen was. Dit stond op de website van het ministerie nergens aan gegeven, nog is dit kenbaar gemaakt toen ik de auto op ging halen. Ik kreegslecht het kentekenbewijs en that's it.
Ik heb de auto meteen laten keuren, maar dit viel me te duur uit. De auto de volgende dag meteen verkocht.
Achteraf blijkt de RDW in die periode een APK steekproef te hebben gehouden. Mijn auto was niet gekeurd, dus boete.....blijkt nu.
Wij hebben dus nooit een boete ontvangen. Nog de 2 aanmaningen die daarop volgden. De initiele boete was €137. Blijkbaar verhoogt men dit bij de 1e aanmaning naar €247 en bij de 3e naar €397. Ik weet niet waarom en ik kan dit uiteraard ook nooit bewijzen, maar wij hebben nooit een boete, nog de aanmaningen niet gehad. Wellicht iets bij de post, aangezien we wel vaker merken post niet te krijgen. Maar, niet te bewijzen.
Nu kregen we gisteren in een keer een exploot van de deurwaarder in de bus. Of we even binnen 2 dagen €541 af willen rekenen. Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten/plichten en mogelijkheden nog?
Ten eerste hebben we nooit de boetes gehad. Slechts het exploot. Bovendien vind ik de verhogingen buitenproportioneel. Bij een incasso via het bedrijfsleven zit daar dacht ik een maximum op van 15%?! Waarom geldt dit niet bij dit soort boetes? Het uiteindelijke bedrag is bijna 3x zo hoog! He tis geen kwestie van kwaadwilligheid. Als ik de boete had gehad, had ik die meteen betaald.
Bovendien koop ik een auto van de overheid. Op die site worden eventuele schades etc er altijd apart bij vermeld. Er is nergens vermeld dat de APK verlopen is. Ik koop een auto van de overheid met verlopen APK zonder dat dit gemeld is en krijg binnen enkele dagen van diezelfde overheid een boete dat de auto niet APK gekeurd is. Wellicht dat ik hier zelf misschien ook eerst op moest controleren, maar ik ging er vanuit dat de auto nog gekeurd was, aangezien dit de overheid is die de boel verkocht, het kenteken niet geschorst was en omdat er niets vermeld was.
Is het trouwens mogelijk met een deurwaarder eventueel een betalingsregeling af te spreken?
Dank alvast voor de reacties. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 10:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Bij een incasso via het bedrijfsleven zit daar dacht ik een maximum op van 15%?! |
Dat maximum geldt alleen voor de buitengerechtelijke incassokosten. Daarnaast komen ook in burgerlijke zaken nog diverse kosten zoals betekening en griffierecht.
In het geval van boetes wordt deze bij een eerste herinnering verhoogd met 50% en bij een tweede herinnering met 100% en daarna komen de kosten van het uitbrengen van een dwangbevel en de betekening daarvan. De hoogte van de kosten lijkt mij conform de regelgeving daarover.
Dat u de boete en de aanmaningen niet heeft ontvangen is vreemd. Heeft u afschriften gezien van die stukken? Het kan zijn dat deze verkeerd zijn geadresseerd. Als dat zo blijkt te zijn, dan kan alsnog beroep worden aangetekend tegen de boete.
De omstandigheid dat u slechts zeer kort de eigendom van de auto heeft gehad, en dat u door de Dienst Domeinen min of meer gedwongen werd de wet te overtreden (u moest de auto ophalen, maar mocht hier in principe niet in rijden omdat deze niet gekeurd was), plus dat de Dienst Domeinen niet duidelijk over is geweest, zijn punten die in beroep kunnen worden aangegeven. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 11:29 Onderwerp: |
|
|
Mbt de APK staat er een apart artikel in de verkoopvoorwaarden.
Domeinen is hier dus wel duidelijk over.
Quote: | Artikel 19. Verkoop van motorvoertuigen
Onverminderd het in artikel 8 bepaalde, staat Domeinen Roerende Zaken er niet voor in dat voertuigen APK- of anderszins gekeurd zijn, tenzij dit op de website staat vermeld. De kosten van een eventuele keuring zijn voor rekening van de koper.
Artikel 8. Aanvaarding
Het gekochte wordt voetstoots verkocht. De koper koopt het gekochte zoals dat in gewicht, aantal, soort, samenstelling en hoedanigheid ter plaatse staat of ligt opgeslagen. De koper koopt te eigen bate en schade, zonder dat hij daarbij kan afgaan op vermeldingen of mededelingen vanwege de Staat. Voor het volledig zijn van het gekochte, het doelmatig, deugdelijk, veilig of duurzaam functioneren of de bruikbaarheid, dan wel het economisch nut van het gekochte wordt niet ingestaan. De Staat staat evenmin in voor het voldoen aan voorschriften ingevolge de Warenwet of enig ander ter zake van het gekochte geldend wettelijk vereiste.
Indien de koper, ondanks het in lid 1 van dit artikel bepaalde, klachten heeft aangaande het gekochte dient dit direct bij de afhaling/aanvaarding te worden gemeld aan de bij de afhaling betrokken medewerker van Domeinen Roerende zaken.
Behoudens gevallen van grove schuld is iedere aansprakelijkheid van de Staat voor schade van welke aard ook uitgesloten.
Met de gunning aan de koper geldt het gekochte als afgeleverd en is dit voor rekening en risico van de koper. De Staat is daarna niet tot bewaking verplicht.
|
|
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|