|
Auteur |
Bericht |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 0:06 Onderwerp: Bijeenroeping ALV van een vereniging |
|
|
Een commissie van een vereniging waar ik lid van ben is bezig met het evalueren van de statuten en het HR. Ze hebben mij een juridisch vraag gesteld die ik op het moment niet in mijn eentje kan beantwoorden, omdat ik daar op dit moment de middelen voor ontbeer. Vandaar dat ik hem aan jullie voorleg.
Op het moment staat in de statuten vermeld dat de bijeenroeping:
- Schriftelijk moet gebeuren.
- Uiterlijk 7 dagen voor aanvang.
- Bij de oproep moet een agenda zijn bijgevoegd.
In het HR staat de bijeenroeping vergezeld moet gaan van de voorstellen die op de ALV moet worden behandeld.
Deze praktijk zorgt ervoor dat er jaarlijks erg veel post naar de leden moeten worden gestuurd. Dit kost natuurlijk veel geld, en men is dan ook bezig met het onderzoeken van alternatieven. Men denkt aan de volgende constructie:
- Aan het begin van het jaar wordt naar alle leden een brief verstuurd met de data van alle ALV's van dat jaar. Hierbij is van belang op te merken dat op deze vereniging slechts 1 maal per jaar een kans is om lid te worden. Indien de uitnodiging na dat moment wordt verstuurd, zal deze dus ook alle leden die het recht hebben op de ALV's aanwezig te zijn bereiken.
- Een week voor aanvang van de ALV wordt per e-mail een herinnering gestuurd met daarbij als bijlage de agenda en de te behandelen voorstellen.
Is er juridisch gezien iets aan te merken op deze constructie, indien de statuten en het HR deze mogelijk maken?
Ik heb op het moment enkel een wettenbundel beschikbaar als juridische bron. Artikel 2:41 BW, dat de bijeenroeping van de ALV behandelt, lijkt geen problemen te geven. Zien jullie andere bezwaren? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 11:39 Onderwerp: |
|
|
Heb ook alleen een wettenbundel en zie geen andere bezwaren. Wel is een besluit tot statutenwijziging nodig (oproepen ALV art. 2:42 BW, notariële akte, art. 2:43 lid 5 BW). |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 20:45 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je input! Goed dat je vermeldt dat voor een statutenwijziging bijzondere regels gelden, al waren we daar al van op de hoogte.
Is er misschien iemand in de gelegenheid de groene serie privaatrecht oid er op na te slaan? |
|
|
|
 |
|