|
Auteur |
Bericht |
Tuimelaar
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 11:55 Onderwerp: Buurweg |
|
|
Het betreft een buurweg bij mij in de straat waaraan 4 percelen grenzen. Deze buurweg loopt van de openbare weg tussen de voorste 2 percelen naar de achterste 2 percelen. De buurweg was oorspronkelijk een meter breed en als voetganger te gebruiken. Voorgaande eigenaren van de voorste percelen hebben ieder 2 rijen tegels afgestaan van hun eigendom zodat de bewoners van achterliggende percelen incidenteel met hun voertuigen tot aan hun woning konden geraken. De huidige bewoner van een van de voorste percelen wil nu de afgestane tegels terug, waardoor de bewoners van de achterste percelen hun woning slechts te voet kunnen bereiken. Mag dit ??
Gr
Tuimelaar |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 14:09 Onderwerp: |
|
|
Onder het nieuwe recht (sinds 1 januari 1992) kunnen buurwegen niet meer ontstaan. Buurwegen ontstaan onder het oude recht, dus voor 1 januari 1992, hebben hun juridische status echter behouden.
Ik vermoed dat het daarom afhangt van het moment dat de eigenaren van de voorste percelen die 2 rijen tegels aan de buurweg hebben toegevoegd. Als dit voor 1 januari 1992 is gebeurd, dan hoorden die 2 rijen op 1 januari 1992 tot de buurweg en dus nu nog steeds. Als dit op 1 januari 1992 of later is gebeurd, dan denk ik dat het recht van buurweg slechts geldt voor de strook van 1 meter.
Of deze redenering juist is weet ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Tuimelaar
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 12:34 Onderwerp: |
|
|
Het is van voor 1992. Maar moeten zulke afspraken dan niet notarieel of kadstraal vastgelegd zijn?? In de koopcontracten staat niets vermeld....
Alvast hartelijk dank voor je reactie
Tuimelaar |
|
|
|
 |
|