|
Auteur |
Bericht |
reco3
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 15:53 Onderwerp: Betekenis uitspraak op bezwaarschrift |
|
|
Hallo,
Wat houdt deze uitspraak in? Krijg ik nu de boete of niet?
Uitspraak
Uw bezwaarschrift is ongegrond. U dient uw vergunning in uw voertuig te plaatsen. Aangezien er geen geldig vergunning 2013 in het voertuig lag, wordt uit coulance de opgelegde naheffingsaanslag pakeerbelasting vernietigd. Indien er opnieuw een naheffingsaanslag pakeerbelasting wordt opgelegd omdat er geen vergunning 2013 is geplaats, zal de naheffingsaanslag niet opnieuw worden vernietigd.
Groeten rens |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 15:57 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan een bestuursorgaan in een beslissing op bezwaar zowel oordelen dat het bezwaarschrift ongegrond is, als een andere beslissing nemen. De beslissing op bezwaar is immers een rechtmatigheids- en doelmatigheidstoets met een volledige heroverweging van het besluit door het bestuursorgaan. Kort gezegd is uw bezwaar dus ongegrond verklaard, maar heeft het bestuursorgaan toch het besluit gewijzigd in de zin dat u geen naheffingsaanslag meer krijgt opgelegd. U krijgt de boete dus niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 16:13 Onderwerp: |
|
|
Het bezwaar ongegrond verklaren en het aangevochten besluit toch herroepen is wel merkwaardig.
De Awb schrijft dat niet voor dat een besluit gegrond of ongegrond moet worden verklaard, maar volgens mij is het hoogst ongebruikelijk om bij het herroepen van het besluit van "ongegrondheid" van het bezwaar te spreken.
Vermoedelijk wilde het bestuursorgaan tot uitdrukking brengen dat het aangevochten besluit rechtmatig was. Het wordt herroepen omdat het bestuursorgaan tot een andere belangenafweging is gekomen, niet omdat het besluit onrechtmatig is bevonden. Dit maakt verschil voor het vergoeden van kosten die de belanghebbende heeft moeten maken (art. 7:15 lid 2 Awb). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 17:10 Onderwerp: |
|
|
Is het dan eigenlijk geen nieuw besluit, genomen samen met een beslissing op bezwaar? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 17:51 Onderwerp: |
|
|
Nee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 18:31 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Is het dan eigenlijk geen nieuw besluit, genomen samen met een beslissing op bezwaar? |
Dit zou wel een erg rare constructie vormen! Zoals bonafides aangeeft hebben ze waarschijnlijk aan willen geven dat het besluit wel rechtmatig was, maar de omstandigheden er toe noopte om het besluit te vernietigen. Ik vraag me trouwens af of deze vorm wel toelaatbaar is? Waarom niet gewoon gegrond verklaren en aangeven dat de strekking van de volledige heroverweging er toe heeft moeten leiden dat er een andere balans is gemaakt mbt de betrokken belangen.. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 19 mei 2013 8:19 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Is het dan eigenlijk geen nieuw besluit, genomen samen met een beslissing op bezwaar? |
Een beslissing op bezwaar is altijd een besluit (vgl. art. 7:1 lid 2 Awb). |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 mei 2013 9:15 Onderwerp: |
|
|
jeroen1989 schreef: | svdongen schreef: | Is het dan eigenlijk geen nieuw besluit, genomen samen met een beslissing op bezwaar? |
Dit zou wel een erg rare constructie vormen! Zoals bonafides aangeeft hebben ze waarschijnlijk aan willen geven dat het besluit wel rechtmatig was, maar de omstandigheden er toe noopte om het besluit te vernietigen. Ik vraag me trouwens af of deze vorm wel toelaatbaar is? Waarom niet gewoon gegrond verklaren en aangeven dat de strekking van de volledige heroverweging er toe heeft moeten leiden dat er een andere balans is gemaakt mbt de betrokken belangen.. | \
Ze hebben tot uitdrukking willen brengen dat de argumenten in het bezwaarschrift (de bezwaren) onjuist waren en het besluit inderdaad rechtmatig genomen. Daar is niets ontoelaatbaars aan. Jouw alternatief leidt ertoe dat eventueel de kosten van de bewaarprocedure vergoed moeten worden en dat is wel wat vreemd wanneer het daadwerkelijk een vernietiging uit coulance betreft.
Wanneer het een constructie is om de vergoeding van de kosten te ontlopen dan is het uiteraard wel ontoelaatbaar maar dan is de beslissing op bezwaar inhoudelijk onjuist omdat het primaire besluit wel onrechtmatig was. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 24 mei 2013 10:48 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef: | Ze hebben tot uitdrukking willen brengen dat de argumenten in het bezwaarschrift (de bezwaren) onjuist waren en het besluit inderdaad rechtmatig genomen. Daar is niets ontoelaatbaars aan. |
Maar is het gebruikelijk om hiervoor de uitdrukking "bezwaar ongegrond" te gebruiken? Men komt uiteindelijk wel tot een andere afweging en een ander besluit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 mei 2013 8:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | BartL schreef: | Ze hebben tot uitdrukking willen brengen dat de argumenten in het bezwaarschrift (de bezwaren) onjuist waren en het besluit inderdaad rechtmatig genomen. Daar is niets ontoelaatbaars aan. |
Maar is het gebruikelijk om hiervoor de uitdrukking "bezwaar ongegrond" te gebruiken? Men komt uiteindelijk wel tot een andere afweging en een ander besluit. |
Ik vind het lastig om aan te geven of het gebruikelijk is. Ik ben het bij meerdere bestuursorganen tegengekomen in ieder geval. De wet geeft geen standaardformulering en de rechter laat variaties toe dus er is gewoon geen uniformiteit. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 30 mei 2013 12:31 Onderwerp: |
|
|
Het is op zich geen probleem om een bezwaar ongegrond te verklaren en vervolgens toch ambtshalve een vermindering te verlenen.
Echter, kennelijk bestaat er beleid dat de eerste keer dat vergeten wordt de vergunning zichtbaar te plaatsen geen boete wordt opgelegd, maar een waarschuwing wordt gegeven. In zoverre zou dan in dit geval het bezwaar gegrond moeten worden verklaard _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|