|
Auteur |
Bericht |
wouz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 14:50 Onderwerp: Boete zonder proces verbaal |
|
|
Dames en heren,
Normaal gesproken volgt een boete op een proces verbaal, of een foto van een flitspaal. Voordat het CJIB contact op neemt is er dus al een bepaalde kennisgeving/bewijs van het strafbare feit bekend.
Stel dat er een overtreding begaan wordt waarvan geen sprake is van een foto of geel papiertje, maar wat volgt uit bijv. een notering van de naam - is dat dan geldig? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 15:21 Onderwerp: |
|
|
Heb je het over een WAHV-boete of een strafrechtelijke boete?
Een strafbaar feit kan op ongeveer alle denkbare manieren bewezen worden, mits maar wordt voldaan aan de wettelijke bewijsminima. Of de notering van de naam voldoende is om de rechter te overtuigen van de schuld van de verdachte kan ik niet beoordelen, dat hangt helemaal af van de omstandigheden.
Bij een WAHV-boete gelden zelfs die bewijsminima niet (want bestuursrecht). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
wouz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 15:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Heb je het over een WAHV-boete of een strafrechtelijke boete?
Een strafbaar feit kan op ongeveer alle denkbare manieren bewezen worden, mits maar wordt voldaan aan de wettelijke bewijsminima. Of de notering van de naam voldoende is om de rechter te overtuigen van de schuld van de verdachte kan ik niet beoordelen, dat hangt helemaal af van de omstandigheden.
Bij een WAHV-boete gelden zelfs die bewijsminima niet (want bestuursrecht). |
Nee, er is in deze geen sprake van een verkeersovertreding. Waar ik eerder op doel is bijvoorbeeld een overtreding als openbare dronkenschap.
Wanneer hierbij alleen een naam genoteerd wordt, en geen PV uitgeschreven wordt - is er mijns inziens officieel alleen sprake van een waarschuwing? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 16:02 Onderwerp: |
|
|
Ligt eraan wat de agent ermee doet. Als hij op het bureau een proces-verbaal opmaakt en naar de OvJ stuurt, kan in principe worden vervolgd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ceza
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: zo 30 nov 2008 4:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ligt eraan wat de agent ermee doet. Als hij op het bureau een proces-verbaal opmaakt en naar de OvJ stuurt, kan in principe worden vervolgd. |
hallo
ik ben vandaag aangehouden door een agent omdat ik geen voldoende bandenprofiel had van mijn auto.
1e agent heeft me geen geel briefje (pt) geschreven.
agent heeft wel mijn naam en adres genoteerd op zo'n kladblok en heeft me vertelt dat ik een proces verbaal zou krijgen en dat de justitie het zou bepalen hoe hoog de boete zou zijn.
nu vraag ik me af of ik thuis alsnog een boete opgestuurd kan krijgen of niet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 30 nov 2008 18:06 Onderwerp: |
|
|
zie het eerdere antwoord (boven je post) van bona fides. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|