Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestuursrechtelijke sanctie(s)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 9:29    Onderwerp: Bestuursrechtelijke sanctie(s) Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoooi
ik heb woensdag een oefenrechtbank maar nou zit ik met een vraag en ik heb al heeeeel lang gezocht maar ik kan het antwoord niet vinden. Als je een verordening hebt van de gemeente en daar staat als je de aanwijzingen van de marktmeester niet terstond opvolgt dan kan je vergunning tijdelijk in getrokken worden. Als mogelijkheid staat er NIET dat je ook een boete kan krijgen. Mag je dan wel een boete geven? Of moet de mogelijkheid tot een boete perse in de verordening staan. En zowieos als er wel boete in zou staan (wat niet het geval is) kan je dan wel een voorwaardelijke boete opgeven??
hoop dat iemand het antwoord weet Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

niehiemandd?? Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt niet verwachten dat je binnen een half uur antwoord hebt. Wat zijn je eigen gedachten over de gestelde vraag?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou ik vermoed zelf van niet, vanwege het legaliteitsbeginsel. Maar ik weet alleen dat dat bij strafrecht zo is, ik heb nog geen bestuursrecht gehad (alleen over de staatsinrichting) Rolling Eyes
en voorwaardelijke boete, je kan toch niet maar een gedeelte boete krijgen?? Dat kan toch alleen met gevangenisstraf?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lianne sla de Algemene wet bestuursrecht er eens op na.
N.B. een vergunning is een beschikking...
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nouuuu ik weet niet hoor, maar ik kan het echt niet vinden??!! Er staat nergens indien een sanctie niet in een verordening wordt genoemd mag zij niet worden toegepast.... En verordening heeft toch niets te maken met een beschikking???! Das meer een besluit lijkt mij
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je formuleert je vraag wat merkwaardig: "als je een verordening hebt van de gemeente ... dan kan je vergunning tijdelijk ingetrokken worden".

In schrijftaal bedoel je: stel de gemeenteverordening schrijft voor dat een marktvergunning kan tijdelijk worden ingetrokken indien je de aanwijzingen van de marktmeester niet terstond opvolgt.

Op grond van het legaliteitsbeginsel moet de bevoegdheid tot het geven van een boete in een voorafgaande wettelijke bepaling zijn vastgelegd. Het kan zijn dat de verordening zegt dat de overtreding strafbaar is, en dat op een andere plaats staat dat strafbaar gestelde overtredingen beboet kunnen worden.

Een voorwaardelijke boete is een boetebeschikking met een voorwaarde. Voor het stellen van voorwaarden is vaak wel een wettelijke basis nodig, maar bij een boete is dat, afhankelijk van de precieze voorwaarde, wellicht niet noodzakelijk. Ik bedoel, als de toezichthouder je vertelt "als je niet binnen 5 minuten je overtreding ongedaan maakt, dan krijg je de boete", dan kun je dat ook als een voorwaardelijke boete (weliswaar nog geen boetebeschikking, want niet schriftelijk).

Legaliteitsbeginsel is een algemeen rechtsbeginsel, maar staat ook in art 16 Gw, art 1 Sr, art 7 EVRM.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op di 19 dec 2006 14:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van de verordening (=besluit) kan de vergunning (= besluit én beschikking) blijkbaar tijdelijk worden ingetrokken.
Als je dit nou eens in je achterhoofd houdt en dan de Awb gaat lezen? De vraag is dan: Kan bij het overtreden van de voorwaarden die gelden bij een bepaalde beschikking ook een boete worden opgelegd? Succes.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: di 19 dec 2006 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

okee dank jullie wel Very Happy .. ik kan het nog steeds niet vinden in de awb maar dat laat ik dan wel zitten
echt irritant dat we wel een zaak krijgen met bestuursrecht maar dat we nog geen bestuurdrecht hebben gehad Confused beetje krom...
maar ik ga er gewoon het beste van maken Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeeeeeeeeeej ben weer terug we hebben de zaak gewonnen Cool
dankjulie wel voor de hulp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 21 dec 2006 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd. Op welke grond? Strijd met het legaliteitsbeginsel?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2006 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dankuuu. Ehmm nou nee het ging er zeg maar over dat iemand de gemeente aanklaagte om een marktvergunning en of dit terecht was etc. en haar vergunning was ook voor 2 dagen ingetrokken en dit vond ze niet terecht omdat het niet voldeed aan de proportionaliteitseis (had een minder zware straf op gelegd moeten worden zoals die boete). Maar de mogelijkheid tot boete geven stond niet in de verordening daarom vroeg ik dat. Was eigenlijk een bijkomend puntje maar we hadden ons verweer heel goed voorbereid. Oefenrechtbank was in de echte rechtbank in utrecht en de rechter zei dat ze onze pleitnota heel erg goed vond en dat ze er bijna niets op aan te merken had Shocked . Vond ik wel een heel leuk compliment voor eertejaarsrechtenstudenten Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds