|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 9:32 Onderwerp: Bestuursrechtelijk optreden, privaatrechtelijk toestemming |
|
|
Stel:
Iemand heeft een akkertje ingericht. Dit is in strijd met het bestemmingsplan en de gemeente wil dit niet legaliseren. De persoon heeft wel privaatrechtelijk een overeenkomst met de gemeente afgesloten voor een erfdienstbaarheid (van het akkertje over het terrein van de gemeente op de openbare weg komen). In hoeverre kun je nu toch nog bestuursrechtelijk optreden tegen het akkertje? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 10:03 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou een recht van overpad in de weg staan aan bestuursrechtelijk optreden tegen gebruik in strijd met het bestemmingsplan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 10:20 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij staat de privaatrechtelijke overeenkomst niet in de weg van bestuursrechtelijke handhaving.
Eventueel van belang is of de overeenkomst tot erfdienstbaarheid 'ten dienste staat' van de strijdige situatie, ivm met mogelijke privaatrechtelijke schadeclaim. De kans op toewijzing van een claim lijkt me echter klein. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 14 jun 2008 10:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Waarom zou een recht van overpad in de weg staan aan bestuursrechtelijk optreden tegen gebruik in strijd met het bestemmingsplan? |
Da's inderdaad de vraag. Ik zat te denken aan vertrouwensbeginsel of een ander beginsel van behoorlijk bestuur. Bij het opmaken van de overeenkomst voor de erfdienstbarheid was immers duidelijk dat het om een akkertje ging. Er is toen kennelijk verzuimd om te wijzen op de onwenselijkheid van dit akkertje. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 14 jun 2008 14:27 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Bij het opmaken van de overeenkomst voor de erfdienstbarheid was immers duidelijk dat het om een akkertje ging. |
Dat "immers" is voor mij niet zo duidelijk. Het nuttig kunnen uitoefenen van het recht van overpad hoeft niet samen te gaan met het illegale gebruik van de grond als akker, lijkt me. Maar ik ken hier de details natuurlijk niet.
Maar inderdaad, als er een link is te leggen tussen de erfdienstbaarheid en het wel/niet mogen optreden tegen het gebruik in strijd met het bestemmingsplan, dan lijkt me dat het vertrouwensbeginsel. Maar nog afgezien van de vraag of aan het bevoegdheidsvereiste is voldaan, lijkt me niet dat hier snel zal zijn voldaan aan het geschiktheidsvereiste. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|