Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 23:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Betaling achterstallig loon bij faillissement
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Henry

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 21:39    Onderwerp: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ziet ernaar uit dat mijn werkgever binnen korte tijd failliet gaat. Op dit moment heb ik 6 maanden geen salaris ontvangen en nog geen vakantiegeld. Het kan zijn dat tijdens of na het faillissement nog betalingen binnenkomen wat wordt er daarvan eerst betaald?
Het achterstallige salaris of zijn er andere dingen die voorgaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisvakp

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bent u geen lid van de vakbond of heeft u geen rechtsbijstand?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 17:14    Onderwerp: Re: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Henry schreef:
Het ziet ernaar uit dat mijn werkgever binnen korte tijd failliet gaat. Op dit moment heb ik 6 maanden geen salaris ontvangen en nog geen vakantiegeld. Het kan zijn dat tijdens of na het faillissement nog betalingen binnenkomen wat wordt er daarvan eerst betaald?

Een werknemer is een gewone schuldeiser, maar bij een daadwerkelijk faillissement neemt het UWV (gedeeltelijk) de betalingsverplichting over.

zie o.a. http://home.fnv.nl/faq/faq-example.php3?action=titel&titel=Faillissement+en+geld+tegoed+werkgever
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 18:32    Onderwerp: Re: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Henry schreef:

Een werknemer is een gewone schuldeiser, maar bij een daadwerkelijk faillissement neemt het UWV (gedeeltelijk) de betalingsverplichting over.

zie o.a. http://home.fnv.nl/faq/faq-example.php3?action=titel&titel=Faillissement+en+geld+tegoed+werkgever

De werknemer is beter af dan een gewone schuldeiser. Artikel 3:288 sub e (en eigenlijk ook de subs c en d wat betreft pensioen) geeft hem een bevoorrechte vordering op alle goederen, maar wel na de voorrechten op bepaalde goederen en de kosten van de faillietverklaring.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 18:57    Onderwerp: Re: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De werknemer is beter af dan een gewone schuldeiser.

I stand corrected.
Bekijk de homepage
carol.line

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 19:19    Onderwerp: Re: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

De werknemer is beter af dan een gewone schuldeiser. Artikel 3:288 sub e (en eigenlijk ook de subs c en d wat betreft pensioen) geeft hem een bevoorrechte vordering op alle goederen, maar wel na de voorrechten op bepaalde goederen en de kosten van de faillietverklaring.

van het boedelsaldo worden eerst de vergoeding voor de curator betaald en de door hem/haar gemaakte kosten (advertentiekosten e.d.). Daarna worden eventuele boedelschulden betaald. Dit zijn schulden die tijdens het faillissement nog zijn gemaakt, om het faillissement beter te kunnen afwikkelen (maar ook de overgenomen loonbetalingen door UWV). Is er dan nog wat over, dan komen de preferente schuldeisers aan de beurt. Mocht je als werknemer een preferente vordering hebben, dan moeten altijd nog eerst de belastingdienst en de UWV betaald worden. Heel vaak 'piest' de werknemer 'naast de pot'.

Het UWV neemt inderdaad een deel van de loonverplichtingen over, maar wel van slechts maximaal (ik meende) 6 weken voor het faillissement.
Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 11:08    Onderwerp: Re: Betaling achterstallig loon bij faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

carol.line schreef:

Het UWV neemt inderdaad een deel van de loonverplichtingen over, maar wel van slechts maximaal (ik meende) 6 weken voor het faillissement.

Dat klopt. Zie de brochure op www.uwv.nl onder 'werknemer' --> ontslag & werkloosheid --> faillissement werkgever --> brochure 'mijn werkgever kan mij niet meer betalen' (http://www.uwv.nl/Images/WW11000961_tcm4-162.pdf)
Sleepy

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 03 feb 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zaak is in dit geval heb ik begrepen van het UWV dat je je tijdig aanmeldt bij hen... je hoeft je nog niet helemaal in te schrijven maar kan het gewoon melden bij hen... dat is niet alleen voor hun verwerkingstijd maar ook voor jouw aanmelding van belang geloof ik...

Succes ermee verder... het is een hele vervelende situatie om in te zitten... groetjes... Sleepy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds