|
Auteur |
Bericht |
Limited
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 apr 2012 21:28 Onderwerp: Betekenen van een vonnis binnen de EU |
|
|
Hallo,
Ik ben in 2010 veroordeeld in Belgie. (Niet met verstek)
Ik woonde niet in Belgie maar in Nederland. Het adres was bij justitie bekend.
Ik had geen advocaat.
Het vonnis werd en is op de dag van vandaag niet in Nederland betekend. Ook nadat er een brief aan de rechtbank werd gestuurd is er niet betekend.
Is dit vonnis wel geldig?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zoek een goede advocaat in EU recht, heeft iemand een tip? |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: wo 18 apr 2012 20:38 Onderwerp: Anders verklaard |
|
|
Stel, ik kom in Duitsland voor de rechtbank.
Ik word veroordeeld voor wat dan ook.
Binnen een aantal dagen krijg ik dat vonnis aangetekend toegestuurd met een begleidende brief dat ik binnen een bepaalde termijn bezwaar kan aantekenen tegen dit vonnis. (Dus in beroep kan gaan)
Afhankelijk van het land waarin ik woon is de termijn voor het aantekenen van het bezwaar aangepast. Woon ik buiten Duitsland krijg ik meer tijd.
Stel nu, ik kom voor in Belgie of in Nederland
Ik word ook hier veroordeeld
Gelden hier nu en binnen de EU andere regels?
Is het niet verplicht zo te werk te gaan zoals boven beschreven?
Een ieder heeft toch het recht erop gewezen te worden waarvoor hij is veroordeeld als ook de rechtsmiddelen die hij nog ter beschikking heeft en binnen welke termijn? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 18 apr 2012 21:39 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat het om een civiele zaak gaat? En hoe weet u dat u bent veroordeeld als het vonnis niet is betekend? |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: wo 18 apr 2012 22:05 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een strafrecht, OM en een burgerlijke partij voor eerste aanleg.
Ik weet dat ik veroordeeld ben omdat ik telefonisch contact met de griffier van de rechtbank opgenomen heb.
Ik woonde op dat moment in de UK, adres bekend bij justitie was het NL-Adres.
Op het moment van mijn telefoontje werd mij door de griffier meegedeeld dat ik veroordeeld ben op tegenspraak en dat ik nog een aantal uren heb om beroep te kunnen aantekenen.
Een toevallig voor mij totaal onbekende advocaat die bij de griffier aanwezig was, heeft toen meteen beroep aangetekend.
Het vonnis is tot op de dag van vandaag niet betekend. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 19 apr 2012 19:57 Onderwerp: |
|
|
Hier soortgelijke situatie in mijn omgeving. Iemand veroordeeld, maar nooit vonnis ontvangen. Alleen telefonisch bericht via griffie. Vonnis kon alleen als er betaald zou worden, verstuurd worden. Raar land, Wallonië. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: do 19 apr 2012 21:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is dat vonnis niet geldig volgens Europees recht en is dit allemaal een klacht waard bij het EHVRM.
Ze hebben maximaal geloof ik een jaar tijd om een vonnis te betekenen.
In Duitsland word je netjes op je rechten en plichten gewezen, als dit niet gebeurd heeft justitie een probleem. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 20 apr 2012 0:24 Onderwerp: |
|
|
Is er al een begin gemaakt met de tenuitvoerlegging van het vonnis? Waartoe bent u eigenlijk veroordeeld? |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: vr 20 apr 2012 22:46 Onderwerp: |
|
|
Ja nu na beroep en cassatie ja is de tenuitvoerlegging begonnen, ik ben zwaar veroordeeld voor belachelijke feiten zonder enkele bewijzen, een effectieve gevangenisstraf en een aantal maanden met uitstel erbij een belachelijk hoge geldboete.
Cassatie is ook tot vandaag niet betekend, telefonisch alleen dat het verworpen is.
Ik wil me er verder in het openbaar niet over uitlaten, wie in dit geval denkt dat ie me kan helpen mag mij een berichtje sturen.
Ik ga ervan uit dat een vonnis betekend dient te worden vooral als de beklaagde in het buitenland woont. |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: za 21 apr 2012 15:00 Onderwerp: |
|
|
Als u al beroep en cassatie heeft ingesteld, dan weet ik niet of de niet-betekening u nog kan helpen. Het doel van betekenen is immers om de veroordeelde op de hoogte te stellen van zijn situatie, zodat hij eventueel beroep kan instellen. Als u dat al heeft gedaan, was de betekening kennelijk niet nodig. (Dit schrijf ik zonder de onderliggende regelgeving nauwkeurig te hebben bestudeerd. Als ik meer tijd heb zoek ik het wel even goed uit.) |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 21 apr 2012 15:31 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt inderdaad als een "daad van bekendheid" (ik weet niet of dat ook toepassing vindt in het strafrecht). |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: ma 23 apr 2012 21:21 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier toch niet om het klinken van bekendheid of voor wat dan ook ik veroordeeld ben.
De vraag is of een vonnis binnen de EU en speciaal aan mensen die in een ander land binnen de EU wonen als dat waar ze veroordeeld zijn, betekend moet worden en welke termijnen daaraan zijn verbonden.
Als ik naar een rechtbank bel, en men zegt mij daar dat ik nog vijf minuten heb om beroep aan te tekenen geldt dat volgens mij niet als een betekening van een vonnis.
In bepaalde landen binnen de EU, bijvoorbeeld Duitsland onvoorstelbaar, daar wordt alles netjes betekend. |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: wo 20 jun 2012 23:49 Onderwerp: |
|
|
Ik stel nog een keer mijn vraag in hoop dat ik er een juist antwoord op krijg.
De vraag is of een vonnis binnen de EU en speciaal aan mensen die in een ander land binnen de EU wonen als dat waar ze veroordeeld zijn, betekend moet worden en welke termijnen daaraan zijn verbonden.
Nog een keer een voorbeeld:
Beklaagde woont in Polen en wordt in Belgie veroordeeld.
Het vonnis is in Polen nooit betekend terwijl het adres in Belgie bekend was.
Moet Belgie het vonnis betekenen en hoe lang heeft beklaagde in Polen de tijd beroep aan te tekenen? (Strafrecht) |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: do 21 jun 2012 10:23 Onderwerp: |
|
|
Via het Europees Justitieel Netwerk heb ik twee regelingen kunnen vinden die mogelijk van toepassing zijn. Krachtens art. 7 lid 2 sub g sub (i) van Kaderbesluit 2005/214/JBZ inzake de wederzijdse erkenning van geldelijke sancties kan een lidstaat weigeren een beslissing ten uitvoer te leggen indien "in het geval van een schriftelijke procedure, [de betrokkene] niet in overeenstemming met het recht van de beslissingsstaat persoonlijk of door toedoen van een naar het nationale recht bevoegde vertegenwoordiger in kennis is gesteld van zijn recht om de zaak te betwisten, alsmede van de termijnen voor dat rechtsmiddel". Het is mij niet helemaal duidelijk of de veroordeelde zelf kan verzoeken aan een lidstaat om de erkenning of tenuitvoerlegging om die reden te weigeren, of dat de lidstaat dat zelf mag bepalen. Bovendien weet ik niet of er in uw geval sprake is geweest van een 'schriftelijke procedure'.
Het Kaderbesluit 2008/909/JBZ inzake de erkenning van strafvonnissen waarbij een vrijheidsstraf is opgelegd bevat een vergelijkbare regeling, maar die lijkt alleen te gelden als de procedure niet op tegenspraak is gevoerd. Zie artikel 9 van dat besluit. Het besluit is nog niet door Nederland geïmplementeerd.
Overigens kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat u voortvluchtig bent en een reden zoekt om geen gehoor te geven aan oproepen van de Belgische justitie om uw gevangenisstraf uit te komen zitten. Dat het vonnis niet aan uw adres (dat niet eens uw woonadres is) is betekend lijkt mij weinig relevant als u wel beroep en zelfs beroep in cassatie heeft ingesteld. De bedoeling van de betekening is immers u te wijzen op de mogelijkheden van verzet en beroep. Het is mij verder onduidelijk waar u zelf was tijdens de procedure: als de procedure op tegenspraak was en u geen advocaat had, dan moet u zelf wel bij die zitting aanwezig zijn geweest. Bent u in de tijd tussen de zitting en de uitspraak weer vrijgelaten? Hoe dan ook, volgens mij kunt u het beste contact opnemen met een Belgische advocaat. Eventueel kunt u in overleg met hem een klacht indienen bij het EHRM als u meent dat uw rechten geschonden zijn. |
|
|
|
 |
Limited
|
Geplaatst: do 21 jun 2012 16:14 Onderwerp: |
|
|
Bedankt, voor uw antwoord, uw indruk is echter fout, in tegendeel, ik ben door een aantal gasten en ook door de Belgische justitie zwaar genaait en daar probeer ik tegenaan te gaan. Ik ben niet voortvluchtig en 6 weken zal ik overleven.
Momenteel is de tenuitvoerlegging stopgezet, dus niets aan de hand. |
|
|
|
 |
|