|
Auteur |
Bericht |
Anton Rongen
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 jan 2007 15:52 Onderwerp: Brandschade auto |
|
|
Hallo,
onlangs heeft mijn auto brandschade opgelopen.
Plastic delen zoals de spiegel, sierstrip en een stuk bumper zijn gesmolten.
De oorzaak hiervan is een brand aan de geparkeerde auto erlangs. Waarschijnlijk brandstichting echter het onderzoek is nog niet afgerond.
Nu was ik enkel WA verzekerd en mijn verzekerings-maatschappij geeft aan mij niet verder te helpen. Ik heb ook geen rechtsbijstand.
Ik heb dus aangifte gedaan. Slachtofferhulp gesproken ivm de schade.
De opties zijn:
Dader opsporen indien brandstichting en deze aansprakelijk stellen.
Eigenaar auto aansprakelijk stellen en daarmee zijn verzekering.
Waarborgfonds. Nu heb ik aan jullie de volgende vragen:
Heb ik nog andere mogelijkheden?
Wat zijn mijn kansen om de schade vergoed te krijgen?
Wat als de eigenaar me niet wil helpen om het op zijn verzekering te verhalen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 1:01 Onderwerp: Re: Brandschade auto |
|
|
Anton Rongen schreef: | Wat als de eigenaar me niet wil helpen om het op zijn verzekering te verhalen? |
Zijn verzekeraar zal slechts betalen wanneer de eigenaar aansprakelijk is. Als de eigenaar aansprakelijk is, zou het van hem niet verstandig zijn om zijn verzekering niet in te schakelen.
Of de eigenaar hier ook echt aansprakelijk is, is mij niet duidelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anton Rongen
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 9:15 Onderwerp: Re: Brandschade auto |
|
|
bona fides schreef: | Zijn verzekeraar zal slechts betalen wanneer de eigenaar aansprakelijk is. Als de eigenaar aansprakelijk is, zou het van hem niet verstandig zijn om zijn verzekering niet in te schakelen.
Of de eigenaar hier ook echt aansprakelijk is, is mij niet duidelijk. |
Mocht het géén brandstichting zijn en een technisch mankement aan de auto, kan de eigenaar daar wel aansprakelijk voor zijn of is dit enkel als hij in gebreke is gebleven? Zal een technisch onderzoek zo uitgebreid zijn? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 0:50 Onderwerp: |
|
|
Dat is een goede vraag.
Als de eigenaar zelf niets te verwijten valt, is de eerste vraag of er sprake is van een onrechtmatige daad. Als je zegt "nee", ben je snel klaar.
Maar er is op zich wel een inbreuk op jouw eigendomsrecht. Vanuit dat uitgangspunt is het de vraag of die inbreuk valt toe te rekenen aan de eigenaar van de andere auto. Volgens art 6:162 lid 3 BW is dit het geval wanneer het gebeuren is te wijten aan de schuld van die eigenaar (de aanname was dat dit niet het geval is), maar ook wanneer de oorzaak "krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt".
"krachtens de wet" biedt hier denk ik geen uitkomst.
Wat zeggen de in het (maatschappelijk) verkeer geldende opvattingen?
Redenerend vanuit de risico-aansprakelijkheden die wél in de wet staan (bijv. aansprakelijkheid voor opstallen) zou ik denken: geen aansprakelijkheid. Maar wie het weet mag het zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Toon J.M. van Kalveen Gast
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 17:31 Onderwerp: Waar claim je de schade? |
|
|
Er is weinig meer aan mogelijkheden en wat zijn de genoemde waard?
Dader opsporen indien brandstichting en deze aansprakelijk stellen.
Is taak van de politie. Bij de politie aangeven dat je op de hoogte wilt blijven van het onderzoek Is er een dader en komt er een zitting dan kun je voegen voor de schade.
Eigenaar auto aansprakelijk stellen en daarmee zijn verzekering.
Kan een optie zijn. De auto van deze eigenaar is de veroorzaker van de brandschade. In ieder geval is overleggen met zijn verzekeraar gewenst. Je kunt de verzekeraar rechtstreeks benaderen. Misschien via de eigenaar het meest elegant.
Waarborgfonds.
Is geen optie in dit stadium, omdat in dit geval er geen sprake is van een onbekende dader, die volgens de WAM verzekerd diende te zijn. De directe veroorzaker (de auto nevens) is bekend en vermoedelijk wel verzekerd en heeft ook schade.
Succes en laat eens horen hoe het verder is gegaan. |
|
|
|
 |
Anton Rongen
|
Geplaatst: za 03 nov 2007 18:42 Onderwerp: |
|
|
Het is als volgt afgelopen, ik heb geen cent gezien, tevens niet de eigenaar van de auto in brand.
Politieonderzoek werd gesloten na een paar dagen, onvoldoende aanknopingspunten.
Verzekering van de eigenaar gaf ook niet thuis.
Eigen verzekering ook niet, echter wel een excuusbrief gehad na het doen van beklag hierover. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 03 nov 2007 19:31 Onderwerp: |
|
|
En het waarborgfonds? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anton Rongen
|
Geplaatst: za 03 nov 2007 19:45 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En het waarborgfonds? |
Waarborgfonds is er enkel en alleen bij blikschade o.i.d veroorzaakt door aanrijding. |
|
|
|
 |
|