|
Auteur |
Bericht |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 okt 2013 10:46 Onderwerp: Bezoek mag incidenteel overnachten; waar ligt de grens? |
|
|
Volgens een huurcontract van een kamer is het de huurder toegestaan bezoek incidenteel te laten overnachten. Vraag is: Waar ligt de grens? Is dat bij één nacht per week, bij vier nachten per week? Is daar jurisprudentie over? Of hebben jullie uit andere bronnen een wijs advies? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 31 okt 2013 12:57 Onderwerp: Re: Bezoek mag incidenteel overnachten; waar ligt de grens? |
|
|
vast en goed schreef: | Volgens een huurcontract van een kamer is het de huurder toegestaan bezoek incidenteel te laten overnachten. Vraag is: Waar ligt de grens? Is dat bij één nacht per week, bij vier nachten per week? Is daar jurisprudentie over? Of hebben jullie uit andere bronnen een wijs advies? |
Daar waar de grens niet duidelijk is, zal die grens telkens door een rechter bepaald moeten worden, aan de hand van de concrete omstandigheden van het geval.
Persoonlijk denk ik het volgende:
4 nachten in één week, en de rest van het jaar niet: incidenteel
iedere maandag, elke week: stelselmatig _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
vast en goed
|
Geplaatst: ma 04 nov 2013 9:49 Onderwerp: |
|
|
Nog andere suggesties? Eén keer per week? Twee keer per week? Ik heb geen idee! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 nov 2013 10:52 Onderwerp: |
|
|
vast en goed schreef: | Nog andere suggesties? Eén keer per week? Twee keer per week? Ik heb geen idee! | Heb althans zelf aan de gegeven suggestie niets toe te voegen. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 04 nov 2013 11:03 Onderwerp: |
|
|
vast en goed schreef: | Nog andere suggesties? Eén keer per week? Twee keer per week? Ik heb geen idee! |
Ik ben bang dat er geen antwoord in de jurisprudentie te vinden is op jouw vraag. Het gebruik van het woord incidenteel is in ieder geval niet aanbevelenswaardig om op te nemen in een overeenkomst (afspraak). Aan de hand van de betekenis (uit bv. de Van Dale) zul je jouw uitleg van de bedoeling van het woord "incidenteel" moeten toelichten.
Hoogstwaarschijnlijk gaat dit nog steeds om de kwestie van de twee huurders, waarvan er één wil samenwonen, maar de ander niet een derde persoon erbij wil hebben. In dat geval doe je er goed aan om de afspraken te concretiseren, en een maximum aantal keer per week af te spreken. "Incidenteel" is niet handig in ieder geval... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 04 nov 2013 14:34 Onderwerp: |
|
|
Ik zou een concrete afspraak eerder een wat langere periode laten beslaan. Bijvoorbeeld een x-aantal dagen per jaar, zodat het-nichtje-uit-Amerika-die-een-weekje-overkomt ook gewoon kan blijven logeren.
Het probleem is natuurlijk wel de controleerbaarheid. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
pleitnota
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 65
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 0:25 Onderwerp: |
|
|
Ligt er ook een beetje aan wat je over en weer hebt afgesproken. In mijn contract staat bijvoorbeeld geen hinder veroorzaken. Daar valt geluidsoverlast ook onder. BTW staat er niks over overbewoning? |
|
|
|
 |
vast en goed
|
Geplaatst: wo 13 nov 2013 15:24 Onderwerp: |
|
|
Nee, niks over overbewoning. Wel dat permanente medebewoning niet is toegestaan. |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: di 19 nov 2013 20:59 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij eigenlijk dat de grens ligt op het moment wanneer het echt vervelend wordt voor de andere huurder. Hinder wat staat daar over? |
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 20 nov 2013 20:02 Onderwerp: |
|
|
Laten we het eens omdraaien, kunt u aangeven hoe vaak er overnacht wordt? Zijn er daarnaast omstandigheden die spreken in het voor-/nadeel van het verblijven? (even aannemen dat TS een casus heeft) |
|
|
|
 |
|