|
Auteur |
Bericht |
trast
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 13:45 Onderwerp: Betaling oud werkgever |
|
|
Beste lezer,
Begin juli 2011 heeft mijn werkgever besloten om loonbetaling in eigen hand te nemen en niet meer via een payroll instantie uit te betalen. Nu vernam ik dat het vakantiegeld dat onlangs ontvangen was niet van het hele jaar was, aangezien we de maanden mei/juni bij een payroll instantie in dienst waren. Deze payroll instantie meldde 3 mailtjes en een maand later enkel: "De reserveringen die openstaand zullen tzt worden uitbetaald."
Maar doen dus geen uitspraak over het bedrag aan vakantiegeld of datum van uitbetalen. Daarnaast heb ik gevraagd naar opgebouwde vakantiedagen waar ik ook geen reactie op krijg. Als part-timer in de horeca bouw je toch ook vakantie dagen op? En hoe krijg je een (oud) werkgever zover om deze uit te laten betalen alvorens deze 'verlopen'?
Hopelijk weet iemand hier meer van, alvast bedankt! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 16:44 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Art. 7:634 lid 1 BW bepaalt de tijd dat u recht heeft opgebouwd op vakantie (ook als part timer).
Art. 7:638 lid 1 BW bepaalt dat de werkgever de werknemer ieder jaar in de gelegenheid moet stellen zijn of haar vakantie op te nemen. Lid 2 de werknemer dient daartoe een verzoek in. Als de werkgever niet reageert, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van werknemer.
Vakantiegeld is volgens mij onderdeel van het loon. Als niet tijdig wordt betaald, gaat de vertragingsschadevergoeding van art. 7:625 BW lopen en de wettelijke rente, art. 6:119 en 120 BW. De vertragingsschadevergoeding is al snel 50%. De wettelijke rente is 4 %.
U zou de werkgever een brief kunnen schrijven, waarin u om vakantie verzoekt en betaling van het vakantiegeld, met de genoemde wettelijke verhogingen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 11 jul 2012 10:54 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Art. 7:634 lid 1 BW bepaalt de tijd dat u recht heeft opgebouwd op vakantie (ook als part timer).
Art. 7:638 lid 1 BW bepaalt dat de werkgever de werknemer ieder jaar in de gelegenheid moet stellen zijn of haar vakantie op te nemen. Lid 2 de werknemer dient daartoe een verzoek in. Als de werkgever niet reageert, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van werknemer.
Vakantiegeld is volgens mij onderdeel van het loon. Als niet tijdig wordt betaald, gaat de vertragingsschadevergoeding van art. 7:625 BW lopen en de wettelijke rente, art. 6:119 en 120 BW. De vertragingsschadevergoeding is al snel 50%. De wettelijke rente is 4 %.
U zou de werkgever een brief kunnen schrijven, waarin u om vakantie verzoekt en betaling van het vakantiegeld, met de genoemde wettelijke verhogingen. |
Hoewel ik niet kan zeggen dat je verhaal niet klopt (want het klopt wel), denk ik dat je voorbij gaat aan de essentie van de vraag/het probleem van de TS.
trast schreef: | Beste lezer,
Begin juli 2011 heeft mijn werkgever besloten om loonbetaling in eigen hand te nemen en niet meer via een payroll instantie uit te betalen. |
Indien je salaris ontvangt van een payroller, dan ben je daar (normaal gesproken) ook in dienst. Nu je voortaan rechtstreeks van jouw (materiele) werkgever betaald krijgt, betekent dat dat jij ook van formele wrkgever bent veranderd. Je bent derhalve uit dienst gegaan bij de payroller.
trast schreef: | Nu vernam ik dat het vakantiegeld dat onlangs ontvangen was niet van het hele jaar was, aangezien we de maanden mei/juni bij een payroll instantie in dienst waren. |
Dat klopt! Vakantiegeld wordt uitbetaald naar rato van hetgeen al opgebouwd is in het afgelopen jaar. Relevant voor jou is in welke maand precies jouw vakantiegeld is uitbetaald.
trast schreef: | Deze payroll instantie meldde 3 mailtjes en een maand later enkel: "De reserveringen die openstaand zullen tzt worden uitbetaald." Maar doen dus geen uitspraak over het bedrag aan vakantiegeld of datum van uitbetalen. |
Er is geen in de wet bepaalde fatale termijn, maar wel is vaste jurisprudentie dat de eindafrekening zo snel mogelijk betaald dient te worden. Indien er een termijn wordt afgesproken wordt doorgaans een maand afgesproken, of de eerstvolgende "gebruikelijke" salarisdatum.
De opmerking tzt doet vermoeden dat het bedrijf het niet zo nauw neemt met die verplichting. Je kunt ze een brief sturen waarin je een termijnstelt en de eindafrekening opeist.
trast schreef: | Daarnaast heb ik gevraagd naar opgebouwde vakantiedagen waar ik ook geen reactie op krijg. Als part-timer in de horeca bouw je toch ook vakantie dagen op? |
Iedereen heeft recht op verlof. Echter soms kan het zijn dat de verlofopbouw verdisconteerd is in het loon. Dit is gebruikelijk bij oproepkrachten.
trast schreef: | En hoe krijg je een (oud) werkgever zover om deze uit te laten betalen alvorens deze 'verlopen'? |
Verlof dat nog openstaat bij einde dienstverband verloopt/verjaart/vervalt niet volgens de termijnen die bij verlof gelden, maar volgens de termijnen die bij verjaring van een geldsom gelden. Die verjaring duurt 3 jaar en kan gestuit worden.
Verlof dient namelijk bij einde dienstverband uitbetaald te worden. Let op dat er over dat tegoed ook nog vakantiegeld verschuldigd is door de werkgever! _________________ "Nusquam est, qui ubique est"
Laatst aangepast door DENNIS79 op wo 11 jul 2012 14:58, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
trast
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 11 jul 2012 14:27 Onderwerp: |
|
|
Marja en Dennis bedankt voor de reacties! Ik leg dit voor bij andere collega's waar dit voor geldt en zal melden wanneer er enige vordering in de zaak zit. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 18:35 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Verlof dat nog openstaat bij einde dienstverband verloopt/verjaart/vervalt niet volgens de termijnen die bij verlof gelden, maar volgens de termijnen die bij verjaring van een geldsom gelden. Die verjaring duurt 3 jaar en kan gestuit worden. | Aan welk wetsartikel denk je? Verjaring bij nakoming van verbintenissen is vijf jaar als we art. 307 lid 1 BW mogen geloven. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 15 okt 2012 11:25 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | DENNIS79 schreef: | Verlof dat nog openstaat bij einde dienstverband verloopt/verjaart/vervalt niet volgens de termijnen die bij verlof gelden, maar volgens de termijnen die bij verjaring van een geldsom gelden. Die verjaring duurt 3 jaar en kan gestuit worden. | Aan welk wetsartikel denk je? Verjaring bij nakoming van verbintenissen is vijf jaar als we art. 307 lid 1 BW mogen geloven. |
Ik heb geen idee waarom ik het destijds zo heb opgeschreven. Waarschijnlijk gewoon een typefout, of misschien ben ik vergeten een tweede relevant argument te noemen; gingen de gedachte sneller dan de vingers .
Hierbij nogmaals:
Indien vaststaat dat er verlof "over" is, dat uitbetaald dient te worden, verjaart dit inderdaad pas na 5 jaar.
Indien er sprake is van een bepaling in de arbeidsovereenkomst op basis waarvan gezegd wordt dat het restant niet uitbetaald zal worden, kan dit beding binnen drie jaar, nadat er gebruik van gemaakt is, vernietigd worden. De verjaring daarvan is dus drie jaar. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|