|
Auteur |
Bericht |
dawn01
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 13:14 Onderwerp: Burgerlijk Procesrecht: Beslag |
|
|
Op welke wijze kan een schuldeiser erachter komen welke voor verhaal vatbare vermogensbestanddelen zijn schuldenaar heeft?
Zelf denk ik hieraan, maar wellicht weet er iemand nog een aanvulling?
Kadaster voor roerende zaken
Kvk voor ondernemingen
Beslag onder x grote banken om na te gaan of daar krediet staat.
|
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 21:42 Onderwerp: |
|
|
Misschien een vraag voor iemand met praktijkervaring (wat ik niet ben).
Ik dacht, nadat de deurwaarder het exploit verzonden heeft en de termijn voor betaling verstreken is (art. 439 Rv), gaat hij langs bij de schuldenaar en kijkt zoekend rond naar wat hij in beslag zal nemen (art. 443 en 444 Rv). Bij die doorzoeking zal hij ook wel bankafschriften tegenkomen.
Art. 475g Rv over derdenbeslag: een schuldenaar is verplicht aan een deurwaarder [..] zijn bronnen van inkomsten op te geven. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 04 dec 2012 16:24 Onderwerp: Re: Burgerlijk Procesrecht: Beslag |
|
|
dawn01 schreef: | Op welke wijze kan een schuldeiser erachter komen welke voor verhaal vatbare vermogensbestanddelen zijn schuldenaar heeft?
Zelf denk ik hieraan, maar wellicht weet er iemand nog een aanvulling?
Kadaster voor roerende zaken
Kvk voor ondernemingen
Beslag onder x grote banken om na te gaan of daar krediet staat.
|
De enige roerende zaken die je in het Kadaster (althans, in de openbare registers beheerd door het Kadaster) zult aantreffen, zijn te boek gestelde schepen (art. 85 e.v. Kadasterwet) en luchtvaartuigen (art. 92 e.v. Kadasterwet). Verder is het Kadaster vooral van belang om onroerende zaken op te sporen.
Als de schuldenaar een natuurlijk persoon is, kan de deurwaarder informatie inwinnen over de voor deze persoon inhoudingsplichtige (werkgever, uitkeringsinstantie, pensioenfonds, e.d.), en kan dus blijken van een mogelijke derde onder wie beslag kan worden gelegd. |
|
|
|
 |
|