Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
kan zakelijk h...
Verjaring bela...
Reliable Stati...
Force justice ...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 03 jun 2025 16:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Blote voeten in supermarkt
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bjorn van de Sand

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 11:22    Onderwerp: Blote voeten in supermarkt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeden dag!

Ik ga op blote voeten door het leven en ben daar gisteren voor het eerst op aangesproken bij een supermarkt. De beveiliging verzocht mij (vriendelijk) volgende keer schoenen aan te doen ivm aansprakelijkheid als ik mijzelf zou verwonden. Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen, al zou ik nooit een supermarkt aanklagen als ik in glas sta op hun terrein, het is namelijk mijn risico en daar ben ik bewust van.

Nu ben ik een leek en heb ik geen idee hoe ik erachter kan komen wat mijn rechten en de mogelijkheden van de supermarkt zijn. Kunnen jullie mij helpen? Mogen zij mij weigeren als ik op blote voeten wil lopen? Er is zover ik weet nergens een bordje met dresscode oid te vinden.

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Op deze site staat wat informatie over het winkelverbod:
http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=5330

Het lijkt erop dat onder voorwaarden een mondeling, of schriftelijk winkelverbod kan worden opgelegd, als iemand in strijd handelt met de huisregels. Bij een mondeling winkelverbod geldt, dat de waarschuwing steeds herhaald moet worden, als de betreffende persoon weer terugkomt. Het mag niet discriminerend zijn.

Als u op blote voeten in een scherf stapt, is de supermarkt mijns inziens inderdaad aansprakelijk op grond van art. 6:173 BW (risicoaansprakelijkheid voor gebrekkige roerende zaken), of op grond van art. 6:185 BW indien de supermarkt producent is van het product (productaansprakelijkheid).

Met vriendelijke groet,

Marja
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een particulier, zoals een supermarktbeheerder (in wiens naam hier wordt opgetreden), mag in beginsel zelf bepalen wie hij toelaat en wie niet. Hij mag hierbij niet discrimineren op grond van huidskleur, geslacht, seksuele geaardheid, en dergelijke. In dit geval is weigering je toe te laten beslist niet van alle redelijkheid ontbloot.

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik ga blootvoets door het leven, al 57 jaar lang
In supermarkten word ik geweerd evenals in overheidsgebouwen.
Zelfs in Spanje werd ik naar de deur geleid toen ik aangifte ging doen van diefstal uit mijn auto. Eerst schoenen aan doen.
Het geld dus niet alleen in Nederland.
De regels worden gesteld op dezelfde wijze als iemand die niet wilt dat er in zijn huis wordt gerookt of dat iemand niet wilt dat je je schoenen aan houd als je bij hem binnen komt. Wettelijk is daar niets over geregeld.
Ik heb standaard iets bij me wat lijkt op zooltjes zodat ik, als ik weer word aangesproken op mijn blote voeten ik die zooltjes tevoorschijn kan halen.
In discussie ga ik niet meer.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2012 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh my... dacht je net tijdens je co-schap psychiatrie alles al gezien te hebben ...

Even los van de aansprakelijkheidsissues, teneinde de hygiëne te bewaren (en dan heb ik het niet alleen over de wanstaltige staat van je voeten en hun hygiëne, maar ook als je een wondje oploopt op straat en vervolgens bloed gaat verspreiden) is het ook niet zo gek van supermarkthouders om te verlangen dat je of gewoon schoenen aantrekt of anders gewoon je boodschappen thuis laat bezorgen. Doe met je eigen leven wat je wilt, maar val anderen er niet mee lastig.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de constructieve reacties. Ik vind het jammer en zou het graag aanvechten, maar het lijkt niet anders te zijn. Voortaan dan altijd maar een paar schoenen mee sleuren Smile
Myranya

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2012 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de beveiliger rustig zeggen dat het risico op een verwonding zeer klein is, en dat als er iets gebeurd je natuurlijk gewoon je eigen verantwoording neemt. Hoogstwaarschijnlijk is dat voldoende. Eventueel kan je nog de opmerking maken dat veel pumps/damesschoenen glad kunnen zijn, maar dat die toch ook niet verboden zijn? Hooguit wordt daarvoor gewaarschuwd (denk aan 'natte vloer' bordjes) maar niet meer dan dat.

Ik loop al 16 jaar blootsvoets, en die enkele keer dat mij dit gezegd is, was het na een korte uitleg zoals dit gewoon okay, en was ik welkom. Ben in het totaal maar 2x ergens geweigerd waar men niet naar mijn uitleg wilde luisteren, en ik ben op heel wat plaatsen geweest, winkels, restaurants, hotels, ziekenhuizen, openbaar vervoer, echt overal waar een gewoon mens heengaat in 16 jaar. Ik heb dus wel goede ervaringen met 'discussies'. Misschien helpt 't dat ik vrouw ben en heel klein van stuk, en kom weinig intimiderend over. Van mannen hoor ik vaker dat 't op 'welles-nietus' uitkomt.
Myranya

BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2012 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dr.dunno
Het spijt mij zulke vooroordelen in een Nederlands forum te zien; ik hoor dit soort dingen wel veel van Amerikanen maar kom het hier zelden tegen.

Ten eerste, voeten zijn *veel* sterker dan mensen denken, en het risico op een verwonding is erg klein. In de 16 jaar dat ik blootsvoets loop, heb ik nog NOOIT een bloedende snee opgelopen, en ik kom regelmatig in de binnenstad, bij de glasbak en andere plaatsen waar veel meer glas ligt dan in een winkel, waar natuurlijk eens een scherfje kan achterblijven maar gebroken flessen en potten op zich direct worden opgeruimd. Zelfs een splinter of doorn komt maar zo'n 1x per jaar voor. Het risico is dus echt niet groot, ben wel eens uitgegleden op mode-laarsjes zonder enig profiel in de zool, en wel eens gestruikeld over een losse veter, toen ik nog schoenen droeg -die dan maar verbieden? Dat doet niemand, vrouwen mogen zo met hoge hakken of platform zolen de winkel in, zelfs op dagen dat 't regent en er dus grote kans is dat er natte/gladde plekken op de vloer zijn. Dit soort regels zijn dus niet zo logish als je op het eerste gezicht denkt, maar veel eerder een knee-jerk reactie op iets onbekends.

Ook in het geval dat er eens iets misgaat en je een beetje bloed; dat kan dus met je handen ook gebeuren. Ik heb regelmatig een klein wondje aan m'n handen, van het klussen en tuinieren enzo, nu zorg ik wel dat het niet meer bloed als ik ga winkelen en anders doe ik er een pleistertje op, maar kan niet garanderen dat dat voor iedereen telt. Kan ook onderweg gebeuren, heb me in de tijd van de kartonnen treinkaartjes eens een papier-sneetje gesneden aan zo'n ding, dat bloedde dus wel en had alleen een papieren zakdoekje, geen pleister bij me. Handschoenen verplicht dus maar?

Sowieso verspreiden we veel meer ziektes via onze handen. Onze voeten bevinden zich op of vlakbij de grond en blijven daar ook (het beeld van mensen met hun voeten op een stoel in een cafe of het OV even niet meegerekend; daar heb ik ook een hekel aan!), terwijl we met onze handen veel eerder aan ons gezicht zitten, en aan voedsel (zelfs als je je handen wast voor het eten, wie eet er nooit een koekje oid zonder handen te wassen), zodat de viezigheid ons lichaam binnen kan komen. En reken maar dat we een hoop 'vuil' oppikken; het is minder zichtbaar vuil maar zeker als je medicijnen gestudeerd hebt, moet je toch weten dat we dat niet met het blote oog kunnen beoordelen. Deurknoppen, handvaten (ook van winkelwagentjes en -karretjes), leuningen, stangen, tafeltjes in 't OV, zitten allemaal vol met bacteriën.

Interessant ook misschien om te weten dat ik al jaren regelmatig in het ziekenhuis kom (voornamelijk begeleiden van m'n moeder, zelf ben ik 2x 2 daagjes ziek geweest in die 16 jaar, terwijl ik daarvoor vaak ziek was!) en het daar nooit een probleem is. Soms krijg ik even zo'n knee-jerk 'zou je dat nu wel doen' reactie, maar na kort die handen/voeten vergelijking gemaakt te hebben, altijd direct gelijk gekregen van medisch personeel!

Over anderen lastig vallen, het is gewoon een keuze van kleding/uiterlijk, en ik val niemand daadwerkelijk mee lastig; alles wat ik vraag is dat *wij* mogen winkelen of uit eten mogen gaan zonder lastig gevallen te worden. Want onze keuze is niet daadwerkelijk vies of gevaarlijk, alleen anders.
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Myranya

Ik ben het met vrijwel je hele betoog eens, althans steun je in je opmerkingen.

Echter de andere kant van het verhaal is net zo eenvoudig. Indien ik in mijn huis niet toesta dat er gerookt wordt, wordt er niet gerookt door mijn gasten.

Hetzelfde geldt voor de eigenaar van de supermarkt.

BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
@ Myranya

Ik ben het met vrijwel je hele betoog eens, althans steun je in je opmerkingen.

Echter de andere kant van het verhaal is net zo eenvoudig. Indien ik in mijn huis niet toesta dat er gerookt wordt, wordt er niet gerookt door mijn gasten.

Hetzelfde geldt voor de eigenaar van de supermarkt.

Da's wel zo, in principe mag een eigenaar van een winkel van je vragen of je een rode clownsneus opzet. Maar mogen werknemers dat ook? Het is mijn ervaring dat deze verzoeken -in Nederland tenminste!- zelden van de eigenaar komen, en zeer zelden daadwerkelijk vastgestelde regels zijn. De enkeling die mij aansprak deed zo 'spur of the moment' omdat hij/zij dacht iets te zien wat een waarschuwing waard was, maar het was nooit de eigenaar, en in geen enkel geval was er een daadwerkelijke regel tegen blote voeten bij dat bedrijf.

Zelfs als het wel de eigenaar betreft, als iets duidelijk als een verzoek/vraag gesteld wordt en er geen vastgelegd voorschrift is, mag je toch gewoon proberen er iets van te zeggen? Zoals ik al schreef, mijn ervaringen met gewoon rustig op op ingaan en bovengenoemde punten maken zijn uitstekend, verzoek meerdere keren binnen enkele zinnen ingetrokken.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Myranya schreef:
Zelfs als het wel de eigenaar betreft, als iets duidelijk als een verzoek/vraag gesteld wordt en er geen vastgelegd voorschrift is, mag je toch gewoon proberen er iets van te zeggen? Zoals ik al schreef, mijn ervaringen met gewoon rustig op op ingaan en bovengenoemde punten maken zijn uitstekend, verzoek meerdere keren binnen enkele zinnen ingetrokken.

Natuurlijk mag dat, en je kunt natuurlijk altijd proberen de eigenaar te spreken te krijgen.

Overigens vind ik het wel een interessante vraag of de overheid burgers zonder schoeisel mag verbieden het stadhuis te betreden om bijv. een rijbewijs of paspoort aan te vragen, een stem uit te brengen, of een raadsvergadering bij te wonen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2012 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Myranya
Ook ik was een reactie op de kortzichtige Dr. Dunno aan het formuleren, maar zou het niet beter kunnen dan jij al hebt gedaan. Het is wel duidelijk dat er nog steeds mensen zijn die uit een soort 'angst voor het afwijkende' reageren zonder eens goed na te denken, maar juist van een psychiater (in wording) zou je een bredere mensvisie, een tolerantere houding mogen verwachten.
Barefootroeland

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2012 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Bjorn van de Sand
Laat je niet ontmoedigen! Op blote voeten lopen is fijn, gezond en goed voor je spieren (en niet alleen die in je voeten; mijn rugklachten zijn aanzienlijk afgenomen sinds ik op blote voeten loop). In mijn woonplaats Houten heb ik gelukkig nooit problemen in winkels, in Utrecht, Den Haag en Amsterdam ook niet, maar voor de zekerheid kun je het beste een paar lichte espadrilles of teenslippers bij je hebben, schoeisel dat je snel kunt aantrekken (en dus ook zo weer uit hebt Very Happy )
dr.dunno

Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2012 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Myranya schreef:
@Dr.dunno
Het spijt mij zulke vooroordelen in een Nederlands forum te zien; ik hoor dit soort dingen wel veel van Amerikanen maar kom het hier zelden tegen.

(...)

Over anderen lastig vallen, het is gewoon een keuze van kleding/uiterlijk, en ik val niemand daadwerkelijk mee lastig; alles wat ik vraag is dat *wij* mogen winkelen of uit eten mogen gaan zonder lastig gevallen te worden. Want onze keuze is niet daadwerkelijk vies of gevaarlijk, alleen anders.

Dit heeft niks met vooroordelen te maken, ik ben een medisch professional en heb dus een andere kijk op de zaken dan jij en andere medische leken hier op het forum.

Het is verder niet interessant hoe jij het lopen op blote voeten beleeft, wij als maatschappij vinden het niet aanvaardbaar in situaties waarbij de hygiëne in het geding kan komen en bij twijfel kan het gewoon niet. Je kunt ook niet je recht om op blote voeten te lopen afdwingen naar de supermarktmanager en de ziekenhuishygiënist binnen het ziekenhuis, ongeacht wat het personeel ervan vindt (die hebben daar niks over te zeggen en zijn ook niet eindverantwoordelijke).

Bovendien, jouw logica volgende, misschien moeten we dus ook maar huisdieren gaan toelaten in ziekenhuizen en supermarkten, want we lopen allemaal op hetzelfde voetpad, toch? En we kunnen ook prima een personeelstoilet zetten in dezelfde ruimte als waar vleeswaren worden gesneden, want dierenvlees zit na de slacht rauw toch al vol met ziektenverwekkers. En waarom handen wassen voor je aan de verse kipfilet zit, als je toch met braden de ziektenverwekkers kapot bakt. Nee natuurlijk doen we niet. En het gaat er ook niet om of jij de risico's aanvaardbaar vindt met welke banale redenering je jezelf dan ook eigen hebt gemaakt, het gaat er juist om dat je niet het recht hebt om andere mensen te confronteren met de consequenties van je keuzes als die wel een weerslag op hen hebben. Nog daargelaten dat er wet- en regelgeving is die dit soort banaliteit in de weg staat.

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2012 2:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ehhhhhhhh, mensen op blote voeten zijn voor anderen echt niet schadelijker dan mensen die met hun schoenen op straat of wie weet waar hebben gelopen.... Rolling Eyes
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds