Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besnijdenis minderjarig kind zonder toestemming vader
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anien schreef:
@bona fides, ik maak niet uit het artikel op of de vader ook gezag kon uitoefenen. Zeker gezien de laatste alinea lijkt het erop dat de behandelt arts geen enkele vorm van controle op het gezag heeft uitgevoerd.

Je hebt gelijk. Zie ook mijn edit in de andere draad.

Quote:
Als je zelf ook oudelijk gezag hebt, dan kun je toch niet veroordeeld worden tot het onttrekken van het ouderlijk gezag?

Dat kan wel. HR 15 februari 2005, LJN AR8250:
HR schreef:
3.4. Voorzover in de middelen het standpunt wordt ingenomen dat de verdachte het kind niet aan het gezag en het opzicht van de moeder kan onttrekken in de zin van art. 279 Sr, omdat ook de verdachte het gezag over het kind had, wordt miskend dat degene die (mede) het gezag over een minderjarig kind uitoefent, dit kind desondanks aan het gezag en/of het opzicht van een ander kan onttrekken bijvoorbeeld door zich niet te houden aan een bij rechterlijke beslissing vastgestelde (voorlopige) omgangsregeling.

Quote:
Hoe kun je eigenlijk aantonen dat je ouderlijk gezag hebt? een verklaring is voldoende?

Die informatie is openbaar. Bij twijfel kan de behandelende arts dus zelf uitzoeken wie er het gezag heeft of hebben.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/images/06145.asd.pdf

"Ten tijde van de besnijdenis oefende klaagster alleen het ouderlijk gezag uit over beide kinderen."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anien

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

over het arrest van het hof dan.

hoe zit dit specifiek voor de arts. Dit arrest is toegespitst op de ouders onderling. mag ik dan ook opmaken dat een arts zich ook hieraan moet houden?
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ouderlijk gezag heb je van rechtswege als je kind is geboren terwijl je getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had (kind moet bij gp wel erkend zijn).
Als je zonder huwelijk gezag hebt geregeld (formulier door beide ouders ondertekend), kun je bij de griffie vd rechtbank een uittreksel uit het gezagsregister opvragen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
Ouderlijk gezag heb je van rechtswege als je kind is geboren terwijl je getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had (kind moet bij gp wel erkend zijn).

Ook als het kind vóór het huwelijk is geboren (en dan dus van rechtswege vanaf het moment van trouwen).

BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

welk wetsartikel gaat het precies? met betrekking tot dat bij een medische behandeling slechts een toestemmingsverklaring nodig is van 1 ouder met gezag?

Bij een medisch noodzakelijk ingreep kan ik me dit indenken. Kan me zelfs indenken dat een arts, indien er 1 ouder aanwezig is, niet eens om een toestemmingsverklaring vraagt. Kan me ook voorstellen dat de arts gewoon handelt ondanks dat er geen toestemming is.

Maar dan wel als het gaat om een medische noodzakelijke behandeling. En een besnijdenis is dat niet. Ik vraag me af of de wetgever, bij het opstellen van de wetstekst, ook voor ogen had de wet ook betrekking zou hebben om medisch niet noodzakelijke behandelingen.

Het lijkt mij niet meer dan redelijk en zorgvuldig om een toestemmingsverkaring van beide ouders te vragen.

Daarnaast is een toestemmingverklaring ook een wassen neus. De arts vraagt om toestemming, naar kan niet daadwerkelijk controleren of ouder ook gezag uitoefent.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anien schreef:
welk wetsartikel gaat het precies? met betrekking tot dat bij een medische behandeling slechts een toestemmingsverklaring nodig is van 1 ouder met gezag?

Bij de laatste reacties ging het over de situatie waarin slechts één ouder het gezag heeft. Dat toestemming van de andere ouder dan niet meer nodig is, spreekt voor zich.

Quote:
De arts vraagt om toestemming, naar kan niet daadwerkelijk controleren of ouder ook gezag uitoefent.

Dat kan hij dus wel, want die informatie is openbaar. Als er reden is om te twijfelen zal hij niet mogen afgaan op wat één van de ouders hem vertelt.

BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Anien schreef:

Bij de laatste reacties ging het over de situatie waarin slechts één ouder het gezag heeft. Dat toestemming van de andere ouder dan niet meer nodig is, spreekt voor zich.

dat had ik inderdaad even moeten melden. Mijn vraag ging over de situatie waarbij beide ouders gezag uitoefenen.

Wie beheert die bron dan? is dat gewoon de overheid die een database beschikbaar stelt voor bijvoorbeeld artsen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds