|
Auteur |
Bericht |
michelle227
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 19:28 Onderwerp: Buurvrouw betaalt maar niet |
|
|
Wij wonen in een portiekwoning op de bovenste etage, onder mij woont een buurman en helemaal beneden een buurvrouw. Er is een slapende VVE. Alleen de opstalverzekering loopt via de VVE.
In december 2011 kregen wij een lekkage. Op dat moment was ik hoogzwanger, dus dat kwam niet op het goede moment. Het dak was al erg oud en aan vervanging toe. Mijn man heeft op dat moment geprobeerd met materiaal om lekkages te verhelpen de lekkage te doen stoppen. Dit kostte enkele tientjes en wij hebben ook netjes van de buurman en buurvrouw ieder 1/3 deel ontvangen.
De lekkage was echter niet verholpen. Inmiddels was onze dochter geboren, die lieten we bij ons op de slaapkamer slapen tot we een oplossing gevonden hadden.
We hebben verschillende offertes aangevraagd, dit resulteerde in bedragen van € 6.000 tot € 9.000 plus eventueel bijkomende kosten. Nu weten wij dat onze buren dit gewoonweg niet kunnen betalen.
Uiteindelijk had mijn man op internet een website gevonden waar je materiaal kan bestellen en het zelf kan leggen. Wij hebben alles wat we nodig hadden op een rijtje gezet en kwamen uit op een bedrag van ongeveer € 1.500. De buurvrouw was op dat moment onbereikbaar. De buurman was het eens dat we het op deze manier zouden doen.
Wij hebben het materiaal besteld en betaald. Mijn man is 5 dagen keihard aan het werk geweest om het dak netjes opnieuw te doen. Gelijk de eerste dag dat hij bezig was kwam de buurman aan met € 500.
Toen hij klaar was, was inmiddels ook de buurvrouw weer thuis. Ze vond dat we een goede oplossing hadden en was erg tevreden over het resultaat. Ze kon het niet gelijk betalen, maar ze zou netjes haar deel betalen...
En toen begon alle ellende, elke keer weer andere smoesjes. In december 2012 was ze opeens weg. In februari 2013 kwam ze weer terug. Haar verklaring: van haar nieuwe vriend had ze een vakantie in Spanje gehad. Natuurlijk vroeg ik haar naar het geld. Ze wachtte op antwoord van de bank en volgende week zou ze het horen. 1,5 week later weer de buurvrouw aangesproken, ze had nog niets gehoord, maar het zou gaan om een hypotheek zodat ze gelijk al haar andere schulden af kon betalen.
We proberen haar elke keer maar te bellen, maar ze neemt niet op. Met een ander telefoonnummer geprobeerd en ze zegt nu dat haar dochter het geld komt brengen, maar als het kan wel in termijnen. Dit heeft ze 2 weken geleden gezegd en inmiddels is het radiostilte. Er is niemand thuis en haar telefoon neemt ze niet meer op en smsjes worden niet beantwoord.
500 euro is voor ons gewoon een hoop geld en we kunnen het goed gebruiken. Omdat het op een vriendelijke manier niet lukt, wil ik andere stappen ondernemen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Moet ik hiervoor de rechtsbijstandsverzekering inschakelen? Of een deurwaarder?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 21 jun 2013 9:48 Onderwerp: |
|
|
Ja, u moet hiervoor uw rechtsbijstandverzekering inschakelen. |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: do 11 jul 2013 0:56 Onderwerp: |
|
|
Ik zou overwegen om de VVE zo actief mogelijk te maken. Dus inclusief maandelijkse bijdrage om een reserve op te bouwen en een bestuur. Om kosten te besparen kun je zelf bestuurder worden i.p.v. een professionele VVE-beheerder. Gelet op het geldgebrek bij de buren is 10-50 euro per maand makkelijker op te hoesten dan 500 ineens.
Ik zou denken dat de buurman en jij (indien jullie een meerderheid qua stemrecht hebben in de VVE een geldig besluit hebben genomen tot vervanging, afhankelijk van het bepaalde in de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement. Het probleem ligt hem dan 'alleen' bij de daadwerkelijke betaling door een lid van de VVE voor de kosten. |
|
|
|
 |
MvR
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 11 jul 2013 20:41 Onderwerp: |
|
|
Ik zou er op proberen te sturen dat de buurvrouw een overeenkomst ondertekent waarin zij haar schuld aan jullie erkent. In deze overeenkomst kan je dan ook de betalingstermijnen opnemen. Wanneer een termijn wordt overschreden, dan kan je stappen ondernemen om het bedrag te incasseren en bestaat er geen twijfel meer over de echtheid van de vordering. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 13 jul 2013 13:17 Onderwerp: |
|
|
Het is dan wel verstandig het verschuldigde bedrag voluit in letters en handgeschreven te vermelden, of de hele overeenkomst met de hand te schrijven. De overeenkomst heeft dan dwingende bewijskracht tussen partijen. |
|
|
|
 |
|