Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bruto uurloon geschil
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RDM

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 16:50    Onderwerp: Bruto uurloon geschil Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste experts,

Niemand hoopt ooit om juridisch advies in te winnen, maar jammer genoeg is ook voor mij de tijd gekomen.

Een maand geleden ben ik bij een restaurant naar binnen gelopen met de vraag of ze nog keukenhulp zochten. Het antwoord was "ja", en ik begon de volgende dag nog in de keuken. Vervolgens naar m'n bruto uurloon gevraagd, ze hebben mij gezegd dat dit 6,70 betrof.

Het uitbetalen ging via een payrolling systeem genaamd Kolibrie. Kolibrie heeft een tabel waarin a.) het bruto uurloon voor de werknemer (mij) staat en een tabel b.) waarin het bedrag staat dat de werkgever uiteindelijk moet betalen.

Vanaf het begin af aan heeft mijn baas dus het bruto uurloon dat de werkgever uiteindelijk moet betalen (te weten 6,70) gebruikt, zo ook in mijn contract die zowel door mij als door Kolibrie ondertekend is. Nu ben ik echter voor 3,60 netto per uur uitbetaald gekregen (dit is het minimumloon voor een 18-jarige). Mocht ik van te voren hebben geweten dat dit mijn uurloon zou zijn (netto) zou ik nooit bij het desbetreffende restaurant in dienst zijn gegaan.

Net mijn arbeidscontract er bij gepakt, dubbel gechecked en ja hoor; het bruto uurloon bedraagt 6,70.

Sta ik in mijn recht als ik die 6,70 als bruto uurloon eis? Dit is inmmers vanaf het begin verteld en staat in mijn contract. Het gaat hier (naar mijn idee) om een foute interpretatie van de loontabel door mijn baas. Deze bestaat namelijk uit een werknemers bruto loon en een werkgevers brutoloon. Logischerwijs is het werkgeversloon hoger dan het werknemers brutoloon ivm bijkomende kosten. Naar mijn inziens is dit zijn fout en niet de mijne en heb ik gewoon recht op een uurloon van 6,70 over mijn gewerkte uren.

Ieder die zijn advies/mening kwijt wil wordt enorm gewaardeerd Smile

Mvg,
Robin

Laatst aangepast door RDM op ma 04 jul 2011 19:03, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is volgens je salarisstrookje je bruto uurloon? Deel brutoloon door het aantal gewerkte uren. Dat je netto veel minder krijgt kan er ook mee te maken hebben dat er te veel loonheffing wordt ingehouden.

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reactie. Ik snap wel degelijk dat er een verschil zit tussen bruto en netto uurloon, ik ben bang dat mijn probleem niet duidelijk is.

De tabel ziet er alsvolgt uit:

Leeftijd: 18
Bruto uurloon: 3,90
Bedrag dat werkgever betaald: 6,70

Mijn baas heeft dus gezegd dat ik 6,70 bruto per uur zou gaan verdienen. Echter heeft hij dus de fout gemaakt om het bedrag dat hij moet betalen te verwarren met het (minimum) bruto uurloon.

Dit heeft hij ook op mijn contract gezet en deze is ondertekend.

Nu is dat inmiddels gewijzigd naar wat het moet zijn, namelijk de 3,90 per uur. Hier heb ik niet voor getekend, mijn vraag is of dit zomaar kan?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dus...

Je hebt een overeenkomst voor dat andere bedrag (6,70)!

Als het een payrol bedrijf is, dan gelden er meestal ook een soort van uitzendvoorwaarden. Indien dat het geval is dan betekent dat dus dat jouw baas jou redelijk gemakkelijk kan "ontslaan".

Dat laat onverlet dat jij voor de reeds gewerkte uren wel het overeengekomen salaris kan eisen. Het overeengekomen bedrag is niet dermate dat jij wist of behoorde te weten dat dat bedrag niet correct was.

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt natuurlijk recht op het overeengekomen bruto uurloon van € 6,70.

Wie is er volgens het contract de werkgever? Het bedrijf waar je werkt, of het payrollbedrijf? Dit bepaalt waar je moet klagen.

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enorm fijn dat jullie antwoorden, zat er namelijk behoorlijk over in.

Volgens het contract is het Payroll bedrijf (Kolibrie) de werkgever en mijn baas de opdrachtgever. Echter heeft Kolibrie niks fout gedaan, mijn baas heeft foute gegevens gestuurd.

Nu heeft mijn baas waarschijnlijk contact opgenomen met Kolibrie dat de uurlonen gewijzigd moeten worden, maar dat kan toch zomaar niet (zonder mijn "toestemming, laat staan me niet op de hoogte te stellen).
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RDM schreef:
Volgens het contract is het Payroll bedrijf (Kolibrie) de werkgever en mijn baas de opdrachtgever. Echter heeft Kolibrie niks fout gedaan, mijn baas heeft foute gegevens gestuurd.

Het is voor jou niet van belang wat je baas heeft gedaan. Kolibrie is jouw werkgever, dus Kolibrie dient jou € 6,70 per uur te betalen. Hoe Kolibrie en het bedrijf waar je werkt het onderling regelen is hun zaak.

Je moet dus bij Kolibrie aankloppen en op het contract wijzen dat blijkbaar door of namens Kolibrie als werkgever is ondertekend.

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom bedankt, dit scheelt weer een ferme discussie met mijn baas.
Ik bel morgen dus met kolibrie op en wijs hun erop dat mij is uitbetaald met een uurloon (bruto) van 3,90 terwijl in het ondertekende contract staat dat er een bruto uurloon van 6,70 is afgesproken.

Ze zullen wellicht komen met het verhaal van een wijziging, dat mijn baas (in de zin van: baas van het restaurant) zich vergist had.

Hoe kan ik hier het beste op reageren? En indien Kolibrie de 6,70 per uur niet wilt uitbetalen, wat is dan mijn volgende stap?
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste TS,

Bona Fides heeft gelijk, het payroll bedrijf is in feite uw werkgever geworden (en dus uw aanspreekpunt, wat het bedrijf en de payroll bedrijf onderling hebben, dat is niet uw probleem), dus ligt uw vordering van het loon bij Kolibrie. Echter.... wat is uw contract.... is het een klein contract van een paar maanden, dan kan het misschien slim zijn om pas na afloop of verlenging van het contract actie te ondernemen. Een loonvordering blijft 5 jaar geldig, of te wel, binnen een tijdsgrens van 5 jaar kunt u actie ondernemen.

Het blijft een vervelende kwestie, maar u moet het actie moment bepalen, want als u het momenteel niet kan hebben om geen contract verlenging te krijgen, dan kan het slim zijn om eventjes onder deze omstandigheden te blijven werken en als er geen verandering in komt, een loonvordering in te stellen als u een andere baan heeft.

Een mogelijkheid is om u te laten informeren over de formele handelingen bij een juridisch loket, en dan zelf uw (door een juridisch loket gecontroleerde) verdediging te voeren (kantonrechter mag u uw zelf verdedigen, of laten bijstaan door zo ongeveer iedereen), of kunt kijken of u voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking kunt komen. Maar geen twijfel: u staat in uw recht (dit is gebaseerd op uw informatie)
RDM

BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo even een kleine update, we hebben m'n baas (van het restaurant, dus niet Kolibrie) een paar weken de tijd gegeven om het "vriendelijk" op te lossen, hij zei dat hij er achter aan ging maar nog niks van gehoord.

Eergister heeft m'n vader een formele brief opgesteld waarin hij tot 15 augustus de tijd geeft om het verschil van de 95,5 gewerkte uren te betalen. Hij heeft mijn baas (dus niet kolibrie) aansprakelijk gesteld omdat hij de opdrachtgever is, en hij dit dus met kolibrie moet regelen.

Ook staat er in dat als er na 15 augustus geen reactie is geweest we het uit handen geven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat m'n baas het hier op aan laat komen aangezien het om pak hem beet 400 euro gaat (wat voor een 18 jarige vakantiewerker toch best veel is Smile).

Ik houd jullie op de hoogte! Nogmaals thanx voor alle reacties.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RDM schreef:
Hij heeft mijn baas (dus niet kolibrie) aansprakelijk gesteld omdat hij de opdrachtgever is, en hij dit dus met kolibrie moet regelen.

Tja.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RDM schreef:
Zo even een kleine update, we hebben m'n baas (van het restaurant, dus niet Kolibrie) een paar weken de tijd gegeven om het "vriendelijk" op te lossen, hij zei dat hij er achter aan ging maar nog niks van gehoord.

Eergister heeft m'n vader een formele brief opgesteld waarin hij tot 15 augustus de tijd geeft om het verschil van de 95,5 gewerkte uren te betalen. Hij heeft mijn baas (dus niet kolibrie) aansprakelijk gesteld omdat hij de opdrachtgever is, en hij dit dus met kolibrie moet regelen.

Ook staat er in dat als er na 15 augustus geen reactie is geweest we het uit handen geven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat m'n baas het hier op aan laat komen aangezien het om pak hem beet 400 euro gaat (wat voor een 18 jarige vakantiewerker toch best veel is :)).

Ik houd jullie op de hoogte! Nogmaals thanx voor alle reacties.

Jouw baas is niet verplicht om de overeenkomst na te komen. Hij is namelijk NIET jouw werkgever. Het is ook echt niet verstandig om dit uit handen te geven, want een zaak tegen de restaurantbaas ga je geheid verliezen. Je dient dan ook Kolibrie aansprakelijk te stellen, dan maak je wel kans op succes (behoorlijk veel zelfs...).

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij is iets niet duidelijk. Als ik je goed begrijp ben je dienst van het Pay-roll bedrijf. Dit betekent dat het arbeidscontract met hen is gesloten zoals andere reageerders terecht al hebben geschreven. Vervolgens schrijf je dat het pay-roll (jouw formele werkgever) uitbetaald volgens een bepaalde tabel en je ook in overeenstemming met deze tabel betaald hebt gekregen.

De restauranteigenaar heeft weliswaar een hoger loon vermeld, maar wat is de status van het document waarin zij dit deed, nu zij kennelijk niet degene zijn met wie jij de arbeidsovereenkomst sloot?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds