MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 10 jul 2010 20:33 Onderwerp: Braakliggend terrein gemeente naast erf; kopen of onderhoud? |
|
|
Beste juristen,
Ondanks het mooie weer, een vraag.
Mijn vader en ik waren vandaag in de tuin aan het werk, een typische onderneming voor de zaterdag.
Op een gegeven moment bogen wij onze hoofden over het volgende:
de kavel van mijn vader is gelegen naast een kavel van de gemeente; een van oorsprong braakliggend stuk grond, inmiddels vol met onkruid, grote struiken en zelfs een boom kan men vinden op de kavel (hoogte circa 10 m).
Deze struiken en de boom veroorzaken hinder; zo hebben we op ons erf bijvoorbeeld minder zonlicht vanwege de lengte van de boom, vinden we voortdurend takken en bladeren op ons erf en ziet het gemeentelijk perceel er niet uit in de wijk omdat het niet onderhouden wordt. Naast het gemeentelijk grond woont onze buurvrouw, circa 4 meter van onze erfafscheiding. Dit betekent dan ook dat het gemeentelijk perceel slechts 4 meter breed is, verder is het net zo lang als onze kavel, zeg, 25 meter.
Korte schets belangrijkste feiten:
- het gemeentelijk perceel is m.i. te klein om het concreet een bestemming toe te wijzen;
- wij ondervinden hinder van de huidige vegetatie op het perceel;
- wij kunnen het perceel beter onderhouden dan de gemeente en zorgen dat het perceel een functie krijgt (tuin b.v.) en in het straatbeeld past.
Concreet mijn vraag:
Welke stappen kan ik tegen de gemeente nemen om deze problematiek uit de wereld te helpen?
Zelf dacht ik aan het volgende: het kopen van de gemeentelijke grond indien de gemeente instemt. Indien zij hiermee niet instemt; het afdwingen van gemeentelijke onderhoud van het perceel (toevoeging: een vriend vertelde me dat een gemeentelijke boom van een bepaalde lengte niet te dicht op een particuliere kavel mag staan)
Bij voorbaat dank voor uw reacties. Aanvullende informatie zal ik verstrekken indien noodzakelijk. Veel details zijn in dit verband belangrijk natuurlijk, ik heb de hoofdlijnen slechts uiteengezet. |
|