Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besuurswetgeving?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 11:57    Onderwerp: Besuurswetgeving? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Morgen heb ik een tentamen bestuursrecht. Alles is mij wel duidelijk, zat alleen nog met één vraagje in me hoofd....wat valt er allemaal onder bestuurswetgeving? Ik heb de voorgeschreven stof grondig gelezen en de relevantie tussen bestuurswetgeving en andere besluiten van algemene strekking is niet gering, vandaar deze vraag.

M.i. vallen alleen AVV's onder bestuurswetgeving maar ik zet hier mijn vraagtekens bij omdat het boek twijfel zaait.

Ik hoop dat iemand van jullie mij duidelijkheid kan bieden over de vraag wat er onder bestuurswetgeving valt.

vriendelijk bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De term bestuurswetgeving wordt bij mijn weten nooit gebruikt en heeft geen vastomlijnde betekenis, dus je zult er ook geen vragen over krijgen.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad bestuurswetgeving is geen aparte term voor een verzameling van specifieke wetten.
Bestuuurswetgeving, als je de term al gebruikt, verwijst denk ik in je boek alleen naar het geheel van wetten en regelingen in het gebied bestuursrecht.
Uit nieuwsgierigheid, welk boek gebruiken jullie?
MartijnSUB

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik zie het tentamen met alle vertrouwen tegemoet:P

Bestuursrecht, deel 1 (systeem, bevoegdheid, besluitvorming, handhaving) Boom Juridische uitgevers, Den Haag 2005, 2de druk.

L.J.A. Damen e.a.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig heb ik dat boek hier ook liggen;
L.J.A. Damen, Bestuursrecht, deel 1, randnummer 503 schreef:
Zulke besluiten, inhoudende algemeen verbindende voorschriften, duiden we ook aan met de term bestuurswetgeving.
Waarbij er als uitleg verwezen wordt naar meerdere (eerder behandelde) randnummers.
Quote:
Het gaat om wetgeving die door een bestuursorgaan is vastgesteld: het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer (nr. 11) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (nr. 13) zijn door de regering vastgestelde algemene maatregelen van bestuur, de ministeriële verordening voor de afgifte van invalidenparkeerkaarten (nr. 12.) is wetgeving die door de minister is vastgesteld, en de planvoorschriften die behoren bij het bestemmingsplan 'Binnenstad' (nr. 3), zijn algemeen verbindende voorschriften die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.

NB: Ik gebruik L.J.A. Damen, Bestuursrecht, deel 1, BjU, 2003, dus randnummer 503 en de verwijzingen naar andere randnummers kan incorrect zijn in jouw uitgave.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, Damen gebruikt de term in zijn deel 1 dus duidelijk wel.

Blijkbaar gebruikt hij de term voor "besluiten, inhoudende algemeen verbindende voorschriften". Dus voor wetgeving (avv's) die is uitgevaardigd door het bestuur, daaronder niet begrepen de formele wetgever.

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan gaat het dus inderdaad om AVV's....vanwaar die verwarring hieromtrent weet ik inmiddels niet meer. In ieder geval bedankt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie inmiddels dat de term niet alleen door Damen wordt gebruikt, dus met mijn eerste reactie zat ik ernaast.

Inderdaad alleen AVV's die geen formele wetten zijn. (Formele wetten zijn avv's, maar zijn geen bestuurswetgeving omdat regering+parlement geen bestuursorgaan is.)

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Naarmate er meer bestuurswetgeving ten opzichte van wetten in formele zin wordt gemaakt wordt het spanningsveld met de idee van machtenscheiding des te heftiger.
Tuurlijk niet. Die AVV's vinden gewoon hun basis in wetten in formele zin; niets aan de hand. En machtenscheiding is weer iets heel anders
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shocked Ehm, machtenscheiding is hier weldegelijk relevant. Als het bestuur/de uitvoerende macht immers wetten maakt vindt concentratie van overheidstaken bij één orgaan/'overheidsmacht' plaats. Je kan daar van alles van vinden, maar de idee van machtenscheiding is daarbij zeker relevant.

Het feit dat dergelijke a.v.v.'s een formeelwettelijke basis hebben stelt mij als zodanig zeker niet gerust. Die wetten kunnen immers min of meer een carte blanche geven aan het bestuur, waardoor iedere garantie die behaald zou kunnen worden door inspraak van het parlement of door het houden van een ingewikkelde procedure geheel wegvalt.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
cia76 schreef:
Tuurlijk niet. Die AVV's vinden gewoon hun basis in wetten in formele zin; niets aan de hand. En machtenscheiding is weer iets heel anders

Dat de avv's gelegitimeerd zijn conform ons constitutioneel systeem, neemt niet weg dat het op gespannen voet staat met het leerstuk van de scheiding der machten. Dit is nu juist een van de onderwerpen die zeer relevant zijn voor dit leerstuk. Er is hier overigens al genoeg over geschreven in de zin van "vervaging van scheiding der machten" etc. Zie ook de reactie van Duch.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het aantal avv's maakt voor de vervaging van de scheiding der machten niet uit. Het wordt wel mogelijk een probleem als de grenzen van de bevoegdheden zoals die in de formele wetten zijn aangegeven, worden opgerekt. Maar dat was niet de oorspronkelijke stelling.
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

John Locke schreef:
Maar het aantal avv's maakt voor de vervaging van de scheiding der machten niet uit. Het wordt wel mogelijk een probleem als de grenzen van de bevoegdheden zoals die in de formele wetten zijn aangegeven, worden opgerekt. Maar dat was niet de oorspronkelijke stelling.

Je hebt in die zin gelijk dat het pure aantal het probleem niet zal zijn. De kans dat er niet een 'echt' probleem is zoals boven weergegeven, wanneer het relatieve aantal 'bestuurswetten' ten opzichte van wetten in formele zin uitdijt, lijkt met echter zeer gering. Kennelijk biedt de formele wetgeving dan immers ruimte aan zeer veel en steeds meer 'bestuurswetten' en wordt de vaststelling van de min of meer concrete a.v.v.'s steeds meer bij het bestuur gelegd, in plaats van bij de wetgever.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:

Als je het hebt over mijn stelling die ik inbracht n.a.v. dit topic, wil ik zeggen dat ik het woord "aantal" daar niet in heb gebruikt. Ik ben het met je eens dat er naast het kwantitatieve aspect ook een kwalitatief aspect aan het uitgangpunt ten grondslag moet liggen, maar hierover vrooeg jij niet door. In plaats daarvan stelde je dat machtenscheiding hier niets mee te maken heeft. Met dit laatste ben ik het pertinent oneens. Ik durf zelfs te stellen dat het een aperte onwaarheid is. Pas wanneer je de relatie onderkend, kan inhoudelijk ingegaan worden op de vraag welke factoren het genoemde spanningsveld dan beinvloeden.

Overigens hoeft het niet te gaan over het oprekken van de grenzen van bevoegdheden die in de fomele wetten zijn omkaderd, zoals jij stelt. Bestuurswetgeving kan zijn oorsprong gewoon vinden in formele wetten waaraan bestuursorganen zich keurig houden qua bestuurswetgeving, maar waarbij toch sprake is van invloed op het principe van machtenscheiding.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds