|
Auteur |
Bericht |
Niels Laarhuis
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 16:25 Onderwerp: Burgemeester een A of B bestuursorgaan. |
|
|
Mijn vraag is heel simpel eigenlijk. Is een burgemeester´een bestuursorgaan? en is het dan een A of een B orgaan.
Art. 1:1 lid 1 sub a Awb.
De burgemeester van de gemeente is in de zin van de Awb een bestuursorgaan, dat zegt art. 1:1 lid 1 sub a Awb.
(of is het toch een B orgaan?)
Verder heb ik art. 6 gemeentewet
Art. 2:1 BW
en Art. 123 GW erbij gebruikt.
Ik blijf steken bij de vraag of de burgemeester krachtens publiekrecht is ingesteld. (Omdat hij niet rechtstreeks wordt gekozen.) |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 17:03 Onderwerp: |
|
|
Je redeneert met je laatste zinsnede verkeerd, gekozen zijn is voor jou gelijk aan bestuursorgaan.
Je moet in de literatuur maar eens nalezen wat onder een b-orgaan zo ongeveer valt. Volgens mij valt het kwartje dan wel. Met 2:1 BW was je goed op weg waardoor je de rechtspersoonlijkheid krachtens publiekrecht hebt.  _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 17:14 Onderwerp: |
|
|
Waar staat dat een a-orgaan rechtstreeks zou moeten zijn gekozen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Niels Laarhuis
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 18:02 Onderwerp: |
|
|
Kort door de bocht:
Publiek= ( a-orgaan) en privaatrechtelijk = ( b-orgaan
Een burgemeester is dus een a-orgaan..  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 21:42 Onderwerp: |
|
|
De gemeente is een krachtens publiekrecht opgerichte rechtspersoon (artikel 2:1 BW). De burgemeester is een orgaan van de gemeente. Daarom is het een A-orgaan in de zin van artikel 1.1 lid 1 onder a van de Awb. Immers, in dat artikel van de Awb staat wat ik hierboven schrijf. "Een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld" Dus het gaat niet om de burgemeester maar om het rechtspersoon die krachtens publiekrecht moet zijn ingesteld (i.c. de gemeente). |
|
|
|
 |
|