Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
nogsteedsstudent
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 11:48 Onderwerp: Bijkomende kosten niet in verhouding met hoofdsom |
|
|
Best mensen,
Enkele maanden geleden twee brieven ontvangen van de deurwaarder met een hoofdsom van 71,69 euro en incassokosten van 13,31 euro. Hier had ik niet op tijd op gereageerd en wegens omstandigheden is het me aan mijn aandacht ontsnapt.
Vandaag ontvang ik weer een brief, de kosten bedragen nu echter 410.75 euro. Ten opzichte van de hoofdsom (71,69) vind ik de bijkomende kosten niet in verhouding en absurd.
De kosten zijn als volgt ingedeeld:
Hoofdsom 71,69
Verschuldigde rente 1,07
Incassokosten 13,31
Executiekosten 107,62
Kosten derdenbeslag 138,47
Kosten overbetekening 78,59
Totaal 410,75
Ik vraag me nu af, is dit toegestaan? Een verhoging van bijna 500%!
Ben benieuwd naar de reacties, voel je vrij om te reageren.
Gr,
nogsteedsstudent |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 12:37 Onderwerp: Re: Bijkomende kosten niet in verhouding met hoofdsom |
|
|
nogsteedsstudent schreef: |
De kosten zijn als volgt ingedeeld:
Hoofdsom 71,69
Verschuldigde rente 1,07
Incassokosten 13,31
Executiekosten 107,62
Kosten derdenbeslag 138,47
Kosten overbetekening 78,59
Totaal 410,75
Ik vraag me nu af, is dit toegestaan? Een verhoging van bijna 500%! |
De incassokosten zijn nog niet bij wet vast gelegd (verbeter mij als dit onjuist is), maar incassobureaus hanteren een percentage van ongeveer 15% tot 20% van de hoofdsom. In jouw casus hebben zij ongeveer 18% van de hoofdsom gebruikt.
De hoogte van het bedrag van de executiekosten ligt aan de werkzaamheden die de incassobureau/gerechtsdeurwaarder heeft moeten doen. Denk aan het uitbrengen van een dagvaarding, het overhandigen van het vonnis van de rechtbank (de uitspraak) en het leggen van beslag. Een gerechtsdeurwaarder heeft als enige het recht om executiekosten te rekenen. (zie: art. 2 lid 1 sub c Gerechtsdeurwaarderswet)
Ik verwijs u graag naar het volgende artikel voor een overzicht van de kosten van ambtshandelingen die in de meeste gevallen gerekend worden: “art. 2 Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders”
De kosten die inrekening zijn gebracht zijn standaard en ook bij een hoofdsom van € 71,69,- |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 13:55 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De incassokosten zijn nog niet bij wet vast gelegd (verbeter mij als dit onjuist is) |
Bij deze. Vorig jaar is 6:96 BW aangepast. De maximale vergoedingen zijn nu in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten geregeld. Voor natuurlijke personen is niet van dit besluit af te wijken.
Het besluit kent echter een minimum van € 40,--. De door de deurwaarder genoemde € 13,31 is aanmerkelijk lager.
Ik mis in de opstelling echter kosten van betekening en griffierecht. Dat duidt er op dat de deurwaarder geen (verstek)vonnis nodig had, maar de beschikking had over een dwangbevel. Dwangbevelen kunnen door diverse bestuursorganen worden uitgevaardigd om hun vorderingen te incasseren zonder dat een gang naar de rechter nodig is.
Dat kan ook de lage incassokosten verklaren, omdat het Besluit alleen geldt voor civiele zaken. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|