|
Auteur |
Bericht |
Machiel
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 176
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 17:05 Onderwerp: Bevoegdheid wijziging of intrekking na voorziening rechter |
|
|
Beste forumgenoten,
Ik ben op zoek naar een juridische publicatie (artikel in een juridisch tijdschrift) en ik kom er via internet (Google, databases, portals van Kluwer en Sdu enz.) niet uit. Het gaat om een artikel dat naar ik inschat ergens tussen 2007 en 2010 is gepubliceerd in het NTB, of het NJB, De Gemeentestem, de AA of een van de jurisprudentietijdschriften. Ik weet het echt niet meer, maar ik het artikel echt nodig.
Het artikel gaat over de problematiek van de status van een besluit (een vergunning of een ontheffing) indien dit besluit door de rechter in beroep bij wijze van zelf voorzien wordt genomen. Volgens de Awb treedt de uitspraak waarin deze voorziening (het nieuwe "besluit") wordt getroffen in de plaats van het vernietigde besluit: art. 8:72, 4de lid. Dit laatste roept namelijk de vraag op of het betrokken bestuursorgaan dezelfde bevoegdheden ten opzichte van dit nieuwe besluit heeft als het dat had ten opzichte van haar eigen, vernietigde besluit? En als dat zo is, is het bestuursorgaan daarbij gebonden (en voor in hoeverre en voor hoelang) aan hetgeen de rechter bij de vernietiging en het vervolgens zelf voorzien heeft overwogen?
To put in a nutshell: mag een gemeente een haar onwelgevallige vergunning die op deze wijze door de rechter in beroep wordt verleend meteen weer intrekken?
Let op: het gaat mij in de eerste plaats om hulp bij het vinden van dit artikel! Weet iemand welk artikel het is of kan iemand mij helpen bij het formuleren van de juiste zoektermen (want dat is het probleem) dan GRAAG!
Maar een leuke discussie hier over deze vraag mag natuurlijk ook
Dank en groet,
Machiel _________________ Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero - |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 17:27 Onderwerp: |
|
|
Wellicht biedt deze jaarrede aanknopingspunten? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Machiel
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 176
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 19:25 Onderwerp: Jaarrede VAR 2010 |
|
|
Dank! Ik was zelf ook aanwezig bij deze VAR-bijeenkomst, maar ik had deze rede nog niet op papier. Het lost mijn probleem nog niet op maar wellicht kan ik met de voetnoten en verwijzingen in dit stuk verder. _________________ Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero - |
|
|
|
 |
|