|
Auteur |
Bericht |
Barrie9292
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 13:39 Onderwerp: Boete baldadigheid. Onterecht? |
|
|
Hallo allemaal,
Ten eerste wil ik even kwijt dat ik niet zeker weet of deze vraag op dit forum thuis hoort maar ik hoop toch dat iemand mij er mee kan helpen.
Een aantal weken geleden kwamen ik en 2 vrienden na het uitgaan erachter dat alle 3 onze fietsensleutels kwijt waren. (kan bijna geen toeval zijn) Eenmaal bij onze fietsen aangekomen bleek 1 ervan ook gestolen te zijn. Uit frustratie hebben 2 van mijn vrienden toen tegen een andere fiets aangetrapt en ik tegen een paaltje. JA een paaltje We hebben daar nog een aantal minuten rondgehangen en gewoon met elkaar gepraat over wat we nu moesten doen. Even later kwam er een politieauto aanrijden. Wij dachten oh die kunnen ons wel helpen, maar in plaats van hulp kregen we een bekeuring voor baldadigheid. Mensen van de politie hadden ons tegen de fiets zien trappen op bewakingscamera's. We zijn een dag later nog bij het politiebureau geweest om verhaal te halen maar de vrouw wou de boete toch echt niet intrekken. Op oudjaars avond kreeg ik de bekeuring binnen. 180 euro!! Er is verder ook geen aangifte gedaan door personen van schade aan de fiets. (want er is ook waarschijnlijk door de trap geen schade aangericht)
Is er nog een mogelijkheid om dit aan te vechten?
Alvast bedankt![/list] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 16:04 Onderwerp: |
|
|
Aanvechten kan altijd, maar de boete lijkt me geheel terecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 16:22 Onderwerp: Re: Boete baldadigheid. Onterecht? |
|
|
Barrie9292 schreef: | Er is verder ook geen aangifte gedaan door personen van schade aan de fiets. (want er is ook waarschijnlijk door de trap geen schade aangericht) |
Je weet dus niet eens zeker of er geen schade was? Daarnaast ken ik weinig fietsen die er tegen kunnen dat er twee man tegen aan trappen! Het is eigenlijk gewoon schandalig dat je tegen een fiets gaat trappen, omdat je zelf je eigen sleutels bent kwijt geraakt!
Maar goed... juridisch gezien kun je kijken naar wat er jou precies verweten wordt. Je maakte misschien wel onderdeel uit van een groep, maar je kon je moeilijk onttrekken aan een eenmalige uitspatting als het trappen tegen het fiets. Toch denk ik niet dat dat argument je zal helpen, aangezien je zelf ook op baldadige wijze hebt gehandeld. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 16:28 Onderwerp: |
|
|
Voor baldadigheid maakt het niet uit of de fietsen daadwerkelijk zijn beschadigd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Barrie9292
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 17:09 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik zal kijken wat ik met de informatie ga doen.
Groetjes. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 17:28 Onderwerp: |
|
|
Tja, jij zou inderdaad kunnen aanvoeren dat je slechts tegen een paaltje hebt getrapt en dat je niets te maken had met het trappen tegen fietsen. Als de beelden niet weerspreken dat het ging om een primaire reactie van individuen, zou dat wel kans maken. Een trap tegen een paaltje lijkt me nog geen baldadigheid, want brengt geen gevaar of nadeel te weeg. (Wel een beetje afhankelijk van het soort paal, natuurlijk. Er zijn ook palen die je met een flinke trap scheef krijgt of iets dergelijks. Dan valt zo'n trap wel degelijk (minimaal) onder baldadigheid.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|