|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 109
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 11:57 Onderwerp: Besuurswetgeving? |
|
|
Morgen heb ik een tentamen bestuursrecht. Alles is mij wel duidelijk, zat alleen nog met één vraagje in me hoofd....wat valt er allemaal onder bestuurswetgeving? Ik heb de voorgeschreven stof grondig gelezen en de relevantie tussen bestuurswetgeving en andere besluiten van algemene strekking is niet gering, vandaar deze vraag.
M.i. vallen alleen AVV's onder bestuurswetgeving maar ik zet hier mijn vraagtekens bij omdat het boek twijfel zaait.
Ik hoop dat iemand van jullie mij duidelijkheid kan bieden over de vraag wat er onder bestuurswetgeving valt.
vriendelijk bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 11:59 Onderwerp: |
|
|
De term bestuurswetgeving wordt bij mijn weten nooit gebruikt en heeft geen vastomlijnde betekenis, dus je zult er ook geen vragen over krijgen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 12:09 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad bestuurswetgeving is geen aparte term voor een verzameling van specifieke wetten.
Bestuuurswetgeving, als je de term al gebruikt, verwijst denk ik in je boek alleen naar het geheel van wetten en regelingen in het gebied bestuursrecht.
Uit nieuwsgierigheid, welk boek gebruiken jullie? _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 109
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 12:20 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik zie het tentamen met alle vertrouwen tegemoet:P
Bestuursrecht, deel 1 (systeem, bevoegdheid, besluitvorming, handhaving) Boom Juridische uitgevers, Den Haag 2005, 2de druk.
L.J.A. Damen e.a. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 12:37 Onderwerp: |
|
|
Toevallig heb ik dat boek hier ook liggen; L.J.A. Damen, Bestuursrecht, deel 1, randnummer 503 schreef: | Zulke besluiten, inhoudende algemeen verbindende voorschriften, duiden we ook aan met de term bestuurswetgeving. | Waarbij er als uitleg verwezen wordt naar meerdere (eerder behandelde) randnummers. Quote: | Het gaat om wetgeving die door een bestuursorgaan is vastgesteld: het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer (nr. 11) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (nr. 13) zijn door de regering vastgestelde algemene maatregelen van bestuur, de ministeriële verordening voor de afgifte van invalidenparkeerkaarten (nr. 12.) is wetgeving die door de minister is vastgesteld, en de planvoorschriften die behoren bij het bestemmingsplan 'Binnenstad' (nr. 3), zijn algemeen verbindende voorschriften die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. |
NB: Ik gebruik L.J.A. Damen, Bestuursrecht, deel 1, BjU, 2003, dus randnummer 503 en de verwijzingen naar andere randnummers kan incorrect zijn in jouw uitgave. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 12:56 Onderwerp: |
|
|
Ah, Damen gebruikt de term in zijn deel 1 dus duidelijk wel.
Blijkbaar gebruikt hij de term voor "besluiten, inhoudende algemeen verbindende voorschriften". Dus voor wetgeving (avv's) die is uitgevaardigd door het bestuur, daaronder niet begrepen de formele wetgever. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 109
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 12:59 Onderwerp: |
|
|
Dan gaat het dus inderdaad om AVV's....vanwaar die verwarring hieromtrent weet ik inmiddels niet meer. In ieder geval bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 13:06 Onderwerp: |
|
|
Ik zie inmiddels dat de term niet alleen door Damen wordt gebruikt, dus met mijn eerste reactie zat ik ernaast.
Inderdaad alleen AVV's die geen formele wetten zijn. (Formele wetten zijn avv's, maar zijn geen bestuurswetgeving omdat regering+parlement geen bestuursorgaan is.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 24 mrt 2009 0:30 Onderwerp: |
|
|
Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: di 24 mrt 2009 9:21 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger. | Tuurlijk niet. Die AVV's vinden gewoon hun basis in wetten in formele zin; niets aan de hand. En machtenscheiding is weer iets heel anders |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 24 mrt 2009 10:48 Onderwerp: |
|
|
Ehm, machtenscheiding is hier weldegelijk relevant. Als het bestuur/de uitvoerende macht immers wetten maakt vindt concentratie van overheidstaken bij één orgaan/'overheidsmacht' plaats. Je kan daar van alles van vinden, maar de idee van machtenscheiding is daarbij zeker relevant.
Het feit dat dergelijke a.v.v.'s een formeelwettelijke basis hebben stelt mij als zodanig zeker niet gerust. Die wetten kunnen immers min of meer een carte blanche geven aan het bestuur, waardoor iedere garantie die behaald zou kunnen worden door inspraak van het parlement of door het houden van een ingewikkelde procedure geheel wegvalt. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 24 mrt 2009 21:03 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | cia76 schreef: | Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger. | Tuurlijk niet. Die AVV's vinden gewoon hun basis in wetten in formele zin; niets aan de hand. En machtenscheiding is weer iets heel anders |
Dat de avv's gelegitimeerd zijn conform ons constitutioneel systeem, neemt niet weg dat het op gespannen voet staat met het leerstuk van de scheiding der machten. Dit is nu juist een van de onderwerpen die zeer relevant zijn voor dit leerstuk. Er is hier overigens al genoeg over geschreven in de zin van "vervaging van scheiding der machten" etc. Zie ook de reactie van Duch. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 0:01 Onderwerp: |
|
|
Maar het aantal avv's maakt voor de vervaging van de scheiding der machten niet uit. Het wordt wel mogelijk een probleem als de grenzen van de bevoegdheden zoals die in de formele wetten zijn aangegeven, worden opgerekt. Maar dat was niet de oorspronkelijke stelling. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 11:40 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger. |
John Locke schreef: | Maar het aantal avv's maakt voor de vervaging van de scheiding der machten niet uit. Het wordt wel mogelijk een probleem als de grenzen van de bevoegdheden zoals die in de formele wetten zijn aangegeven, worden opgerekt. Maar dat was niet de oorspronkelijke stelling. |
Je hebt in die zin gelijk dat het pure aantal het probleem niet zal zijn. De kans dat er niet een 'echt' probleem is zoals boven weergegeven, wanneer het relatieve aantal 'bestuurswetten' ten opzichte van wetten in formele zin uitdijt, lijkt met echter zeer gering. Kennelijk biedt de formele wetgeving dan immers ruimte aan zeer veel en steeds meer 'bestuurswetten' en wordt de vaststelling van de min of meer concrete a.v.v.'s steeds meer bij het bestuur gelegd, in plaats van bij de wetgever. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 14:55 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | Maar het aantal avv's maakt voor de vervaging van de scheiding der machten niet uit. Het wordt wel mogelijk een probleem als de grenzen van de bevoegdheden zoals die in de formele wetten zijn aangegeven, worden opgerekt. Maar dat was niet de oorspronkelijke stelling. |
Als je het hebt over mijn stelling die ik inbracht n.a.v. dit topic, wil ik zeggen dat ik het woord "aantal" daar niet in heb gebruikt. Ik ben het met je eens dat er naast het kwantitatieve aspect ook een kwalitatief aspect aan het uitgangpunt ten grondslag moet liggen, maar hierover vrooeg jij niet door. In plaats daarvan stelde je dat machtenscheiding hier niets mee te maken heeft. Met dit laatste ben ik het pertinent oneens. Ik durf zelfs te stellen dat het een aperte onwaarheid is. Pas wanneer je de relatie onderkend, kan inhoudelijk ingegaan worden op de vraag welke factoren het genoemde spanningsveld dan beinvloeden.
Overigens hoeft het niet te gaan over het oprekken van de grenzen van bevoegdheden die in de fomele wetten zijn omkaderd, zoals jij stelt. Bestuurswetgeving kan zijn oorsprong gewoon vinden in formele wetten waaraan bestuursorganen zich keurig houden qua bestuurswetgeving, maar waarbij toch sprake is van invloed op het principe van machtenscheiding. |
|
|
|
 |
|