|
Auteur |
Bericht |
jaapoor
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 16:19 Onderwerp: Boete door rood rijden |
|
|
Vorige week heb ik een boete gekregen voor door rood rijden.
De situatieschets is als volgt.
Ik fiets door rood op een kruispunt en wordt 300m verderop aangehouden met de mededeling dat ik door rood ben gereden. De politie stond daar en hield meerdere fietsers aan. Ze vertelden dat er iemand bij het stoplicht zelf stond en doorgaf wie er door rood fietsten. Nu wil ik bezwaar maken tegen die boete op grond dat de bekeurende agent mij niet op heterdaad heeft betrapt en er dus ook geen bewijs is voor mijn door rood fietsen.
Heeft dit beroep kans van slagen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 16:49 Onderwerp: |
|
|
Nee, geen kans.
Ten eerste is het maar de vraag of heterdaad hier wel van belang is. Volgens mij ben je niet echt aangehouden (gearresteerd).
Ten tweede was er wel degelijk sprake van heterdaad. Dat je door rood reed is gezien, en vlak daarop ben je aangehouden. Dat de agent die je heeft aangehouden (als daar al sprake van is) je niet zelf heeft gezien doet er niet toe. Als iemand op straat roept "houd de dief!", dan mag jij de persoon waarom het gaat aanhouden.
Dat er geen bewijs zou zijn klopt niet. Er stond iemand bij het stoplicht die je heeft gezien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jaapoor
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 16:51 Onderwerp: |
|
|
Staande houden en bekeurd is dan misschien een betere term. Maar 1 getuige is toch geen getuige of is dat iets wat alleen in films zo is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 17:21 Onderwerp: |
|
|
Die getuige was zelf ook opsporingsambtenaar, neem ik aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
KMvdB
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 71
|
Geplaatst: zo 27 jun 2010 23:17 Onderwerp: |
|
|
Agenten leggen een eed af. Daarnaast hoeven ze niet met 2 te zijn, maar is een enkele verklaring reeds voldoende. Wanneer de zaak voorkomt beroept de agent zich op zijn eed en de rechter gaat daarin mee.
In principe is dit erg gevoelig voor fraude en misbruik door een agent met kwade bedoelingen.
Je gaf zelf aan door rood te zijn gereden. Dus in principe is de boete terecht opgelegd. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 jun 2010 7:33 Onderwerp: |
|
|
KMvdB schreef: | Agenten leggen een eed af. Daarnaast hoeven ze niet met 2 te zijn, maar is een enkele verklaring reeds voldoende. Wanneer de zaak voorkomt beroept de agent zich op zijn eed en de rechter gaat daarin mee.
In principe is dit erg gevoelig voor fraude en misbruik door een agent met kwade bedoelingen.
Je gaf zelf aan door rood te zijn gereden. Dus in principe is de boete terecht opgelegd. | De gemarkeerde bijstelling hoeft er m.i. om voor zich sprekende redenen niet bij. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 28 jun 2010 15:10 Onderwerp: |
|
|
[edit] niks te melden, fout geklikt [/edit] _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|